turbofiddy

knotan skrev:
2597865 har inga problem med att den tar olja, beror nog sanolikt på att oljepumpen är unerdimensionderad å bara bygger som mest 3 hekto drygt, blir liksom inget tryck på oljan på andra sidan, liknar nog mest droppsmörjning...

Hm att ens ligga på hekto nivå lät inte bra. har läst att turbon bör ha runt 2kg tryck:va . men funkar det så är det ju shyst. men antar att turbinen inte snurrar i den hastighet den är gjord för?.
 
nej det är nog just att EGT aldrig sticker speciellt högt, troligen runt ett par tre hundra fjuttiga ceslius som max, turbo är byggd för å klara runt 12-1400 grader under kortare perdioder.
sen ska den nog igentligen ha minst 3 kilo under max belastning, men då pratar vi effektutag på kanske 60 häst vid 1 bar å varvtal på runt 150krpm.
nu kanske jag tar MAX 20 häst vid 0.5 bar å med antagligen inte ens 50k i varv. har inte märkt nått slitage(glapp) än så läge iallafall...
 
har fått hem nya avgasventilen nu men är ute på jobb några veckor, dock inga nya planer mer än att plocka ihop den, justera tändkurvan lite sen dit med dubbdäck å invänta ISTIDER :)
 
18-20hp vid 0.5 ??
Vad är där för originaleffekt på den motorn ?
14hp eller.

Man får nog ladda 1.1-1.3 bar om man ska få ut 20hp.
 
orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)
 
knotan skrev:
2635256 orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)

Man önskar att man hade lite bättre kunskaper. Mitt projekt som kanske drar igång nästa vinter blir en stunthoj. Inte så mycket tekniska bitar där.
 
knotan skrev:
2635256 orginaleffekten brukar ligga på ca 8-9hp (bromsat)
med kammen/kolven/portning så brukar dem ge 15 häst.
så med 0.5 bars överladd samt högre tändkurva borde det inte va nån omöjlighet att det finns 20 häst som maxeffekt rent teoretiskt ska den ju lämna det dubbbla effekten vid 1 bar förutsatt at man inte backar på tändning eller kompa så!
men då ska vi tilllägg att jag tappar en del i nedre registret tack vare att jag kör med sugfugge :(

men framföralltcså är det här byggt ENBART för att jag tyckte det va en kul grejj,
går fort gör den iallafall HAHA
sen är det ju lite matcho å kunna tuuna minifiddyn med PC:n hemma i garaget, vilket de flesta inte ens klarar av med sina betydligt seriösare byggen ;)


Kör lite i bromsbänk så vet man direkt.
 
han som saluför delarna HAR kört dessa motorer i bromsbänk, tyvär bara i sugutförande då...
hade jag tillgång till en bromsbänk eller ens visste vart det fanns nån inm rimliga avstånd så hade jag inte tvekat en sekund å slänga hojjen i bagaget å ge mej iväg å bromsa :rolleyes:

så om nån har en bänk å känner sej manad å testa bromsa så hör av er.
som ni säkert förstår så har jag inget större intresse i att betala några större summor tyvär..
 
knotan skrev:
2636717 han som saluför delarna HAR kört dessa motorer i bromsbänk, tyvär bara i sugutförande då...
hade jag tillgång till en bromsbänk eller ens visste vart det fanns nån inm rimliga avstånd så hade jag inte tvekat en sekund å slänga hojjen i bagaget å ge mej iväg å bromsa :rolleyes:

så om nån har en bänk å känner sej manad å testa bromsa så hör av er.
som ni säkert förstår så har jag inget större intresse i att betala några större summor tyvär..
du kan nog få bromsa den gratis på atoteknik (där jag håller hus) på tullängen här i örebro men de är ju en bit hit:D
 
Haha
Den hojjen har jag kört, den går ju inte alls lika fort som min 620!!:arsele :arsele
Men den är sådär underbart urflippad som bara ett projekteffekt bygge kan va... :yoparty Ska fråga snällt om man inte får prova en sväng på isen...
 
örebro är ju inte såå långt, "bara" 51an som är så rolig så här års :va
men hör efter om det skulle va lungt då!! vet inte vart det skulle finnas närmare.

MotardBoy skrev:
2638888 Haha
Den hojjen har jag kört, den går ju inte alls lika fort som min 620!!:arsele :arsele
Men den är sådär underbart urflippad som bara ett projekteffekt bygge kan va... :yoparty Ska fråga snällt om man inte får prova en sväng på isen...
hur kommer det sej att du låg bakom när vi rejsa då :pannkyss
 
Last edited:
haha, shit grym som fan :tummenupp
säger som alla andra brutalt:tungan och bra jobbat (=
 
jaha, inser att det vart dåligt med uppdateringar här inser jag, men har tyvär inte hinnut göras så mycket heller.
fick ihop motorn med ny avgasventil å justerade ner tändkurvan lite osv.
höll väll en stund, launchen gjorde STOR skillnad, men det blev nog lite mycket för när jag drog ur den rejält på gatan utanför garaget satt jag plötsligt i ett moln av ELD runt hela motorn (å JA motorn känns farligt nära kroppen när den brinner :tungan )

hade lyckats skjuta hela toppackningen med en gång, hörde först att det sipprade lite sen fanns inget kvar 1 sekund senare :yoparty

så nu är det bara att börja leta efter nytt alternativ till toppen, får nog bli en kopparpackning istället tror jag.

plockade även dän Megasparket för det kommer få ta åplats i min 850 t5a istället, å det verkade ju inte vilja hålla med det iallafall på den lilla motorn.
så det blir orginal tändning på fiddyn igen :(

väntar fortfarande på minusgrader så sjöarna ska frysa till :)
 
knotan skrev:
2679102 jaha, inser att det vart dåligt med uppdateringar här inser jag, men har tyvär inte hinnut göras så mycket heller.
fick ihop motorn med ny avgasventil å justerade ner tändkurvan lite osv.
höll väll en stund, launchen gjorde STOR skillnad, men det blev nog lite mycket för när jag drog ur den rejält på gatan utanför garaget satt jag plötsligt i ett moln av ELD runt hela motorn (å JA motorn känns farligt nära kroppen när den brinner :tungan )

hade lyckats skjuta hela toppackningen med en gång, hörde först att det sipprade lite sen fanns inget kvar 1 sekund senare :yoparty

så nu är det bara att börja leta efter nytt alternativ till toppen, får nog bli en kopparpackning istället tror jag.

plockade även dän Megasparket för det kommer få ta åplats i min 850 t5a istället, å det verkade ju inte vilja hålla med det iallafall på den lilla motorn.
så det blir orginal tändning på fiddyn igen :(

väntar fortfarande på minusgrader så sjöarna ska frysa till :)

tråkigt..hoppas de går bättre med ny packning då!
Vi får tyvärr inte bromsa motorcyklar tyvärr sa dom till mej!
 
typ en 1.5mm packning borde räcka eller där i krokarna. har kollat lite med josun om inte han hade nån lite bättre packning så vi får väll se om det löser sej den vägen.
Cnc borde funka men kanske är lite överkurs iofs
 
knotan skrev:
2682024 typ en 1.5mm packning borde räcka eller där i krokarna. har kollat lite med josun om inte han hade nån lite bättre packning så vi får väll se om det löser sej den vägen.
Cnc borde funka men kanske är lite överkurs iofs

Cnc är ju busenkelt :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top