Turboval till SP-1

Som tur är så har jag blockerat alla vitala hål med tejp eller papperstussar. Tyvär funkar det inte att ha den i verkstaden. Men saker har hänt trots detta. Är ÄNTLIGEN klar med grenröret så nu är det bara tremiljonerniohundrasjuttiofemtusensexhundratretton saker kvar:)

Istället för att svetsa ihop avgasflänsen i "cylinderänden" så förlitar jag mig på gammal hederlig pressteknik. Tanken är att det inre röret tar upp värme först och därför bara förstärker greppet. Dock skakar det ju en del när man kör så det kan bli aktuellt med en lite svets i efterhand. Vill liksom inte tappa turbon.

I övrigt blev jag väldigt nöjd förutom att turbon nu hamnar så lågt att det blir riktigt tajt att få till nån bra catch-tank. På bilden rakt framifrån med kåpan på ser man hur det bara är nån cm frigång mellan turbons utblå och kåpan och då är den redan breddad ca 3cm i det läget. Kan nog glömma allt annat än en down-pipe ut genom kåpan. Från sidan ser det supernajs ut och i princip hela installationen döljs:tummenupp

Någon som vet vad det är för gängor i de två oljeanslutningarna på turbon?
 

Bifogat

  • TIG_ror.JPG
    TIG_ror.JPG
    138.2 KB · Visningar: 126
  • tre_blir_en.JPG
    tre_blir_en.JPG
    131.9 KB · Visningar: 90
  • preaa.JPG
    preaa.JPG
    106.1 KB · Visningar: 101
  • montering.JPG
    montering.JPG
    138.7 KB · Visningar: 242
  • racing.JPG
    racing.JPG
    135.2 KB · Visningar: 165
  • prov.JPG
    prov.JPG
    138.6 KB · Visningar: 157
more pics...
 

Bifogat

  • kapa_snett_fram.JPG
    kapa_snett_fram.JPG
    137.4 KB · Visningar: 198
  • kapa_sida.JPG
    kapa_sida.JPG
    136.2 KB · Visningar: 139
  • kapa_fram.JPG
    kapa_fram.JPG
    116.2 KB · Visningar: 139
Luftfilter och kort pipa ut ur kåpan kommer att se brutalt ut.
Du e duktig du !!!
 
Luftfilter och kort pipa ut ur kåpan kommer att se brutalt ut.
Du e duktig du !!!

Tackar och bockar, man gör så gott man kan!

Ja, jag antar att det får bli den brutala linjen. Hade iofs varit kul med en helt dold installation. Mycket roligare att dräpa andra "supersnabba" radfyror då:D :D
 
underbart projekt.
Är du oxå maskinare? kanske man får se hojen nån gång i vår. Min kommer du säkert se på hörsalsvägen imorrn.
Är det många maskinare på forumet?
ha d gött
 
underbart projekt.
Är du oxå maskinare? kanske man får se hojen nån gång i vår. Min kommer du säkert se på hörsalsvägen imorrn.
Är det många maskinare på forumet?
ha d gött

Japp, maskin is da shit. Blir den bara klar i tid så kommer den få följa med. Den ultimata pendlarbågen:D Har ingen aning om det finns fler maskinare här men det gör det säkert. Sen pågår det ju att par andra turbobyggen i xp som inte läggs ut här så det finns allt en liten skara tokar i farten.


Tack du!
 
Last edited:
Japp. jag är också maskinare, fast ute på Lindholmen.

Grymmt fräsigt bygge, får snacka lite med dig nästa gång jag är i xp.

Ha det. alex
 
Eftersom jag fick flytta värmeväxlaren åt sidan för att klara höjden under tanken så fick inte slanganslutningarna längre plats på högra sidan. Ersättningsmojängen returnerar nu flödet så nu blir det två i serie och två parallella istället. Men, men färre slangklämmor blir det ju iaf.

