fireblade
Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Turboman skrev:tackmen äre nån här som vet nått om turbo konvertering????
Ja...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Turboman skrev:tackmen äre nån här som vet nått om turbo konvertering????
Turboman skrev:å nu äre det nästa projekt CYCKEL!
/henriksson
bmwjohan skrev:jag vet ju inte riktigt men ligger inte de flesta hojar bra mycket högre i kompression än vad bilar gör. när man konverterar på bmwbilar så brukar man ju ofta sänka till 8:1 eller liknande på dom som ligger runt 10:1 från början.
jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag och sen ligger dom på runt 150hk tror jag. då behöver du ladda 0,4 för att hamna på 210hk vilka borde räcka rätt bra![]()
det brukar ju funka bra att ladda 0,4 på en bil som har komp som ligger runt 10:0 men om vi säger att hojarna ligger lite högre så kan det nog bli väldigt lätt att skjuta topplockpackningen tror jag. men du skulle ju kunna testa med att o-ringa toppen eller blocket så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.
sen ska det väl inte va helt omöjligt att klämma dit en gammal saab 900 intercooler någonstans. dom är ju inte stora direkt, men då kommer det gå klart mycket bättre att ladda 0,4.
sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter. fast då måste du nog lämna in den till firma. om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.
ja just ja, och sen har du ju det här med förgasarna. dom måste man ju bygga om också, om du nu inte tar en hoj med insprutning förstås. vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.
och sen ett tips. jag tror du ska ta det lungt med gasen i kurvorna sen när du fått det att funka
Edit: nu när jag tänker efter så skrev du ju att du mest var ute efter ljudet från en turbo. då kan du ju bara sätta dit en turbo och så sätter du laddtrycke till max 0,2 ungefär. då lär den inte spika. då kan du ha dumpventiler och whastegates som pyser och härjar hela tiden samtidigt som turbon viner![]()
bmwjohan skrev:jag vet ju inte riktigt men ligger inte de flesta hojar bra mycket högre i kompression än vad bilar gör. när man konverterar på bmwbilar så brukar man ju ofta sänka till 8:1 eller liknande på dom som ligger runt 10:1 från början.
jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag och sen ligger dom på runt 150hk tror jag. då behöver du ladda 0,4 för att hamna på 210hk vilka borde räcka rätt bra![]()
det brukar ju funka bra att ladda 0,4 på en bil som har komp som ligger runt 10:0 men om vi säger att hojarna ligger lite högre så kan det nog bli väldigt lätt att skjuta topplockpackningen tror jag. men du skulle ju kunna testa med att o-ringa toppen eller blocket så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.
sen ska det väl inte va helt omöjligt att klämma dit en gammal saab 900 intercooler någonstans. dom är ju inte stora direkt, men då kommer det gå klart mycket bättre att ladda 0,4.
sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter. fast då måste du nog lämna in den till firma. om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.
ja just ja, och sen har du ju det här med förgasarna. dom måste man ju bygga om också, om du nu inte tar en hoj med insprutning förstås. vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.
och sen ett tips. jag tror du ska ta det lungt med gasen i kurvorna sen när du fått det att funka
Edit: nu när jag tänker efter så skrev du ju att du mest var ute efter ljudet från en turbo. då kan du ju bara sätta dit en turbo och så sätter du laddtrycke till max 0,2 ungefär. då lär den inte spika. då kan du ha dumpventiler och whastegates som pyser och härjar hela tiden samtidigt som turbon viner![]()
Chris Ash skrev:Varför skriver du en massa skit om något du uppenbarligen inte har en susning om?
Turboman skrev:tack![]()
jo jag kommer att at det lungt ... kommmer att bli skojj å se om jag lyckas....
bmwjohan skrev:va? bara för att jag inte vet vad kompressionen ligger på för alla olika sporthojsmodeller så kan man väl få försöka bidra med något?
bmwjohan skrev:jag vet ju inte riktigt
bmwjohan skrev:jag tycker att du ska köpa en lite äldre touringhoj. tex yamaha thunderrace. dom har rätt lång hjulbas tror jag
bmwjohan skrev:och sen ligger dom på runt 150hk tror jag.bmwjohan skrev:lätt att skjuta topplockpackningen tror jag.bmwjohan skrev:så borde det nog gå att ladda 0,4 på en sån motor.bmwjohan skrev:sen för att kunna backa tändningen lite så vet jag inte riktigt vad du ska göra på hoj, men jag tror väl att man kan göra det med en sån där powercommander???? eller vad det nu heter.bmwjohan skrev:om du vill backa tändningen själv så vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt.bmwjohan skrev:vad det sitter på tex yamaha thunderrace har jag dock inte en aning om.
Goodstuff skrev:Jag undrar också varför han skrev så...
Precis, en sån här rekommenderar jag: http://www.danmobility.se/product.asp?c=271015224&n=518820946&pn=704468767bmwjohan skrev:för att få höra lite turbovin behöver han inte köra i 368km/h
bmwjohan skrev:eftersom att jag inte är något proffs på att turbokonvertera motorer så skriver jag att jag tror, att det kanske är, osv.
--edit--
han skriver ju att det mest är själva byggandet han är ute efter. sen för att få höra lite turbovin behöver han inte köra i 368km/h
Goodstuff skrev:Du gav ju inte en handbok i turbobygge direkt. Tog exemplen eftersom det var "roligt" då de innehöll enbart antaganden, troenden och höftningar. Ingen vidare hjälp med andra ord. Sedan är jag mest en dryg jävel så vad hade du väntat dig?
jo 145 eller 150hk kan väl kvitta, men så är det iaf.bmwjohan skrev:Silwer.. ok där ser man. 145hk var ju nästan 150 i alla fall. jag skrev 150 för det var en kille som körde upp samtidigt som mig som gjorde det på just en sån hoj och han sa att det var 150 hk i den. jag trodde på killen.
nej man behöver inte hänga upp sig på tändningen om han bara ska ladda lite. går nog bra att unvika spikning med hjälp av o-ringning, intercooler och ett lågt laddtryck.
Silwer skrev:jo 145 eller 150hk kan väl kvitta, men så är det iaf.
Det finns satser där man smäller på en tjockare toppackninga bara, tex r1, sen skall ju turbon ha olja för smörjning så det är ju lite att plocka med.
Extremt låga laddningstryck tycks vara ovanligt och det finns säkert en anledning.
Är man duktig och kunnig nog kan man säkert plocka ihop nåt själv, men jag antar att fällorna är väldigt många eftersom det är väldigt mycket att tänka på.
En oljekyld GSXR är nog ett billigt alternativ,lätt att placera turbo enkelt att kompsänka mmTurboman skrev:jag skiter i om jag ä kass på köra å så .. jag vill bara turbokonvertera å se om jag klarar av det ... vill ha ett projekt över vintern,,, sen vet man aldrig om jag kanske vålda på gatan lr säljer den för något nytt projekt !
/ henriksson
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien