Turbohoj och pris på bygget?

Beror nog på om du ska göra det själv, eller lämna bort. Kolla på, http://www.mc-xpress.com/ . Annars finns det ju en turbodel, eller vad den heter på forumet. Dom som hänger där har nog mer koll.
 
kostnaden för att montera turbo bror helt på dej själv och va du ha för kontakter. bara turbo grejorna på mitt bygge ligger runt 50 kulor. men då är de inte (bolt-on) heller. om du ska lämna bort till någon firma och låta dom montera turbo så kommer de bli dyrare.

lycka till :tummenupp
 
Pris???

Du ställer en fråga som är väldigt svår att svara på. Beror på vilken hoj? Antal Hk? Om du ska ha ett shysst kit? El ett bond kit. Det finns 2st personer som enligt mej kan bygga feta turbo hojar. Det är Erik Marklund på McXpress och Peter Andersson på Anderssosons Turbo system. Är det en nyare hoj typ Gsxr 1000 så bruka det vara väldigt svårt att få någon att göra kit om dom har tid så bruka det i runda svängar kosta ca:60000kr. Sen kan du köpa en turbo och bygga själv och fixa allt och komma undan med ca:30000kr.

Vad vill du bygga turbo på för hoj? Sen som talare ovan prata me dom i turbo delen.
 
Jag undrade mer om dom som har turbo på deras hoj och hur mycket dom har betalat, jag har inga planer om turbo på min hoj är nöjd med sen har jag inte råd med sådant hehe, kanske lite dåligt formulerat av mig på frågan? hehe
 
På spruthoj med egengjort plenum, grenrör etc, beg turbo ca 20-25lax
Förgasarhoj kapa av knappt 10 lax
 
Hur gör ni med spruten, går det att köra Megasquirt eller något annat ganska billigt sprut?
 
Är det inte ett helvete att få till det med luft/soppa blandningen på en förgasarhoj? som sagt kanske fel forumdel :)

Nej.. Det sker automagiskt med en progressiv bränsletrycksregulator. Man behöver bara finjustera förgasarinställningarna

Hur gör ni med spruten, går det att köra Megasquirt eller något annat ganska billigt sprut?

Man kör med orginalsprut och lägger t ex megasquirt ovanpå (separata spridare i plenumet) som aktiveras vid laddtryck, genom en mappsensor i plenumet som känner övertryck
 
Last edited:
Hur gör ni med spruten, går det att köra Megasquirt eller något annat ganska billigt sprut?

Finns ju ett relativt billigt Ms liknande sprut vid namn microsquirt... Liten och vattentät box bör väl göra den perfekt till hojar...

http://www.diyautotune.com/catalog/microsquirt-engine-management-system-p-131.html

Man kör med orginalsprut och lägger t ex megasquirt ovanpå (separata spridare i plenumet) som aktiveras vid laddtryck, genom en mappsensor i plenumet som känner övertryck
Borde det inte vara billigare(och kanske bättre också?) att köra ett piggyback sprut tex perfect powers smt6 som är byggt för att just använas på det sättet? Eller funkar megasquirt bra att köras på det sättet även om det är tänkt som ett stand-alone system?
 
Last edited:
En beg turbo från blocket 500kr, sno lite rör och plåt från jobbet, några slangar, en bunt med munstycken om man har förgasare. En tryckmätare från Biltema 99kr. Använd E85 istället för cooler.

Ja som en nedre gräns kan nog en tusing räcka med tummen på rätt ställe. Och sen finns det väl ingen gräns uppåt i pris...
 
Finns ju ett relativt billigt Ms liknande sprut vid namn microsquirt... Liten och vattentät box bör väl göra den perfekt till hojar...

http://www.diyautotune.com/catalog/microsquirt-engine-management-system-p-131.html


Borde det inte vara billigare(och kanske bättre också?) att köra ett piggyback sprut tex perfect powers smt6 som är byggt för att just använas på det sättet? Eller funkar megasquirt bra att köras på det sättet även om det är tänkt som ett stand-alone system?

Orginalspridarna räcker inte till nåt vidare laddtryck så det behövs större/fler spridare ivf, då är det enklast att bara lägga en till box som styr det

Andersson turbo har förspråkat hur krångligt det är att modifiera orginalsprutet

En ms-box hittar man på blocket för 3k, och spridare lika mkt
 
Varför inte?

Blir mkt enklare, och billigare ..

Om man sätter ett system med 4 stora spridare istället som klarar ge soppa vid laddtryck får man problem att cykeln går fett på låga varv, och ett helvete att mappa

Och mindre grejer att byta ut vid besiktning
 
Last edited:
Orginalspridarna räcker inte till nåt vidare laddtryck så det behövs större/fler spridare ivf, då är det enklast att bara lägga en till box som styr det

Andersson turbo har förspråkat hur krångligt det är att modifiera orginalsprutet

En ms-box hittar man på blocket för 3k, och spridare lika mkt

Jo att original grejerna inte pallar mata sås till speciellt mycket hästar förstår jag också, det jag menade var att varför använda ett ms till det? Det finns ju sk piggyback sprut som är byggda för att användas tillsammans med orig sprutet. Så vitt jag har förstått det är ju Ms ett standalone sprut och de verkar(enligt mej) vara att gå över ån efter vatten. Eller finns det andra anledningar att använda ett ms??
 
Använd E85 istället för cooler.
Nja... Jag pratade med Peter om just det, att göra "billiga" konverteringar med E85 istf att ha intercooler. Men då ska man verkligen veta vad man håller på med. E85 är ett väldigt homogent bränsle, när det väl spikar så skjuter det kolvarna åt skogen. I bensin börjar vissa saker spika långt innan det går riktigt illa, och då kan man backa därifrån. Alternativt räknar man på det och har extrema marginaler, men då kan man ju lika gärna ha vanlig bensin utan IC om man inte vill ha ut mycket effekt.
 
Nja... Jag pratade med Peter om just det, att göra "billiga" konverteringar med E85 istf att ha intercooler. Men då ska man verkligen veta vad man håller på med. E85 är ett väldigt homogent bränsle, när det väl spikar så skjuter det kolvarna åt skogen. I bensin börjar vissa saker spika långt innan det går riktigt illa, och då kan man backa därifrån. Alternativt räknar man på det och har extrema marginaler, men då kan man ju lika gärna ha vanlig bensin utan IC om man inte vill ha ut mycket effekt.

Det är sant som du säger men din slutsats är ju lite väl drastisk.

106 oktan tål betydligt mer än 98 oktan så även med stora marginaler kan du ladda signifikant mer med E85.

Vill man nu vara feg kan man ju i så fall börja med bensin och öka laddtrycket tills det knackar. Därefter konverterar man till E85 och då har du ett laddtryck som inte funkar med bensin men bra marginaler kvar på E85.

Alternativt så finns det ju många projekt att titta på ute i faggorna och så lägger man på lite säkerhetsmarginal på det.
 
Bygger man en turbohoj får man vara beredd på att skruva mycket, då känns det LITE snik att snåla på kompsänk.. Det är ju inga kostnader alls, bara tid

En annan bieffekt med e85 är att får man lite i oljan ryker ram/vevlager direkt
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top