Har skaffat en pump för turboreturen. Blev en Emtes-pump :tummenupp som jag "bytte" till mig mot lite tid i nc-fräsen. Nu skall jag bara lura ut ett bra sätt att driva den. Lite krångligare att komma åt veven på en twin:va Bilder kommer såklart när jag sätter fart med det.
 

Bifogat

  • lam_mod.JPG
    lam_mod.JPG
    125.9 KB · Visningar: 124
  • klar_fram.JPG
    klar_fram.JPG
    138.6 KB · Visningar: 86
Grymt bygge!
Jag blir lika imponerad för varje uppdatering du gör.
Ett 3" downpipe genom kåpan blir fint som bara den :)
:tummenupp
 
...Dock skakar det ju en del när man kör så det kan bli aktuellt med en lite svets i efterhand. Vill liksom inte tappa turbon...

...ger Du turbon någon mer stadga eller hänger den bara i grenröret från ena cylindern aka 2 pinnbultar?

$@£...vill med ha tillgång till en xp verkstad...får ju åka ned till Karlskrona (från Kalmar) för vår "verkstads utb"..skit skola :huvet
 
Fantastiskt tjusigt arbete! Jag väntar med spänning på fortsättningen...:tummenupp

//Anders


Tackar! Jag tycker oxå fortsättningen är spännande. Ingen vet vad som kommer härnäst, allra minst jag känns det som ibland:)

Grymt bygge!
Jag blir lika imponerad för varje uppdatering du gör.
Ett 3" downpipe genom kåpan blir fint som bara den :)
:tummenupp


Tack ska du ha! Det lutar åt en sådan lösning. Lite synd med en så tydlig "give away" om vad man sitter på bara...

...ger Du turbon någon mer stadga eller hänger den bara i grenröret från ena cylindern aka 2 pinnbultar?

$@£...vill med ha tillgång till en xp verkstad...får ju åka ned till Karlskrona (från Kalmar) för vår "verkstads utb"..skit skola :huvet

Det är rätt att den (nu iaf) hänger i grenröret. Iofs blir det ju 4 pinnbultar om man inkluderar de bakre. Är osäker på hur mycket kraft de bakre tar upp och hur mycket som försvinner i flex men det känns ok när den står i garaget iaf:rolleyes:

XP är najs. Tyvärr blir det ju till att jobba sent när lokalen är ledig men det är ett litet pris i sammanhanget.
 
Last edited:
Dags för puckar till pucken! Hittade en trevlig restbit som åkte in i fräsen ögonaböj. Detta är alltså oljefilteradapter version 2. Den första hade en del brister som uppstod när jag svetsade i den. Den blev helt enkelt sned:huvet

Istället blev det en ordentlig revidering av konstruktionen så nu får både jag och Pucken nya fina puckar:) Skall bara göra själva anslutningarna och pressa i oxå.
 

Bifogat

  • fras.JPG
    fras.JPG
    138.9 KB · Visningar: 94
  • angel_eyes.JPG
    angel_eyes.JPG
    128.6 KB · Visningar: 93
  • puckar.JPG
    puckar.JPG
    136.5 KB · Visningar: 108
Honda + Audi = sant. Japp det är en Audi soppapump. Klarar den att mata en S6:a borde den ju lösa uppgiften på hojen oxå.

Kylet var tydligen till en Seat Toledo. Ha, då visste de inte på Feltema att det passar lika bra på Hondahojar bara man sågar i det lite:) Frågan är om jag får ihop det eller om det hamnar i soporna. Riktigt tunt att svetsa i (ca0,65mm gods)
 

Bifogat

  • fuel_pump.JPG
    fuel_pump.JPG
    135.1 KB · Visningar: 114
  • kyl_delat.JPG
    kyl_delat.JPG
    134.4 KB · Visningar: 128
  • kyl_gavel_1.JPG
    kyl_gavel_1.JPG
    113 KB · Visningar: 117
  • kyl_gavel.JPG
    kyl_gavel.JPG
    139.8 KB · Visningar: 106
  • fuel_pump_mount.JPG
    fuel_pump_mount.JPG
    125 KB · Visningar: 106
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top