fireblade
Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Goodstuff skrev:Ska du sätta på turbo behöver du inte sänka kompet - blir roligare då.
Nu är du elak gubbsnutt...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Goodstuff skrev:Ska du sätta på turbo behöver du inte sänka kompet - blir roligare då.
ja du den är ju inte värst snabb så jag förstår dig, turbo gör ju att det blir mer lättkört eftersom man inte behöver vrida på gasen så mycket.Turboman skrev:den snabbaste hojjen jag kört är r1...
fireblade skrev:Nu är du elak gubbsnutt...![]()
TheDude skrev:Gubbstrutt menar du väl?(sorry OT, Goodstuff's avatartext var lite lockande
)
Robban_C skrev:Turboman, jag är lite inne på R1 racer:s tankar:
Du har kört R1 men det skulle ju kunna vara en 5 min provkörning, vad vet jag?
Du har alltså kört R1 men vilken är den snabbaste hoj som du har hunnit köra så mycket att du lärt dig hojen rätt bra och kan utnyttja merparten av dess potentail?
Kan du nyttja merparten av vad en modern sporthoj kan prestera?
Faktum är att de flesta kan inte det trots många års hojåkande men åker trots detta ruskigt fort. Hojarna kan alltså ändå mer.
Missförstå mig inte, jag säger inte att du inte ska åka turbo, jag rekommenderar att du ska ha rutin först.
För övrigt skulle jag vilja påstå att de flesta sporthojar är rätt olämpliga för turbo eftersom de hjular hela tiden. En turbo ger så mycket effekt att hojen måste vara låg och lång för att man ska kunna nyttja all mos motorn ger och då är inte särskilt mycket av sporthojsegenskaperna kvar.
Det finns ju en anledning till att dragracinghojar redan med 250 hk inte har 1400 mm hjulbas.![]()
R1 racer skrev:Turboman!
Vad ska du först o främst använda hojen till gata/dragrace osv?,hur länge har du haft hojkort samt har du tidigare erfarenhet eller haft hoj?.
Du säger den snabbaste hoj du kört är R1:an...är du bara ute efter farten o ett hysteriskt monster?.
Ta o testa den där R1:an igen o kör lite på krokiga vägar så ska du se att det idag 28.Det hade säkert varit jäkligt skoj o ibland kan det känns som man ångra att man inte slog till på en begagnad Marklund turbo till ett bra pris.inte behövs nån 220-300 hästar.Ska du köra bana så är det ganska onödigt oxå.Anmäll dej till nån bankörningar.Köp hojen du vill ha först,kör av dej lite på krokiga vägar o fundera sen på om du ska turbomata den ändå.
Ska du ändå satsa på turbo bygge så brukar ZX12 R,GSXR o Hayabusa vara hojar man ofta sett bygge på.
Jag hade oxå turbofunderingar på min Retta men oxå haft hojkort sen 18 o är
Men jag insåg oxå att ska jag köra lite på bana o kurviga vägar så har jag nog lika kul om inte roligare utan.Du får tänka på att inte dra på förmycket med turbo ur kurvor,sladd risk på bakdäcket o risk för sårskorpor i nacken![]()
då den lyfter i alla växlar.
Robban_C skrev:Nej, det är inte exakt likt mellan cyklar och bilar.
Risken att avlida är nämligen femtioelva gånger större på hoj än i bil.
Framförallt om man inte har erfarenhet av motorstarka hojar.
Skaffa erfarenhet av hojåka först!![]()
Turboman skrev:jag har inte kört så mycke men jag är mest ute för att ha effekten kan va kul å ha .. jag kommer nog inte att utnyttja den .. men jag älskar turboljudet .....
mäst derför jag gör det ... å det mästa kan jag göra själv men jag behöver veta lite saker ....... det är ett projekt som jag ska hålla på med i vinter .... jag ska köpa hojj i slutet av sommaren så jag måste veta vad som är mästlämpligt att köpa ....
helt klartzhapod skrev:det saknas något i den här tråden... ja just det!
:corn
fireblade skrev:Seriöst killen...
Att sitta på en turbohoj är något även jag skulle villja trotts att jag har en hoj som jag inte kan utnyttja fullt ut.
Jag kan skrapa ihop allt jag behöver för att turbokonvertera den för i runda slängar 2000 kr men det spelar ingen roll.
Att sätta på turbo på en MC gör den i de flesta fall bara helt okörbar där det svänger då effekten blir aldeles för brutal.
Så frågan är ju vad du EGENTLIGEN vill få uta av det.
Visst kan det vara tufft med turboljud men det lär ju inte vara så kul när du blir omåkt av sura gamla glidarhojar och 125r när det börjar svänga.
Dessutom blir hojen olaglig om du inte typar om den för den nya effekten och är i det läget oförsäkrad vare sig du vill eller inte.
t-rex skrev:Ähhh, låt grabben bygga ifred. Verkar ju kul.
Ge fan i att dö bara.
Du skrämmer bort dem tyvärr.Turboman skrev:tackmen äre nån här som vet nått om turbo konvertering????
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |