Turbohojen byggs om igen! GSX-R 1200 Turbo.

Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...

Om man bygger turbo på en nyare hoj då.....:va
 
Hej vad var det för kåpor du hade tidigare på hojen?(tippar på gsxr 1000, -00-01?) Har du flera bilder då hojen var i dom förra kåporna, tänkte försöka kopiera looken av dig, gillade den skarpt! Även det nya utförandet ser super bra ut :tummenupp

De gamla kåporna är kraschkåpor till gixxer 1000 00-01, helt rätt. Ska se om jag kan hitta några fler bilder på hojen med de kåporna på. Jag PM:ar om det när jag hittat! :tummenupp


Problemet är ju just det att man blir ifrån körd om man har en turbo hoj... Ett par tre kurvor så har torbo hojen inte en suck sen mot tex en orginal 1000 av nyare model...

Nä, det är inga problem. Turbohojar har ofta samma chassi som originalhojen den är byggd på :tummenupp (Förutom min då...) Resten sitter i gashanden och det lär man sig fort om man inte är alltför kass :D Vanlig missuppfattning av folk som aldrig kört en turbohoj. Bygg och prova :tummenupp Jag kommer iallafall aldrig att köra sughoj igen...

Nu är det i realtieten inget problem då LångsvingsLahi inte svänger, jag tror knappt han kan.. Han kör mest rakt fram och då kan allt valfritt nytt kamma sig. Å det grövsta...

Tror hans styrlås sitter fast i mittläge, faktiskt..
:D

Hehee, nä, inte med den svingen, men den blir ju ombyggd nu! :tummenupp Blir originallängd. Men ändå färlängningsbar.

Hittade precis nyckeln till styrlåset! Så nu ska det även svängas. +5 cm på längden gjorde väldigt mycket... accelerationen hämmas väl lite pga. kortare sving, men jag tror vanliga hojar kommer att ha ganska svårt att hänga med ändå :D
 
Nåja, Jag tycker jag hänger på rätt bra med min blymoppe
på diverse sporthojskörningar

Men vist, frånkörd blir man lite då å då

Tror dock inte det skulle varit nån större skillnad om jag hadde en modern 1000kubikare heller

Somliga kör stekigare helt enkelt det får man finna sig i

Aa jo så är det ju faksit.. Fast iof så är det ju inte alla turbo hojar som har längre sving osv heller en del har ju faktist orginal chasit kvar och då är det ju ingen större skillnad att kasta om den i kurvorna..
Dock bör det ju vara lite svårt med efekten om man ska vara snabb igenom en böj...

Men men sen beror det ju en del på piloten också.

Nä, det är inga problem. Turbohojar har ofta samma chassi som originalhojen den är byggd på :tummenupp (Förutom min då...) Resten sitter i gashanden och det lär man sig fort om man inte är alltför kass :D Vanlig missuppfattning av folk som aldrig kört en turbohoj. Bygg och prova :tummenupp Jag kommer iallafall aldrig att köra sughoj igen...

Ja är det orginal chassi på hojen så är det väl en annan sak men turbo hojar brukar ändå (enligt mina erfarenheter iaf) vara ganska sega när det svänger...
Kan ju bero på att det som har turbo hoj oftast bara vill köra rakt fram vilket gör att piloterna ofta har en kass teknik då dom som sagt bara kör rakt fram.
För mycket hänger ju faksit på den som kör också och inte bara hojen...
 
Last edited:
Aa jo så är det ju faksit.. Fast iof så är det ju inte alla turbo hojar som har längre sving osv heller en del har ju faktist orginal chasit kvar och då är det ju ingen större skillnad att kasta om den i kurvorna..
Dock bör det ju vara lite svårt med efekten om man ska vara snabb igenom en böj...

Men men sen beror det ju en del på piloten också.



Ja är det orginal chassi på hojen så är det väl en annan sak men turbo hojar brukar ändå (enligt mina erfarenheter iaf) vara ganska sega när det svänger...
Kan ju bero på att det som har turbo hoj oftast bara vill köra rakt fram vilket gör att piloterna ofta har en kass teknik då dom som sagt bara kör rakt fram.
För mycket hänger ju faksit på den som kör också och inte bara hojen...


Jag kan ju iofs inte gå på lika hårt med gas i kurva som när jag kör sughoj, men den lilla förlusten kompenserar jag lätt för med 100 extra hk så fort man inte ligger med nedlägg. och jag har hängt av ny literklubba på väldigt krokig utan Mad skills i hojkörning.

Det hade varit roligt att mötas på en krokväg i sommar för o se om du har mad skills eller om det är jag som bara har kört mot folk utan skills.:)

Btw. jocke w var en kille som VERKLIGEN inte begränsades av att hans r1:a led av turbo, tyvärr så blev det ju skrot av den till slut......
 
Jag kan ju iofs inte gå på lika hårt med gas i kurva som när jag kör sughoj, men den lilla förlusten kompenserar jag lätt för med 100 extra hk så fort man inte ligger med nedlägg. och jag har hängt av ny literklubba på väldigt krokig utan Mad skills i hojkörning.

Det hade varit roligt att mötas på en krokväg i sommar för o se om du har mad skills eller om det är jag som bara har kört mot folk utan skills.:)

Btw. jocke w var en kille som VERKLIGEN inte begränsades av att hans r1:a led av turbo, tyvärr så blev det ju skrot av den till slut......

Hehe nja det vette fan om jag har några "mad skills" vill inte påstå att jag är så spec snabb...

Men jag har aldirg sett en turbo hoj vara snabb på kruvig väg sen har jag ju inte heller kört nån själv så vet faktist inte riktigt hur dom är att köra men det beror väl också på hur mycke mer efekt man plockar ur hojen..

Men det mesta hänger ju så klart på föraren...
Och är det som det sägs att gixxer 750 är snabbare än 1000 på bana så borde ju ändå efekten ha viss betydelse...
 
Hehe nja det vette fan om jag har några "mad skills" vill inte påstå att jag är så spec snabb...

Men jag har aldirg sett en turbo hoj vara snabb på kruvig väg sen har jag ju inte heller kört nån själv så vet faktist inte riktigt hur dom är att köra men det beror väl också på hur mycke mer efekt man plockar ur hojen..

Men det mesta hänger ju så klart på föraren...
Och är det som det sägs att gixxer 750 är snabbare än 1000 på bana så borde ju ändå efekten ha viss betydelse...


Sen är det ju om det är först till waxholm (via bogge) som räknas

Eller om det är den helt otroliga oöverträffbara körupplevelse som man ständigt har i sadeln på en turbomoppe:yoparty:yoparty
 
Sen är det ju om det är först till waxholm (via bogge) som räknas

Eller om det är den helt otroliga oöverträffbara körupplevelse som man ständigt har i sadeln på en turbomoppe:yoparty:yoparty

Hehe aa iof en moppe på över 400 häst kan nog va rätt kul att köra hehe :P
 
Kan det vara så att folk som kör turbomoppe inte känner tvånget av att slaska på satan när det är kurvigt för de vet att de ändå inte blir någon tävling av det när det slutar vara krokigt?
Fast ska sanningen fram så är det väll så att 90% av oss här innen knappast begränsas av hojen när de kör eller:va
 
Hehe nja det vette fan om jag har några "mad skills" vill inte påstå att jag är så spec snabb...

Men jag har aldirg sett en turbo hoj vara snabb på kruvig väg sen har jag ju inte heller kört nån själv så vet faktist inte riktigt hur dom är att köra men det beror väl också på hur mycke mer efekt man plockar ur hojen..

Men det mesta hänger ju så klart på föraren...
Och är det som det sägs att gixxer 750 är snabbare än 1000 på bana så borde ju ändå efekten ha viss betydelse...


HEHE vilken gammal tråd

Fast nu kanske Mad kan svara på om det går att steka krokväg med turbo eller inte (fast han bangade i och för sig testkörningen jag erbjöd)
 
HEHE vilken gammal tråd

Fast nu kanske Mad kan svara på om det går att steka krokväg med turbo eller inte (fast han bangade i och för sig testkörningen jag erbjöd)

Hehe ja faktiskt förvånansvärt bra.. Fast du borde ju åkt ifrån mina 78 bakhjulshästar som skit tycker jag hehe :hihi

Ja provkörningen skulle man kanske tackat ja till skulle vara kul att prova men är rädd att jag inte skulle kunna kontrolera mig och vrida på fullt... :fakta
 
Hmm, är det någon skillnad på gamla och nya aggregatet eller är det en synvilla? Där är ungefär så mycket plats mellan turbinhus och framhjul som det ser ut att vara. Har nog fjädringsväg på minst 50 mm :rolleyes: Yaaay. Men snurran ska längre ner och då blir det lite mer plats. Kanske.

