Turbomotard

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
En XT kanske inte är det räjsigaste utgångsobjetet men det vore kul att testa en stånka med turbo. Marklund la ju ner sitt XR turboprojekt så det är nog inte helt enklet att få grejerna att lira bra.
XT med turbo

Så jäkla coolt :tummenupp
Rätt snygg var den oxå förutom själva installationen av turbon som blev lite, eehhhhh, stor....

Är det någon som vet vad det är för handtag han har på sin XT??? :confused:

Fan! nu fick men ett vinterprojekt för att budhojen skal gå fortare! fresten måste man gå på tunga droger för att modda rn XT till dt skicket!!

Fett bygge, ligger många timmar bakom det kan jag tänka mig :)

Undra vad han har föra laddtryck :(

Jo en xt m turbo skulle nog gå som en husa utan....
(turboladda en luftkyld 80-tals-konstruerad stånka är nog inte så lyckat. Utom möjligen för utmaningens skull då.)
/u

ulf_lundin skrev:
Jo en xt m turbo skulle nog gå som en husa utan....
(turboladda en luftkyld 80-tals-konstruerad stånka är nog inte så lyckat. Utom möjligen för utmaningens skull då.)
/u

Är det verkligen någon reell vinst med att turbomata en enstånka? Jag menar så grym avgashastighet är det ju inte om man jämför med varvmonster som fyrcylindriga hojjar? (eller tänker jag fel nu?) Om jag minns rätt så gav PGs hoj inte spec mycket mer ös, blev väl runt 63 häst nånstans.

Edit: här är länken för PGs hoj.

Tror att det där m att stånkor inte går att turba är nys. Skulle isf vara att man får nån sorts resonans över turbon, men jag tror turbons tröghet räcker för att förhindra det.
Om o varför PGs xr650 turbo inte blev bra vet jag inte. Frågan är vad man ville uppnå och hur det gick. Kanske bara pengarna tog slut. (Nej, är inte inblandad i Lundin Oil; på gott och ont.) Den ser inte ut att ha laddluftkylare ens och det är dumt utan. En terränghoj ska ju vara liten, smidig o tålig. Och så ser det knappast ut. Fast jag tror turbo i terräng är en dålig ide. Man är ju väldigt beroende av snabbt gassvar och det är ju inte turbons bästa sida precis.
Bara spekulerar som sagt, vet inget om just den hojen.
/u

Den ultimata budhojen! :rock :rock :rock

Edit:

Kollade lite nämare på bilderna och det ser ut som om det sitter en förgasare på luftinsuget till turbon. Varför gör man så?

Last edited:
EBS skrev:

Edit:

Kollade lite nämare på bilderna och det ser ut som om det sitter en förgasare på luftinsuget till turbon. Varför gör man så?

Det reagerade jag oxå på, ser ju lite små skumt ut.

EBS skrev:

Edit:

För att det behövs en förgasare... :7peta

Du kan montera turbon före eller efter förgasaren, same same but different.

:)

Jag har ingen koll på vad skillnaden blir mellan dom olika montagen, tyvärr.
Problemen borde bli lite annorlunda mellan dom olika montagen.

Ghost skrev:
Jag har ingen koll på vad skillnaden blir mellan dom olika montagen, tyvärr.
Problemen borde bli lite annorlunda mellan dom olika montagen.
Precis, och det är fler probs med tryckvarianten om jag fattar det hela rätt iaf :)

Borde ta en stund extra innan blandningen kommer fram sas. Extra turbolag mao. Sällan man gör sådär, åtminstone på flercylindriga, men där skulle man nog få bekymmer med olika blandning o mängd till olika cyllar. Gissar
/u

ulf_lundin skrev:
Borde ta en stund extra innan blandningen kommer fram sas. Extra turbolag mao. Sällan man gör sådär, åtminstone på flercylindriga, men där skulle man nog få bekymmer med olika blandning o mängd till olika cyllar. Gissar
/u
Jo det borde det ju bli..Men man slipper extra jobb :) Skulle va kul att se hur den går!

Min gammla leksak :crash
Det är som sagt enklare att suga genom förgasaren, pga att man slipper trycksätta flottörhuset. :fakta

Bifogat

• 27_24ab.jpg
    27_24ab.jpg
    96.1 KB · Visningar: 396
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back