Turbomotard

ulf_lundin skrev:
Borde ta en stund extra innan blandningen kommer fram sas. Extra turbolag mao. Sällan man gör sådär, åtminstone på flercylindriga, men där skulle man nog få bekymmer med olika blandning o mängd till olika cyllar. Gissar
/u
Det fungerar. Förr gjorde man så på de gamla luftkylda Kaw- och Suz-motorerna. En turbo bakom cylinderraden, ett avgasgrenrör som passerade förbi cylindern på väg till turbon. Ett avgasrör ut från turbon på ena sidan. En fugge på turbons insug. Oftast med gigantiska munstycken eftersom en enda fugge skulle mata +250hk. Gärna kompletterat med ett litet munstycke för vatten i turbons inlopp. Primitivt men fungerar kanonbra bortsett från en anings lag. Kan dock inte kombineras med laddluftkylare eftersom bränslet då skulle kondensera. Därav vatteninsprutningen. Som gör samma nytta som laddluftkylning. Men sliter (enligt uppgift) lite mer på kompressorhjulet.
Har haft en motsvarande suganläggning på en Corvette. Sög genom en Rochester, vatteninsprutning, 1,2 bars övertryck. Fungerade mycket bra, nästan helt utan lag, antagligen mest tack vare en laddtrycksstyrd bypassventil i insuget som lät motorn suga luft förbi turbon (dvs direkt från fuggen).
Ang turbo på stånka:
Ingen egen erfarenhet men har läst att man bör ha en plenumkammare mellan turbo och topplock för att kompensera för att turbon ger konstant flöde men motorn suger ju in i pulser. Låter ju rätt rimligt. Man kan väl tänka sig att en del av denna volym skulle kunna vara i form av laddluftkylare.

Edit: Ang olika blandning på olika cyllar: Ja, det beror rätt mycket på hur insuget ser ut men man ska också komma ihåg att turbon finfördelar bränslet från förgasaren rejält. Detta bidrar till jämnare distribution av blandningen men insuget bör nog inte vara allt för grovt då det ger sämre distribution. "Men ett litet insug ger väl lägre effekt?" Nja, ett grovt insug som ger ojämn blandning ger antagligen ännu lägre effekt. Och högre laddtryck kan alltid ge mer effekt än ett hojchassi kan hantera även om nu insuget verkar klent. :-)

Last edited:
1) 'sugturbo': ok, då förstår jag. Men en del av enkelheten försvinner. Optimal vatteninsprutning nästan lika knepig som bränsleinsprutning. Att vara utan laddluftkylare är inte så lyckat, värre ju högre laddtryck man vill ha. Men var tid har egna bästa lösningar.

2) stånka & turbo: säkert rätt, den suger ju rätt pulsat oxå sas. Tänkte inte på det. Kanske där det riktiga problemet (om det nu finns nåt) m turbostånkor sitter.
/u

ulf_lundin skrev:
1) 'sugturbo': ok, då förstår jag. Men en del av enkelheten försvinner. Optimal vatteninsprutning nästan lika knepig som bränsleinsprutning. Att vara utan laddluftkylare är inte så lyckat, värre ju högre laddtryck man vill ha. Men var tid har egna bästa lösningar.

2) stånka & turbo: säkert rätt, den suger ju rätt pulsat oxå sas. Tänkte inte på det. Kanske där det riktiga problemet (om det nu finns nåt) m turbostånkor sitter.
/u
1. Håller inte med ang enkelheten. Jag anser att en suganläggning är enklare. Följande behövs ej på suganläggning:
*Bränslepump (men soppakranen måste kunna flöda tillräckligt)
*Tryckregulator
*Alla fuggar minus en (på flercylindriga maskiner)
*Plenumkammare
*Trycksättning av flottörhus
Med mer.
Vattnet _ersätter_ laddluftkylet. Och det är väsentligt enklare att ställa in rätt mängd vatten än rätt mängd bränsle. Man kan dock inte vräka på hejdlöst med vatten och tro att det blir kanon. Tro mig, det är erfarenheten som talar. Corvette -69, 2 liters vattenbehållare som blev halvtom på 3-500 meter. Inte bra. Vilket ångmoln i backspeglarna!!!
:-)
Missförstå mig inte, jag menar inte att en suganläggning är _bättre_ men jag menar att den är enklare och inte alls lika primitiv som många tror. En tryckanläggning är antagligen optimalare, men en väl inställd suganläggning på en fullstor sporthoj räcker till för en rätt stor andel av hojförarna.

2. Har som sagt inga egna erfarenheter men har läst om det. Det hela beror ju alltså på att turbon bygger för högt tryck mellan insugspulserna. Har lite tumregler nånstans om lämpliga volymer för stånkor o twinnar (tror v-twinnar är värre än parallelltwinnar med anledning av oregelbunden timing av insugspulserna) om nån är intresserad.

Last edited:
1) Sorry, jämförde i tankarna med sprut, inte m trycksatta förgasare. Glömde tala om det.
Och tack för vad du lärt mig om sugförg o turbo.
2) kan du lätt få fram tumreglerna så är jag intresserad. Här el i Pm. Vad kommer reglerna ifrån ?
/u

ulf_lundin skrev:
1) Sorry, jämförde i tankarna med sprut, inte m trycksatta förgasare. Glömde tala om det.
Och tack för vad du lärt mig om sugförg o turbo.
2) kan du lätt få fram tumreglerna så är jag intresserad. Här el i Pm. Vad kommer reglerna ifrån ?
/u
1. Jag tror (också) trycksatt sprut är väsentligt lättare att hantera än trycksatta fuggar.
2. "Tummarna" kommer från en bok om turbo som jag har hemma nånstans. Ska leta ikväll, återkommer . Ang boken: det mesta som står där verkar rimligt och väl förklarat. Det lilla som jag har kunnat jämföra med verkligheten (den bistra) verkar stämma. Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av stånkor/twinnar och "stressfläkt". Jag säger som Arnold: "I´ll get back!" så fort jag hittat boken.

ulf_lundin skrev:
/u
Tumregler:
http:www.rc-hobby.se/turbo_twin.jpg
Lämpligt att börja läsa från "Engine types" i första spalten.
Källa:
Turbochargers av Hugh McInnes, ISBN 0-89586-135-6
Boken är från 1984 men det mesta (utom specifika data på olika kompressorer med mer) känns lika gångbart idag.
Tumreglerna var för stora för att få plats här men den här bilden av en gammaldags suganläggning (från samma bok) får plats.
Edit: Jag kommer antagligen att ta bort länken ovan om ett tag men några veckor får den allt ligga kvar.

Bifogat

• sugturbo.jpg
    sugturbo.jpg
    70.5 KB · Visningar: 128
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back