Turbo konvertering av GSX 1000R -01
--------------------------------------------------------------------------------
Tjenare! Håller på att bygga om en Syzuki GSX 1000R -01 hoj med diverse konstigheter. Jag har erfarenheter av turbomotorer sedan tidigare bilprojekt, men har aldrig hållt på med MC motorer med överladdning. Jag tänkte att det kanske finns kunnskap och erfarenheter här på detta fina forum.
Min tanke är att jag ska använda orginal sprutet samt koppla på ett tilläggssprut (mega squirt) med 4st spridare ovanför trattarna. Kopplingen ska få nya hårdare fjädrar samt tjockare topp packning för att sänka kompressionen med. Jag har dock några frågetecken som jag inte har någon aning om idagsläget.
-Hur ska jag ställa kammarna på lämpligt vis- eller blir den ändrade kaminställningen bra iom toppens ändrade placering (högre upp) "vissa påstår de.."?
-Hur reagerar orginalsprutet på övertryck?
-Behöver spjällhusen modifieras? (antar att orginalspridarna måste monteras fast så de inte lossnar vid övertryck)?
-Det finns en (MAP sensor?) under orginalinsugsboxen i bakkant - Måste den anslutas till det trycksatta insuget, eller kan den monteras utanför insuget (som det är org) dvs lämnas oberörd av laddtrycket - så tilläggs sprutet sköter allt övertryck?
-Hur pass håller orginalkolvarna med effekter på 260-300kh?
Tack på förhand!
MVH/Micke Fredriksson.
--------------------------------------------------------------------------------
Tjenare! Håller på att bygga om en Syzuki GSX 1000R -01 hoj med diverse konstigheter. Jag har erfarenheter av turbomotorer sedan tidigare bilprojekt, men har aldrig hållt på med MC motorer med överladdning. Jag tänkte att det kanske finns kunnskap och erfarenheter här på detta fina forum.
Min tanke är att jag ska använda orginal sprutet samt koppla på ett tilläggssprut (mega squirt) med 4st spridare ovanför trattarna. Kopplingen ska få nya hårdare fjädrar samt tjockare topp packning för att sänka kompressionen med. Jag har dock några frågetecken som jag inte har någon aning om idagsläget.
-Hur ska jag ställa kammarna på lämpligt vis- eller blir den ändrade kaminställningen bra iom toppens ändrade placering (högre upp) "vissa påstår de.."?
-Hur reagerar orginalsprutet på övertryck?
-Behöver spjällhusen modifieras? (antar att orginalspridarna måste monteras fast så de inte lossnar vid övertryck)?
-Det finns en (MAP sensor?) under orginalinsugsboxen i bakkant - Måste den anslutas till det trycksatta insuget, eller kan den monteras utanför insuget (som det är org) dvs lämnas oberörd av laddtrycket - så tilläggs sprutet sköter allt övertryck?
-Hur pass håller orginalkolvarna med effekter på 260-300kh?
Tack på förhand!
MVH/Micke Fredriksson.
Hoppas på svar
och 5sek snabbare än en orginal Mitsu evo6..
. Min konvertering kommer att kosta runt 10"-12.000kr i delar inkl. justering i bänk + jobb (=gratis).. Ganska billigt i mina ögon , då MC-express tar minst det tredubbla för samma effekt..(min förra 16v volvo twinturbomotor kostade ca 55.000kr i delar och maskin bearbetningar + jobb).. Kommer ändå att landa på en bit över 100.000kr innan allt är klart.
) Självklart kostar sånt massor med pengar. Men eftersom jag inte har råd att både ha utställnings finish och massa effekt måste jag prioritera lite
..