turbokonvertering?

jag vet ju inte riktigt men ligger inte de flesta hojar bra mycket högre i kompression än vad bilar gör. när man konverterar på bmwbilar så brukar man ju ofta sänka till 8:1 eller liknande på dom som ligger runt 10:1 från början.

jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag och sen ligger dom på runt 150hk tror jag. då behöver du ladda 0,4 för att hamna på 210hk vilka borde räcka rätt bra :D
det brukar ju funka bra att ladda 0,4 på en bil som har komp som ligger runt 10:0 men om vi säger att hojarna ligger lite högre så kan det nog bli väldigt lätt att skjuta topplockpackningen tror jag. men du skulle ju kunna testa med att o-ringa toppen eller blocket så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.
sen ska det väl inte va helt omöjligt att klämma dit en gammal saab 900 intercooler någonstans. dom är ju inte stora direkt, men då kommer det gå klart mycket bättre att ladda 0,4.

sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter. fast då måste du nog lämna in den till firma. om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.

ja just ja, och sen har du ju det här med förgasarna. dom måste man ju bygga om också, om du nu inte tar en hoj med insprutning förstås. vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.

och sen ett tips. jag tror du ska ta det lungt med gasen i kurvorna sen när du fått det att funka :hihi

Edit: nu när jag tänker efter så skrev du ju att du mest var ute efter ljudet från en turbo. då kan du ju bara sätta dit en turbo och så sätter du laddtrycke till max 0,2 ungefär. då lär den inte spika. då kan du ha dumpventiler och whastegates som pyser och härjar hela tiden samtidigt som turbon viner :tummenupp

Last edited:
bmwjohan skrev:
jag vet ju inte riktigt men ligger inte de flesta hojar bra mycket högre i kompression än vad bilar gör. när man konverterar på bmwbilar så brukar man ju ofta sänka till 8:1 eller liknande på dom som ligger runt 10:1 från början.

jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag och sen ligger dom på runt 150hk tror jag. då behöver du ladda 0,4 för att hamna på 210hk vilka borde räcka rätt bra :D
det brukar ju funka bra att ladda 0,4 på en bil som har komp som ligger runt 10:0 men om vi säger att hojarna ligger lite högre så kan det nog bli väldigt lätt att skjuta topplockpackningen tror jag. men du skulle ju kunna testa med att o-ringa toppen eller blocket så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.
sen ska det väl inte va helt omöjligt att klämma dit en gammal saab 900 intercooler någonstans. dom är ju inte stora direkt, men då kommer det gå klart mycket bättre att ladda 0,4.

sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter. fast då måste du nog lämna in den till firma. om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.

ja just ja, och sen har du ju det här med förgasarna. dom måste man ju bygga om också, om du nu inte tar en hoj med insprutning förstås. vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.

och sen ett tips. jag tror du ska ta det lungt med gasen i kurvorna sen när du fått det att funka :hihi

Edit: nu när jag tänker efter så skrev du ju att du mest var ute efter ljudet från en turbo. då kan du ju bara sätta dit en turbo och så sätter du laddtrycke till max 0,2 ungefär. då lär den inte spika. då kan du ha dumpventiler och whastegates som pyser och härjar hela tiden samtidigt som turbon viner :tummenupp

tack :D

jo jag kommer att at det lungt ... kommmer att bli skojj å se om jag lyckas....

bmwjohan skrev:

Varför skriver du en massa skit om något du uppenbarligen inte har en susning om?

Chris Ash skrev:
Varför skriver du en massa skit om något du uppenbarligen inte har en susning om?

va? bara för att jag inte vet vad kompressionen ligger på för alla olika sporthojsmodeller så kan man väl få försöka bidra med något?

Turboman skrev:
tack :D

jo jag kommer att at det lungt ... kommmer att bli skojj å se om jag lyckas....

vilka olika bilar har du turbokonverterat?

själv håller jag på och bygger turbo på en gammal bmw 3,0cs och jag ska antagligen bygga på min bmw 318 is i vinter också. turbo är kul.

Om du vill ha ett roligt projekt och dessutom gillar ljudet år är det väl lämpligt att spela in tex. Per EKlunds Turbo SAAB, bygga grymmehögtalare på hojen och sedan synka uppspelningen med gaspådrag. Lite orginellare än vanlig turbokonvertering.

bmwjohan skrev:
va? bara för att jag inte vet vad kompressionen ligger på för alla olika sporthojsmodeller så kan man väl få försöka bidra med något?

Jag undrar också varför han skrev så...

bmwjohan skrev:
jag vet ju inte riktigt
bmwjohan skrev:
jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag
bmwjohan skrev:
och sen ligger dom på runt 150hk tror jag.
bmwjohan skrev:
lätt att skjuta topplockpackningen tror jag.
bmwjohan skrev:
så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.
bmwjohan skrev:
sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter.
bmwjohan skrev:
om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.
bmwjohan skrev:
vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Jag undrar också varför han skrev så...

eftersom att jag inte är något proffs på att turbokonvertera motorer så skriver jag att jag tror, att det kanske är, osv.

jag kan inte exakt hur många hästar det är i en yamaha thunderrace men jag vet att en modell har 150. då har nog dom flesta som inte är allt för gamla ungefär så många hk. måste jag lista alla jäääääääääävla modeller av thunderrace med exakta hjulbasmått och effektuppgifter? nej jag tipsade om den modellen och sen kan han få leta mer noga själv.

om kompen ligger på 10 och uppåt vilken den antagligen gör så är det lätt att skjuta topplockspackningen. jag kan dock inte den exakta kompen. svårare än så är det inte.

jag tror att det ska gå bra att ladda 0,4 på en sån hojmotor om man gör dom saker jag skrev. bara för att jag inte har konverterat exakt 10 såna här hojmotorer och testkört dom i bänk så behöver jag inte vara helt ute och cykla för det.

powercommander har jag inte koll på, utan jag bara tipsade om att det kanske kan gå att ändra tändning med det. jag har verkligen inte en aning, utan jag skrev det så får han söka på det själv och kolla ifall så är fallet.

nej jag har inte kolla på hur man backar tändning på just hojmotorer för jag vet inte vad det finns för styrsystem på marknaden. till bilar kan man köra allt från ekonomiska smt6 som är ett piggybacksystem till kompletta system som haltech eller liknande.

fattar inte varför det blir sånt jävla gnäll på mitt inlägg. nån måste ju försöka hjälpa killen. alla kan inte bara sitta och gnälla på hur idiotiskt det är. han skriver ju att det mest är själva byggandet han är ute efter. sen för att få höra lite turbovin behöver han inte köra i 368km/h

thunderace finns inte i en jävla massa modeller, den har 145hk.

det är en förgasarmotor till stor del från den äldre modellen fzr1000.
Att hänga upp sig på tändinställningen när det mesta annat är väldig vagt käns inte intressant.
Killen måste ställa konstruktiva frågor så nån kan svara, han bygger väl för fan ingen turbothunderace med hjälp av de här svaren?

Kan killen ingenting om turbomatning så är det ju bara att släppa fantasierna.
Det finns folk som vet en hel del om dessa saker på forumet, men de kan ju inet sätta sig o häva ur sig fullständig kunskap utifrån ingenting.

bmwjohan skrev:
eftersom att jag inte är något proffs på att turbokonvertera motorer så skriver jag att jag tror, att det kanske är, osv.
--edit--
han skriver ju att det mest är själva byggandet han är ute efter. sen för att få höra lite turbovin behöver han inte köra i 368km/h

Du gav ju inte en handbok i turbobygge direkt. Tog exemplen eftersom det var "roligt" då de innehöll enbart antaganden, troenden och höftningar. Ingen vidare hjälp med andra ord. Sedan är jag mest en dryg jävel så vad hade du väntat dig?

Visst är det kul med byggen!
Men det bör ju finnas en liten gnutta seriositet i det man gör!

För att veta hur du ska förändra Mcn´s karaktär så bör du ju veta hur den bär sig åt från början!
Så då bör du ju skaffa en hoj och köra lite med den!

Hururvida du bygger om en 600 eller en 1300 kan ju vara irellevant beroende på vad du ska göra med den!
Finns en film på en kille som gasar iväg en 600 turbo tror jag det är som går så in i helvete!

Kan ju räcka att snickra på en sån!

Men att någon här ska berätta att du ska köpa en sån eller en sån hoj är ju lika troligt som alla trådar som börjar med, Jag ska köpa en hoj...Vad ska jag ha!
DVS ingen alls!
Som du märker så tycker ju alla olika...
Beroende på tycke och smak!
Skaffa en egen uppfattning!

