Tjonge
Ny medlem
Hejsan.
Jag blev hastigt och lustigt ägare av en DR650 från 91. Till saken hör att jag inte kört mc sen början av 2000 talet, än mindre en av denna modellen.
1.
Startar ej.
Vid avhämtning (andra sidan gatan), så fick jag veta att motorn inte startade när sensaste startförsöket gjorde för tre år sen. Enl ägaren så hade en kompis till honom pillat på luftburken, och efter detta så startade den inte.
Vad kan man hitta på för hyss i luftburken som kan orsaka detta?
"Killswitchen" på handtaget känns skum. Kan det vara denna? Isf, hur kollar man att tändsystemet är ok, och att det kommer gnista.
Ska tilläggas att jag inte har fått nyckarna ännu, så jag har inte gjort några egna startförsök.
2.
Strömlöst.
Batteriet är numera ur funktion, men kan man starta utanbatteri eftersom den har kickstart. Klarar sig tändningen?
3.
Bästa starttekniken?
Förutom min Yamaha DT50, så har jag aldrig kommit i kontakt med hojar med kickstart förr. Har förstått att det krävs lite teknik. Har lokaliserat decomp, och kollat runt lite på nätet. Efter tänkt översyn och renovering blir det ju en del startförsök, och vill ju att dessa ska bli så effektiva som möjligt.
4.
Oljeläckage.
När jag hämtade hojjen, fanns där en ganska stor pöl med motorolja under motorn. Ägaren sa att den läckte fastän den inte går. Min misstanke är ju då packning i samma eller lägre nivå än oljan. Jag plockade bort hasplåten, och rengjorde maskinen från olja och smuts för att lättare kunna lokalisera läckaget.
Stått i ett tag nu, men jag hittar inget.
Var är det vanligast att det läcker på en stillstående motor?
5.
Service.
Eftersom den har stått väldigt länge, samt att jag inte vet när den var servad senast, så vill jag ju göra detta, helst innan startförsöken inleds.
Men hur byter jag filter, och ska jag använda någon speciell olja eftersom det är våtkoppling?
Några andra "kritiska" saker som jag bör följa upp?
Tack på förhand.
Jag blev hastigt och lustigt ägare av en DR650 från 91. Till saken hör att jag inte kört mc sen början av 2000 talet, än mindre en av denna modellen.
1.
Startar ej.
Vid avhämtning (andra sidan gatan), så fick jag veta att motorn inte startade när sensaste startförsöket gjorde för tre år sen. Enl ägaren så hade en kompis till honom pillat på luftburken, och efter detta så startade den inte.
Vad kan man hitta på för hyss i luftburken som kan orsaka detta?
"Killswitchen" på handtaget känns skum. Kan det vara denna? Isf, hur kollar man att tändsystemet är ok, och att det kommer gnista.
Ska tilläggas att jag inte har fått nyckarna ännu, så jag har inte gjort några egna startförsök.
2.
Strömlöst.
Batteriet är numera ur funktion, men kan man starta utanbatteri eftersom den har kickstart. Klarar sig tändningen?
3.
Bästa starttekniken?
Förutom min Yamaha DT50, så har jag aldrig kommit i kontakt med hojar med kickstart förr. Har förstått att det krävs lite teknik. Har lokaliserat decomp, och kollat runt lite på nätet. Efter tänkt översyn och renovering blir det ju en del startförsök, och vill ju att dessa ska bli så effektiva som möjligt.
4.
Oljeläckage.
När jag hämtade hojjen, fanns där en ganska stor pöl med motorolja under motorn. Ägaren sa att den läckte fastän den inte går. Min misstanke är ju då packning i samma eller lägre nivå än oljan. Jag plockade bort hasplåten, och rengjorde maskinen från olja och smuts för att lättare kunna lokalisera läckaget.
Stått i ett tag nu, men jag hittar inget.
Var är det vanligast att det läcker på en stillstående motor?
5.
Service.
Eftersom den har stått väldigt länge, samt att jag inte vet när den var servad senast, så vill jag ju göra detta, helst innan startförsöken inleds.
Men hur byter jag filter, och ska jag använda någon speciell olja eftersom det är våtkoppling?
Några andra "kritiska" saker som jag bör följa upp?
Tack på förhand.
Last edited: