Turboras.

Efter en hjälpsam hand från Andersson Turbo kom dommen.... -Köp ny motor !!!

Någon som har en Blackbirdmotor som ligger och skräpar?

Jag har skjutit 2 cylindrar !

Lite mobilkamerabilder.....
 

Bifogat

  • IMAGE_032.jpg
    IMAGE_032.jpg
    98.9 KB · Visningar: 479
  • IMAGE_034.jpg
    IMAGE_034.jpg
    92.5 KB · Visningar: 427
  • IMAGE_036.jpg
    IMAGE_036.jpg
    78.1 KB · Visningar: 458
  • IMAGE_038.jpg
    IMAGE_038.jpg
    99.3 KB · Visningar: 745
  • IMAGE_039.jpg
    IMAGE_039.jpg
    77.2 KB · Visningar: 648
Webspy skrev:
Efter en hjälpsam hand från Andersson Turbo kom dommen.... -Köp ny motor !!!

Någon som har en Blackbirdmotor som ligger och skräpar?

Jag har skjutit 2 cylindrar !

Lite mobilkamerabilder.....

fan va tråkigt
 
Blockmotor ( cylindern ej delbar från blocket)
nicasilbehandlade lopp

Alternativ : Fodra blocket med stålfoder samt nya kolvar = dyrt

Förmodligen samma pengar som beggad motor
då har man rätt mycke reservdelar från den gammla kvar







Ps kakorna va goda :D
 
Hoppsan, inte som att byta kolvringar på en 250 direkt. Det kostar att ligga på topp säger de. Vad kostar en begagnad kråkmotor?
 
DJM skrev:
För oss okunniga. Vad är paj?


Paj : Det är väl nån sorts kaka man bakar i ugnen med äpplen eller bananer i

blåbär kan också va vanligt :D :D



Vad som är trasigt i motorn dock

2 cylindrar är nicasilen väck på

2 kolvar vad som kan ses åvan ifrån ( kan vara fler)

Ventiler i ett förbränningsrum lär behövas fixas ( mycke alusprut på dom)

Däröver så kan även lagerskador finnas ( vevlager)

Motorn har ju gått under " knack" ( spikningar) samt kan finnas rätt mycke föroreningar i oljan och oljepump + galleri

Skit när sådant händer, men jag har varit där allt för offta
skilnaden är att busan har lös cylinder ( behöver inte skrota hela motorn)
 
Webspy skrev:
Efter en hjälpsam hand från Andersson Turbo kom dommen.... -Köp ny motor !!!

Någon som har en Blackbirdmotor som ligger och skräpar?

Jag har skjutit 2 cylindrar !

Lite mobilkamerabilder.....

Hade liknade problem på min R1:a fast (lindrigare)
Nicasilen hade släppt i en cylinder pga. spikningar (För högt laddtryck eller om man så vill för hög kompression)

Jag fick tag i ett beg. motorblock (Över och undersida) på skroten för 3000:-.
Sen är det bara att plocka över de delar som användbara för utom ramlager då dom antagligen inte passar till det nya blocket. Men när motorn ändå är isär så är det lika bra att byta vevlager,bultar till vevstakarna, kolvar,kolvbultar, kolvringar m.m.

R1 T
 
Någon som vet vart man kan köpa turbokolvar till Blackbird?

Det visade sig att det var stålfodrade cyllar på BB :)

Med andra ord kanske jag inte blir så brutalt våldtagen i bak.... plånboken trots allt !
 
Webspy skrev:
Någon som vet vart man kan köpa turbokolvar till Blackbird?

Det visade sig att det var stålfodrade cyllar på BB :)

Med andra ord kanske jag inte blir så brutalt våldtagen i bak.... plånboken trots allt !

Stålfoder med nikasil :va
 
Så kan det gå... när inte haspen är på. :(

Köp ny motor och skicka räkningen till RoLLER. :tummenupp
 
Puh för "gammalt" GSX-R oljekylt graj :hihi ...kanske int samma "effekt" men ack så man slipper käka nudlar o morötter i några månader :tungan ..jaja lär ju smälla mitt graj nån gång innan man får pill på sakerna...hör väl till :va ...ska nog hålla mig på lite lägre ladd... :kocko?! ...va ladda Du? I komp? Wi synes på vägen t våren! ..för då ska även mitt funka :tummenupp Tjurbo! :Bugar
 
Last edited:
Webspy skrev:
Någon som vet vart man kan köpa turbokolvar till Blackbird?

Det visade sig att det var stålfodrade cyllar på BB :)

Med andra ord kanske jag inte blir så brutalt våldtagen i bak.... plånboken trots allt !


Hittar du något så får du gärna avsöja det för mig.
Kanske kan få mängdrabatt på 2 satser. :tummenupp
Har förvisso inte letat själv .

Vill ju ha rejäla doningar när det ska laddas på! :banana
 
Bulta upp den till M12, då kan du dra toppen till minst 100 mn.
Har själv gjort det på min blade





:banana
 
skitte skrev:
Bulta upp den till M12, då kan du dra toppen till minst 100 mn.
Har själv gjort det på min blade

Micronewton? :tummenupp

100 Nm, dvs 76 ft-lbs, är våldsamt hårt. Risken är att toppen ger sig om man överdrar den för mycket. Gixxer-topparna slår sig redan vid 60 Nm om man kör med o-ringat block med stålvajer, kopparringar är lite skonsammare. Nåt å fundera på när man drar sig blå - tål mitt topplock det här?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top