Ja, jag vet, skitigt som fan och grejor överallt men ska jag städa så hinner jag inte bygga :D Hus och barn ni vet. Och en fru också... :D
 

Bifogat

  • DSC03086 (Medium).JPG
    DSC03086 (Medium).JPG
    89.1 KB · Visningar: 313
  • DSC03091 (Medium).JPG
    DSC03091 (Medium).JPG
    112.3 KB · Visningar: 294
  • DSC03093 (Medium).JPG
    DSC03093 (Medium).JPG
    99.9 KB · Visningar: 366
  • DSC03095 (Medium).JPG
    DSC03095 (Medium).JPG
    110.2 KB · Visningar: 377
Last edited:
Hmm, är det någon skillnad på gamla och nya aggregatet eller är det en synvilla? Där är ungefär så mycket plats mellan turbinhus och framhjul som det ser ut att vara. Har nog fjädringsväg på minst 50 mm :rolleyes: Yaaay. Men snurran ska längre ner och då blir det lite mer plats. Kanske.

Ja, jag vet, skitigt som fan och grejor överallt men ska jag städa så hinner jag inte bygga :D Hus och barn ni vet. Och en fru också... :D

Det är millimeter passning på grejerna ser jag :D
 
Hmm, är det någon skillnad på gamla och nya aggregatet eller är det en synvilla? Där är ungefär så mycket plats mellan turbinhus och framhjul som det ser ut att vara. Har nog fjädringsväg på minst 50 mm :rolleyes: Yaaay. Men snurran ska längre ner och då blir det lite mer plats. Kanske.

Ja, jag vet, skitigt som fan och grejor överallt men ska jag städa så hinner jag inte bygga :D Hus och barn ni vet. Och en fru också... :D

.......på tal om fru och barn: Den nya turbon ser gravid ut jämfört med den gamla! :tummenupp:tummenupp
 
Det är millimeter passning på grejerna ser jag :D


Ja, det är det minst sagt... Men jag har ju mina två precisionsvertyg (vinkelslipen och släggan) så det ska nog gå :tummenupp


.......på tal om fru och barn: Den nya turbon ser gravid ut jämfört med den gamla! :tummenupp:tummenupp

Hehe, ja, det är en riktig tjockis jämfört med den gamla. Men snurrar gör den så den ska nog fungera :tummenupp
 
Hmm, är det någon skillnad på gamla och nya aggregatet eller är det en synvilla? Där är ungefär så mycket plats mellan turbinhus och framhjul som det ser ut att vara. Har nog fjädringsväg på minst 50 mm :rolleyes: Yaaay. Men snurran ska längre ner och då blir det lite mer plats. Kanske.

Ja, jag vet, skitigt som fan och grejor överallt men ska jag städa så hinner jag inte bygga :D Hus och barn ni vet. Och en fru också... :D

Lagom finish på motorkåpan. Blir det samma stil på kåporna sen? Alltid kul med ratliknande som drar det mesta.
 
Lagom finish på motorkåpan. Blir det samma stil på kåporna sen? Alltid kul med ratliknande som drar det mesta.

Där kom det! :hihi Nä, sådär blir det när en oljeslang brister och kåporna ligger och gnuggar på det. Ska byta slang.
 
Sprang på en fet bandsåg och råkade ha avgashuset liggande i bilen så jag sågade bort 33 mm (3 kg gjutjärn...) Behövde inte ens fräsa, ytan blev skitfin och ser fräst ut direkt från sågen. Stabil såg och nytt blad gjorde susen :) 3 kg mindre som hänger i grenrörsbultarna är nog bra.
 

Bifogat

  • hus2.jpg
    hus2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 272
PLOPP !!!:tummenupp
 
Sprang på en fet bandsåg och råkade ha avgashuset liggande i bilen så jag sågade bort 33 mm (3 kg gjutjärn...) Behövde inte ens fräsa, ytan blev skitfin och ser fräst ut direkt från sågen. Stabil såg och nytt blad gjorde susen :) 3 kg mindre som hänger i grenrörsbultarna är nog bra.

Sågade du bort material vid anslutningen av downpipen?
Har du kikat så ytan är plan? Ser sjukt fint ut för att vara sågad måste jag säga!
 
Sågade du bort material vid anslutningen av downpipen?
Har du kikat så ytan är plan? Ser sjukt fint ut för att vara sågad måste jag säga!

Japp, anslutningen av downpipen. Ett rör med 140 mm ytter och 70 mm inner. Tog bort 33 mm, dvs. ca 3 kg :)
Plan som en jäkligt plan sak. Kollade med ena änden av en vinkelhake och det räcker för mig. Blev ganska imponerad av den där bandsågen. Trodde inte det gick att såga med sådan precision. Närbild på snittet nedan!
 

Bifogat

  • Hus_kapat.JPG
    Hus_kapat.JPG
    32 KB · Visningar: 235
Back
Top