Turbokonvertering av GSX 1000R -01

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Turbo konvertering av GSX 1000R -01

--------------------------------------------------------------------------------

Tjenare! Håller på att bygga om en Syzuki GSX 1000R -01 hoj med diverse konstigheter. Jag har erfarenheter av turbomotorer sedan tidigare bilprojekt, men har aldrig hållt på med MC motorer med överladdning. Jag tänkte att det kanske finns kunnskap och erfarenheter här på detta fina forum.
Min tanke är att jag ska använda orginal sprutet samt koppla på ett tilläggssprut (mega squirt) med 4st spridare ovanför trattarna. Kopplingen ska få nya hårdare fjädrar samt tjockare topp packning för att sänka kompressionen med. Jag har dock några frågetecken som jag inte har någon aning om idagsläget.

-Hur ska jag ställa kammarna på lämpligt vis- eller blir den ändrade kaminställningen bra iom toppens ändrade placering (högre upp) "vissa påstår de.."?
-Hur reagerar orginalsprutet på övertryck?
-Behöver spjällhusen modifieras? (antar att orginalspridarna måste monteras fast så de inte lossnar vid övertryck)?
-Det finns en (MAP sensor?) under orginalinsugsboxen i bakkant - Måste den anslutas till det trycksatta insuget, eller kan den monteras utanför insuget (som det är org) dvs lämnas oberörd av laddtrycket - så tilläggs sprutet sköter allt övertryck?
-Hur pass håller orginalkolvarna med effekter på 260-300kh?

Tack på förhand!
MVH/Micke Fredriksson.

kammarna flytas ju några grader med tjockare packning, har du ställbara kamdrev är det ju bara att flytta tillbaka dem till ursprungsläget.

de tar ut över 250hk på bakhjulet utan att byta nåt i motorn så det kommer nog hålla, ökat slitage på grejorna är ju självklart.

PM:a Anderson_turbo här på forumet, det han inte vet om turbo m.m. på nyare gixxer samt deras motorer i allmänhet är inte värt att veta.

Bara ett tips stället för att ringa ända till övre norrland när hjälpen finns runt hörnet.

/Nitrous

Tackar för svaren :tummenupp
Provar anderson_turbo :yoparty Hoppas på svar :tuttar

Annars ringer jag MC-experss- Han bor ju inte så långt här ifrån (20mil).
Min erfarenhet av MC-express är att han vill ha betalt iform av sålda prylar om han ska svara på "inside" frågor.. Iofs förstårligt.
Jag kommer iof att köpa vissa smågrejor därifrån(toppackning, kopplingsfjädrar och kanske något mer), men vet inte om det är tillräckligt?
Det är väl bara att ringa- svarar han så svarar han. :)

Last edited:
Tjena!
Jag kommer att tillverka allt själv (grenrör, rör, slangar, tryckbox mm mm) så något komplett kit kommer jag inte att behöva- eftersom det inte finns något som passar rakt av- jag bygger en "trike" med två hjul fram och ett bak :kocko :D . Jag har även bytt till mig några tjänster av Peter Sjödin (dragracing kille från Umeå- Mc express sponsrad) som kommer aktivt att övervaka konverteringen :tummenupp- tyvärr har han själv ingen erfarenhet av insprutning.

mrabarth skrev:
Tjena!
Jag kommer att tillverka allt själv (grenrör, rör, slangar, tryckbox mm mm) så något komplett kit kommer jag inte att behöva- eftersom det inte finns något som passar rakt av- jag bygger en "trike" med två hjul fram och ett bak :kocko :D . Jag har även bytt till mig några tjänster av Peter Sjödin (dragracing kille från Umeå- Mc express sponsrad) som kommer aktivt att övervaka konverteringen :tummenupp- tyvärr har han själv ingen erfarenhet av insprutning.

Jag har en bränsle dator i mina kit som kanske kan vara intresant
den bygger på att köra enkelrad med spridare byta pump å spridare till större
sedan manipuleras signalen till spridarna å mappas mot laddtrycket så att man får rätt bränslemängd datorn har även laddtrycksstyrning samt funktion att blockera mapsensorsignalen på + tryck då den inte gillar övertryck (felkod)

Peter

Törs jag fråga vad en sådan bränsledator kostar? Kan jag köpa den genom dig?

He He

Nu kom jag på vem du är! Det var du som var med i BILSPORT superstage med
den ascoola lancian. Häftigt bygge! Synd bara att du inte hade tid o vänta på hayabusamotorn... Det hade ju blivit nått i hästväg.

Jag har själv varit inne på att sätta i en mc-motor i en liten bil. Min första tanke blev på en minicooper. Men det kanske blir krångligt iom att den e framhjulsdriven? Är lancian bakhjulsdriven från början?

Wheelie-king skrev:
Nu kom jag på vem du är! Det var du som var med i BILSPORT superstage med
den ascoola lancian. Häftigt bygge! Synd bara att du inte hade tid o vänta på hayabusamotorn... Det hade ju blivit nått i hästväg.

Jag har själv varit inne på att sätta i en mc-motor i en liten bil. Min första tanke blev på en minicooper. Men det kanske blir krångligt iom att den e framhjulsdriven? Är lancian bakhjulsdriven från början?

Tjenare!! Jo, det är jag :yoparty . Lancia A112 Abarth är framhjulsdriven orginal- Vilket medförde att jag behöll den så= DVS Framhjulsdriven. Jag tror inte det skulle gå lika snabbt att köra med bakhjulsdrift med den hetsiga R1-motorn. Den var ju kraftigt nerdrevad- toppade 204km/h så det var kraftiga fästesbekymmer då jag passerade 8000rpm på 1:an till 3:an.
Superstagetiden 1.35,28 är RIKTIGT bra med tanke på framhjulsdrift!! Bästa tid på Midlanda motorpark kördes på 1.08 vilket är 1sek snabbare än en porsche 996tt (Erik) :banana och 5sek snabbare än en orginal Mitsu evo6..
Som ni förstår så var det en riktigt snabb rackare- Och allt pga MC-teknik :tummenupp

mrabarth skrev:
Tjena!

Då kanske du är intresserad av att sälja dina kunskaper och bygga turbo på andras hojar för en extra hacka om ditt projekt blir syveränt?

(Har själv en turbohoj på G och hoppas allt går i lås)

Marsipulami skrev:
Då kanske du är intresserad av att sälja dina kunskaper och bygga turbo på andras hojar för en extra hacka om ditt projekt blir syveränt?

(Har själv en turbohoj på G och hoppas allt går i lås)

:) Tja, det skulle iofs kunna vara möjligt. Jag har mkt begränsad ekionomi så eftersom jag har mkt mer än bara motorn att kosta på :tomten . Min konvertering kommer att kosta runt 10"-12.000kr i delar inkl. justering i bänk + jobb (=gratis).. Ganska billigt i mina ögon , då MC-express tar minst det tredubbla för samma effekt..(min förra 16v volvo twinturbomotor kostade ca 55.000kr i delar och maskin bearbetningar + jobb).. Kommer ändå att landa på en bit över 100.000kr innan allt är klart.

Last edited:
mrabarth skrev:
:) Tja, det skulle iofs kunna vara möjligt. Jag har mkt begränsad ekionomi så eftersom jag har mkt mer än bara motorn att kosta på :tomten . Min konvertering kommer att kosta runt 10"-12.000kr i delar inkl. justering i bänk + jobb (=gratis).. Ganska billigt i mina ögon , då MC-express tar minst det tredubbla för samma effekt..(min förra 16v volvo twinturbomotor kostade ca 55.000kr i delar och maskin bearbetningar + jobb).. Kommer ändå att landa på en bit över 100.000kr innan allt är klart.

Nåja 10-12 tusen hmm med risk å låta spydig då så lycka till jag tror jag har en matrerial kostnad på mina kitt på över 35 ooo:- kan väl säga att till bara laddröret så åtgår 8 st rostfria böjar a 300 kronor st till det kan läggas ca 10 timmar arbetstid men men det beror väl på hur högt ribban ligger visst kan man leta skrotbitar här å där å tigga av polare å till slut gneta ihop ett kit
men har man en ny hoj för över 100 000 så kan de väl va kul med lite fräsha bitar

lite andra kul priser å tänka på
spridare 4 x 1000 kr
bränslepump 2200kr
bränsle styrsystem 6000kr

slangar till en turbomoppe ca 2500kr (slangklämmor har inget att göra på en hoj) =dödsfälla

Laddluftkylare ETT ABSOLUT MÅSTE runt 4-7 tusen beroende på utförande

Ojj hoppsan glömde visst turboladdare 9-12 tusen

MEN man kan ju köpa grejorna STULET med då blire skitbilligt

man får ju en hel hoj nästan gratis

TA nu de här på rätt sätt ja vill bara påvisa att saker kostar
men tyvär så fort nån skriver att de går å bygga sådär billigt så tror MÅNGA
att vi seriösa turbobyggare bara försöker lura folk på pengar
men så är det inte tro mig

vänliga hälsningar Peter

han ska tydligen ha motorn i en Fiat abarth är det rätt förstått?

Det var väl R1 motor i den förr, de går bra tat ladda med turbo de med så varför byttes det motor?

Nej då, kaxig är du nog inte. Men skilnaden mellan mig och dig är att jag kommer att (som jag sa tidigare) göra allt själv. Och JA. Bygger man grenrör i rostfritt för 5-6000kr, fabriksbyggd special IC för 9000kr, databox för 6000kr- så blir det DYRT- Precis som Toyota supra trimmarna. MEN! Nu är inte jag som alla andra "plug and play" killar. Och en sak till är ju att visa av mina grejor inte under några omständigheter kommer att synas, tex grenrör- varför kosta på 5000kr extra för något som knappast funkar bättre?

- Spridare/pump (för mig gratis- Volvo B234) kör med två b-system.
- Grenrör (500kr- tillverkat í tryckkärlsböjar= 32kr/st + svetsat av mig)
- Turboladdare (köpt i tredje hand men aldrig använt och första köpare okänd..... Jaja. spelar ingen roll =Mitsu TD04hl 16T 7ans avgashus) 3500kr
- Tillägsinsprutning (mega squirt inkl kabelhärva 2200kr)
- Tryckrör + slang, hydraulklammer (1000kr)
- Tryckbox i alu inkl svetsning av ludde på ibsvets(av mig= ca1200kr)
- Stålomspunnen oljetryckslang/retur (pressade hydraulprylar = 700kr)
- Toppackning (ca1000kr)
- Fjädrar till kopplingen (ca 400kr)
- ic (1200kr svetsas av ludde)
- Bänkning på rulle (tavelsjö bil och trim ca2000kr)

TOTAL = ca13.700kr. OK- det blev visst några kronor dyrare, men vissa grejor har jag tagit i i överkant- Men det borde hamna i närheten iaf... Kan ju ha glömt något just nu men då är det isf bara något småplock... :rolleyes:

MVH: Micke F

Last edited:
Jo kan bara upplysa att jag e lika fattig som alla andra men jag ville bara påvisa va saker igentligen kostar å ja tycker inte det blir rättvisande att skriva på nätet att man bygger turbokit för 14 000 när du själv säger att du har fått vissa saker å vissa polare gör grejor billigt åt dig ja vet jag har själv varit där i börgan å problemet är att så länge du bygger åt dig själv så tycker folk att det är kul men sen om du ska sälja kit så blir det inte lika enkelt då undrar folk vafaan ska ja göra saker billigt åt honom för han säljer ju mina grejer dyrt sen å då ökar kosstnaderna rejält. Likaså så går det ju bra å karva till flänsar med vinkelslip å skärbrännare till sig själv å kul är det med i början men gör 10 rör å försök säljadå blir det skittråkigt så nästa steg blir vattenskärning men då måste man göra många bitar på en gång så då blir det många tusenlappar som bara ligger å skrotar i form av flänsar å dyligt

Åter igen ingen kritik men ja tycker man får hålla isär begreppen lite bara

Jag har offta hört komentarer som "va bra det är för dig du kan ju göra allt själv då blir det skitbilligt"

men Jag kanske måste jobba med andras grejer i 200 timmar för att ha råd med komponenterna till mitt eget bygge +den tid det tar att göra grejorna
medans vissa kunder med välbetalda jobb kanske jobbar mindre än 200timmar
å köper hela rasket av mig körklart

Peter

Ps jag såg din abarth den va ju skitball läckert bygge!!!

Anderson- Håller med fullständigt!! :tummenupp De grejor du säljer är otroligt hög klass på (har surfat runt på dina sidor :Bugar ) Självklart kostar sånt massor med pengar. Men eftersom jag inte har råd att både ha utställnings finish och massa effekt måste jag prioritera lite :huvet ..

Tack för komplimangen ang lancian :)
Här är ett par bilder på den iaf. R1 maskin och allt.

132-2003-29-07-1101056_img.jpg

ab7.jpg

ab8.jpg

ab9.jpg

ab5.jpg

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör