Turboladda GSX 1100

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Planerar nu för vinters projekt. Har svårt för att skilja mig från min gamla GSX 1100 -84. Tyvärr hänger vi inte med alla R-maskiner och något måste göras.
Har snöat in på att turbokonvertera hojen och läser allt jag kommer över. Tyvärr är det mest nyare hojars ombyggnad man kan läsa om.

Vet någon om det är lyckat att ge sig på att sätta turbo på en sådan här hoj?
Tydligen måste man ha andra förgasare eller modifiera originalarna?
Tar tacksamt emot alla tips om siter på nätet där man kan fördjupa sig.

Håll inte igen, ge mig alla era synpunkter. Jag lovar att rapportera hur bygget fortskrider under vintern. (Om det nu blir av.)

//Powerwheelie
 
Det går hur fint som helst att bygga turbo på din hoj :tummenupp Vet inte vad det är för förgasare på din, men är det vacuumfuggar, t.ex. Mikunis cv34:or så är det ganska enkelt att modifiera dem.
Enda bekymret jag kan komma på är att det är ganska lågt oljetryck i din motor och det tycker inte turbon om. MEN det finns bot på det. Tar mig friheten att kopiera in vad Andersson Turbo skrev i en annan tråd: "Det låga trycket i en sådan motor fixar man lätt med att man i huvudkanalen direkt från pumpen sätter in en strypning med ett hål på kanske 7-8 mm
sedan tar man trycket till turbon ( och eventuellt kammarna )
innan strypningen

Man kan behöva labba lite med hålstorlek i strypningen men annars e de enkelt"

Hittade grenrör och turbo till salu passande en 1100R http://www.blocket.se/view/5587320.htm?caller=kl_s&l=0&c=1&city=0 Vet inte om det passar på din men det finns det andra som vet! Får se om de skriver sen.

Ta en titt i min turbobyggartråd om du vill http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66900 Finns kanske något av intresse där. Byggde på en GSX1100R -86.

Seså, ut i garaget och bygg nu! :) :banana

/lahi
 
Jag har också en -84 och att steka R-hojar är inget problem! :arsele
Har dock trimmat den "konventionella" vägen utan övertryck, dvs 1327cc, Grottisportad topp, Modified Web-cams, RS-36:or, etc. etc.
Detta ger närmare 180 hk och med den här motorkaraktären ger man R-hojarna "a hard time" i alla lägen utom över 250 km/h eftersom jag kör kåplöst.
Turbo på en luftkyld motor som ska köras hårt och länge medför lite väl höga temperaturer i kombination med lågt oljetryck, dvs en liten varning. För kvartsmilen funkar det nog bra.
 
Powerwheelie skrev:
Planerar nu för vinters projekt. Har svårt för att skilja mig från min gamla GSX 1100 -84. Tyvärr hänger vi inte med alla R-maskiner och något måste göras.
Har snöat in på att turbokonvertera hojen och läser allt jag kommer över. Tyvärr är det mest nyare hojars ombyggnad man kan läsa om.

Vet någon om det är lyckat att ge sig på att sätta turbo på en sådan här hoj?
Tydligen måste man ha andra förgasare eller modifiera originalarna?
Tar tacksamt emot alla tips om siter på nätet där man kan fördjupa sig.

Håll inte igen, ge mig alla era synpunkter. Jag lovar att rapportera hur bygget fortskrider under vintern. (Om det nu blir av.)

//Powerwheelie


Ställ frågan till Andersbrink. Han kan allt om GSXR maskiner!! :banana
 
Färnbo skrev:
Joo.... hur många oktan motsvarar E85 resp E100??
De skulle jag vilja veta

Grrr... du har INTE läst E85-tråden märker jag! :lol

E85 håller 104 oktan. Rent sprit, etanol, dvs E100, har ingen aning om exakta värdet. Förmodligen nånstans runt 106 oktan. Mettis, runt 115 oktan. Dvs man kan köra med ett geometriskt komp om 17:1 (dvs max innan pumpförlusterna gör sig gällande) om man vill. Det motsvarar ett laddtryck på dryga 2 Bar med en grundkompression om 8:1. Förmodligen kan man i praktiken köra ända upp till 3 Bar pga av den lite sämre fyllnadsgraden på höga varvtal.
 
andersbrink skrev:
Grrr... du har INTE läst E85-tråden märker jag! :lol

E85 håller 104 oktan. Rent sprit, etanol, dvs E100, har ingen aning om exakta värdet. Förmodligen nånstans runt 106 oktan. Mettis, runt 115 oktan. Dvs man kan köra med ett geometriskt komp om 17:1 (dvs max innan pumpförlusterna gör sig gällande) om man vill. Det motsvarar ett laddtryck på dryga 2 Bar med en grundkompression om 8:1. Förmodligen kan man i praktiken köra ända upp till 3 Bar pga av den lite sämre fyllnadsgraden på höga varvtal.

:D :D :D

Lyckades i varje fall lura ut svaret utan att leta ijhjäl mig...

Tack i alla fall. :Bugar

Med tanke på etanolens kylande verkan så kan man tro att 106 "etanoloktan" kanske är "värda" mer än 106 "bensinoktan"

Då etanolen kyler mer än vanlig soppa så borde de ju ge att vid kallare ingas så klarar106 "etanol oktan" högre laddtryck innan spikning än vad "bensin oktan" gör, är ni med på resonemanget?

Tror inte att det bara är den försämrade fyllnadsgraden vid höga varvtal som gör att det tål högre tryck, jag tror på "TTT" tryck tid temp (som "RG Johannes" säger).

En överladdad motor borde ju fyllningsgrads mässigt fungera bäst, läs leverara mest effekt som den gör vid samma varvtal som om den vore NA eller??
 
vet av en snubbe utanför stan som håller på o kör in o mappar en exakt likadan fast uppborrad okänt mycke.
har iofs inte hört eller sett nåt på länge..
iaf den gick fetbra sist jag såg den o den va nog inte färdig då heller..
stor jävla intercooler som sticker ut över hela ena sidan av hojen.
såg 201m o de lät ungefär så här.
buuu!MMP!!! drudru(varvtalsstopp)buuu!MMP!!! drudru(varvtalsstoppigen)buuu!MMP!!! drudru(varvtalsstopp åter igen) sen va han i mål :yoparty :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top