Låter som om ditt bygge aldrig kommer igång om jag får säga det själv!
Men överraska oss gärna och återkom med något seriöst ihop fixat turbobygge!

Från en som alltid bygger om det han äger! :tummenupp

Goodstuff skrev:
Du gav ju inte en handbok i turbobygge direkt. Tog exemplen eftersom det var "roligt" då de innehöll enbart antaganden, troenden och höftningar. Ingen vidare hjälp med andra ord. Sedan är jag mest en dryg jävel så vad hade du väntat dig?

men han kan ju redan mycket om turbomatning eftersom att han hade byggt på bilar. det är ju i stort sett samma grej. därför spekulerade med den kunskap jag har.

du får va hur dryg du vill. det är nog jag som är lite lättretlig för jag kan faktiskt en hel del om turbokonvertering av motorer även om jag uttryckte mig på ett sånt sätt så att det inte lät som det.

Silwer.. ok där ser man. 145hk var ju nästan 150 i alla fall. jag skrev 150 för det var en kille som körde upp samtidigt som mig som gjorde det på just en sån hoj och han sa att det var 150 hk i den. jag trodde på killen.
nej man behöver inte hänga upp sig på tändningen om han bara ska ladda lite. går nog bra att unvika spikning med hjälp av o-ringning, intercooler och ett lågt laddtryck.

bmwjohan skrev:
Silwer.. ok där ser man. 145hk var ju nästan 150 i alla fall. jag skrev 150 för det var en kille som körde upp samtidigt som mig som gjorde det på just en sån hoj och han sa att det var 150 hk i den. jag trodde på killen.
nej man behöver inte hänga upp sig på tändningen om han bara ska ladda lite. går nog bra att unvika spikning med hjälp av o-ringning, intercooler och ett lågt laddtryck.
jo 145 eller 150hk kan väl kvitta, men så är det iaf.
Det finns satser där man smäller på en tjockare toppackninga bara, tex r1, sen skall ju turbon ha olja för smörjning så det är ju lite att plocka med.
Extremt låga laddningstryck tycks vara ovanligt och det finns säkert en anledning.
Är man duktig och kunnig nog kan man säkert plocka ihop nåt själv, men jag antar att fällorna är väldigt många eftersom det är väldigt mycket att tänka på.

Det finns en bok som heter " turbocharging,supercharging and nitrous injection". kan beställas på Margie bookshop i stockholm...där får du seriösa svar på allt du behöver veta....och lite till. bilder, ritningar, insprutning mm.
Annars kan du få köpa min dyrare än ny, för att det är så mycket extra anteckningar i den..... :tummenupp

Ta en billig hoj, gammal gixxer 750 eller 1100, testad många gånger om,funkar.

Last edited:
Silwer skrev:
jo 145 eller 150hk kan väl kvitta, men så är det iaf.
Det finns satser där man smäller på en tjockare toppackninga bara, tex r1, sen skall ju turbon ha olja för smörjning så det är ju lite att plocka med.
Extremt låga laddningstryck tycks vara ovanligt och det finns säkert en anledning.
Är man duktig och kunnig nog kan man säkert plocka ihop nåt själv, men jag antar att fällorna är väldigt många eftersom det är väldigt mycket att tänka på.

jo det finns massor med fällor att fastna i. fast det är väl också det som är en del av det roliga med att bygga själv.

måste nog föresten ändra mig när det gäller att rekommendera en thunderrace. ta nån billigare hoj så att det inte blir så dyrt ifall den går sönder :hihi

O-ringning är lite overkill anser jag, det är spikningar som dödar en toppackning i de allra flesta fall, o-ringar du blocket så måste trycket från spikningarna gå en annan väg, med stor risk för en rasad motor.
Tändningen är ju bra att backa för att undvika spikningar.
Jag vet inte hur de som turbokonverterar hojar sänker kompet, om de nu gör det eftersom jag sällan hört om nån som laddar särskilt mycket mer än 0.5 bar, men andra kolvar eller gröpa ur förbränningsrummen låter som det vettigaste tycker jag.

Turboman skrev:
jag skiter i om jag ä kass på köra å så .. jag vill bara turbokonvertera å se om jag klarar av det ... vill ha ett projekt över vintern,,, sen vet man aldrig om jag kanske vålda på gatan lr säljer den för något nytt projekt !

/ henriksson
En oljekyld GSXR är nog ett billigt alternativ,lätt att placera turbo enkelt att kompsänka mm

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna