Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

Jahaja, nu är man på det igen... :rolleyes: Ska bli ännu mer fart i grejorna. K24:an sitter på, nya turbon ligger under. Lite större är den allt :)
DSC01528.jpg

DSC01518.jpg
 
Jahaja, nu är man på det igen... :rolleyes: Ska bli ännu mer fart i grejorna. K24:an sitter på, nya turbon ligger under. Lite större är den allt :)
DSC01528.jpg

DSC01518.jpg

Tja, det finns ju ett talesätt som säger: Störst kör först!
SATAN, blir kul att se fortsättning. Vad siktar du på hkr ? Har du bänkat den med förra turbon, hittade inget om det i tråden.
Lycka till!:yoparty
 
Tja, det finns ju ett talesätt som säger: Störst kör först!
SATAN, blir kul att se fortsättning. Vad siktar du på hkr ? Har du bänkat den med förra turbon, hittade inget om det i tråden.
Lycka till!:yoparty

Får se vad det blir. Siktar på så mycket som möjligt :D Turbon räcker till 550 hk, men kanske 400 på hjulet om jag laddar på lite :)
 
Det är rätt att sikt högt, man vill ju inte riskera att bli frånkörd liksom :tungan

Nä, det vill man ju inte :) Den går ju bra nu också, men man vänjer sig fort.

Vad är det för turbo?

är det ett twin entry avgashus?

Det är en Schwitzer S200. Har sån där extended tip technology, anti surge och lite annat smått och gott.
Pratade med en som hade en S200 (med samma hus som min) med twin entry grenrör på sin Nissan 200 och hade haft en GT3071R (Garrett kullagrad) med singel entry på innan, och han får fullt ladd 600 varv tidigare med Schwitzern än med Garretten. Så den spoolar bra. Plockade ut 470-någonting på hjulen vid 1,4 bar. Funkar fint med väldigt höga tryck också.

Japp, twin entry. Så nu ska jag försöka bygga ett twin entry grenrör som får plats :rolleyes: Tänkte prova att bygga så 1:an och 4:an går till en port, och 2:an och 3:an går till en, men får det inte plats så får det väl bli 1 och 2 till en och 3 och 4 till en. Vi får se!
 
Fin liten snurra det där:yoparty

Tyvär så behöver du 2 wastgates eller en rejält mycket större
där man separerar rören ända fram till ventilen
 
Fin liten snurra det där:yoparty

Tyvär så behöver du 2 wastgates eller en rejält mycket större
där man separerar rören ända fram till ventilen

Ja, den verkar vara väldigt vettig. Kommer igång tidigt, spoolar snabbt, räcker långt och bygger inte mycket mottryck alls under 500 hk. Kan ju inte bli bättre :)

Den wastegate jag har är på 38 mm. Räcker inte det för runt 400 på hjulet? Eller det är 50 mm som gäller? Nu har S200:an ganska stort avgashus och jag har fått för mig att ju större och friflödande avgashus man har desto större wg behövs för att få till ett tillräckligt tryckfall innan turbinen, så 38 mm är kanske inte tillräckligt? Blir ju ganska mycket gaser ändå.
Jag tänkte köra pulssplit ända fram till ventilen. Ska försöka klura ut något som ser bra ut och samtidigt får plats... Får nog bli en wastegate och inte två. Tror inte jag får plats med två. Jag har ju lite ramrör och grejor ivägen :näsblod
 
Ju lägre avgasmottryck desto viktigare är det med storlek och placering på wastegaten. Har jag hört.:)
 
Ja, den verkar vara väldigt vettig. Kommer igång tidigt, spoolar snabbt, räcker långt och bygger inte mycket mottryck alls under 500 hk. Kan ju inte bli bättre :)

Den wastegate jag har är på 38 mm. Räcker inte det för runt 400 på hjulet? Eller det är 50 mm som gäller? Nu har S200:an ganska stort avgashus och jag har fått för mig att ju större och friflödande avgashus man har desto större wg behövs för att få till ett tillräckligt tryckfall innan turbinen, så 38 mm är kanske inte tillräckligt? Blir ju ganska mycket gaser ändå.
Jag tänkte köra pulssplit ända fram till ventilen. Ska försöka klura ut något som ser bra ut och samtidigt får plats... Får nog bli en wastegate och inte två. Tror inte jag får plats med två. Jag har ju lite ramrör och grejor ivägen :näsblod

38an blir aldeles för liten när man delar upp pulserna

Den är faktiskt för liten ävan vid singel entry turbin (går inte att hålla ner laddtrycket)

Kika lite på KL racings HKS kopior , Prisvärda balla wastegates med V-bands flänsar

Enklast och bäst blir det om man kör separata rör fram till gaten och sen gör 2 til 1 kollektor ända fram vid ventilen

Man låter en tunga ligga an mot ventilen med bara några tiondelars mellanrum

Rören fram behöver inte vara mer än 38mm ( utvändigt)
 
38an blir aldeles för liten när man delar upp pulserna

Den är faktiskt för liten ävan vid singel entry turbin (går inte att hålla ner laddtrycket)

Kika lite på KL racings HKS kopior , Prisvärda balla wastegates med V-bands flänsar

Enklast och bäst blir det om man kör separata rör fram till gaten och sen gör 2 til 1 kollektor ända fram vid ventilen

Man låter en tunga ligga an mot ventilen med bara några tiondelars mellanrum

Rören fram behöver inte vara mer än 38mm ( utvändigt)

Ahaaa, tackar för infon. Då blir det en 50 millimeters istället :tummenupp

Ja, två separata rör till wg:n och en kollektor där har jag tänkt bygga. Ska bara försöka få plats med det :näsblod Men då är det ju pulssplittat hela vägen och det är ju lika bra att bygga så när man ändå håller på.
 
Det blir ju en riktig värsting det här. Jag diggar det:yoparty:yoparty
 
:hoppaBilder:hoppa Bilder:hoppa Bilder:hoppa
 
Nja, bilder får ni vänta på en stund :tungan
 
Hej vad var det för kåpor du hade tidigare på hojen?(tippar på gsxr 1000, -00-01?) Har du flera bilder då hojen var i dom förra kåporna, tänkte försöka kopiera looken av dig, gillade den skarpt! Även det nya utförandet ser super bra ut :tummenupp
 
Det är rätt att sikt högt, man vill ju inte riskera att bli frånkörd liksom :tungan

Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...
 
Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...

Nu är det i realtieten inget problem då LångsvingsLahi inte svänger, jag tror knappt han kan.. Han kör mest rakt fram och då kan allt valfritt nytt kamma sig. Å det grövsta...

Tror hans styrlås sitter fast i mittläge, faktiskt..
:D
 
Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...



Nåja, Jag tycker jag hänger på rätt bra med min blymoppe
på diverse sporthojskörningar

Men vist, frånkörd blir man lite då å då

Tror dock inte det skulle varit nån större skillnad om jag hadde en modern 1000kubikare heller

Somliga kör stekigare helt enkelt det får man finna sig i
 
Back
Top