turbokonvertering?

-PLM- skrev:
O-ringning är lite overkill anser jag, det är spikningar som dödar en toppackning i de allra flesta fall, o-ringar du blocket så måste trycket från spikningarna gå en annan väg, med stor risk för en rasad motor.
Tändningen är ju bra att backa för att undvika spikningar.
Jag vet inte hur de som turbokonverterar hojar sänker kompet, om de nu gör det eftersom jag sällan hört om nån som laddar särskilt mycket mer än 0.5 bar, men andra kolvar eller gröpa ur förbränningsrummen låter som det vettigaste tycker jag.

kan kanske funka att svarva av kolvarna lite också. det funkar ju bra på de flesta bmwmotorer om man inte laddar mer än 0,5. fast det beror ju på hur kolvarna ser ut förstås.
 
bmwjohan skrev:
kan kanske funka att svarva av kolvarna lite också. det funkar ju bra på de flesta bmwmotorer om man inte laddar mer än 0,5. fast det beror ju på hur kolvarna ser ut förstås.

Riktigt, men hojkolvar är redan så tunna, så vetefan om jag skulle våga göra så. Kolvarna i min turbostarlet är nersvarvade, men skulle inte röra hojkolvarna utan vetskap iaf.
 
-PLM- skrev:
Riktigt, men hojkolvar är redan så tunna, så vetefan om jag skulle våga göra så. Kolvarna i min turbostarlet är nersvarvade, men skulle inte röra hojkolvarna utan vetskap iaf.

Minst 4.5 mm material bör man ha på det tunnaste stället på kolvtoppen om man ska ta en 1100-kubikare upp till ca 280 hästar, sen bör man ha en lite tjockare kolvtopp. Bränsleblandningen är sen oerhört viktig, 12:1 eller fetare rekommenderas.
 
För det första måste jag faktiskt, även om de bär mig emot :D , ta bmwjohan lite i försvar, hans inlägg var ganska rätt tänkt, visserligen lite vagt men det ligger ju i sakens natur när man inte har exakt specificerat en viss hoj utan snarare ska exemplifiera.
Johan, bara för att du inte ska bli för bortskämd nu: :fatta! :fatta!
Så där ja, ordningen återställd. :D

Turboman:
Här finns massor av kunskap men du måste nog få lite bakgrund till reaktionerna:
Titt som tätt kommer det rookies här som ska ha det värstavärsta trots att de inte ens kört hoj. Ex vis hade vi en snubbe för ett tag sen som började fråga om det överhuvudtaget går att hjula med en TLR. Han menade att det är ju så slöa trots att han inte hade provkört en sån. Det visade sig efter ett tag att han var helt ny på hojar. Om jag minns rätt så provkörde han sen en TLR och blev alldeles förskräckt.
Vi har även sett trådar med rookies som mer eller mindre ska ha en turboBusa för att överhuvudtaget börja övningsköra. Typ alltså.
Dessa trådar brukar sluta med att trådstartaren blir kallad moppefucko (med anledning av mopedister utan erfarenhet som ändå ska åka det värsta och inte kan stava till nånting annat än toppfart). Jag är faktiskt förvånad att uttrycket inte har kommit upp här.


Men låt oss bli allvarliga istället:
Rekommendationen att undvika en turbohoj, eller ens en värsinghoj, som förstahoj kvarstår.
Men rekommendationen vad gäller val av hoj för turbo skulle vara följande:
1. Låg
2. Lång
3. Stryktålig motor
4. Lättmekad
5. Hojen ska ha utrymme för turbo, llk med mer.

Några exempel:
Suz oljekylda 1100R är, precis som nån föreslog, lämplig. Alla punkter uppfylls av en sån.
En Hayabusa uppfyller det mesta, är möjligen lite tveksam till punkt 5 om man vill ha alla kåpor intakta men har inte egen erfarenhet av detta. Hursomhelst så har ju många installationer gjorts på Busa med goda resultat, jag vet dock som sagt inte hur mycket plats det finns innanför alla kåpor.
Det gäller för övrigt alla fullkåpade hojar, kolla om det finns plats.
Några andra exempel:
Alla äldre Sux GSX (utan -R) går bra att turbokonvertera men ger måttligt oljetryck till följd av att de har glidlagrad vev. Har dock fungerat för både mig och flera andra men det ger ju mindre marginaler.
Köper du en vev med rakskuren primärtrans har du en motor som är mycket stryktålig. Och så kan du få köpa en turbosats av mig. :)
Yam FJ borde fungera bra men är rätt ovanliga i trimsammanhang.
Gamla luftkylda Kaw Z/GPZ 1000/1100 går bra att bygga turbo på, stryktåliga, standard med rakskuren primärtrans men de har rullagrad vev. De är visserligen 2-ventilade men det kan wastegaten mer än väl kompensera för.

Vattenkylning:
Mer pyssel att meka med, dock bättre så länge bitarna sitter ihop. Men på en luft/oljekyld knota slipper du oroa dig för vatten i oljan i alla fall!


Alltså:
Välj hoj och återkom sen så kanske vi kan svara på mer specifika frågor.
 
Robban_C skrev:
Alla äldre Sux GSX (utan -R) går bra att turbokonvertera men ger måttligt oljetryck till följd av att de har glidlagrad vev.


glidlagrad vev? Du menar rulllagrad vev
 
Jaja, givetvis menade jag rullagrad. :confused: Men jag skrev åtminstone fort. :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top