turbofiddy

Jag slängde ihop ett litet klipp på när Knotan var ute och testkörde för ett pat veckor sedan (OBS dålig kvalite, filmat med mobilkamera)

http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=440

Knotan skriver citat:
"ladda 0.35 när vi filma det, går en hel del bättre än orginal
gör typ 100 (mätaren visar lite fel, går 90 enligt min mätare men) å då är det utväxlingen som stoppar, finns inte högre utväxling å köpa utan att bygga om å har inte orkat. orginal gjorde den typ 80 om man plåga den en del.

nu släpper den direkt från 4an när man ska börna å det gjorde den defenetivt inte orginal. reser på trean utan problem å går å dra upp om man dumpar kopplingen på 4an.
så den går rätt mycket bättre

sen att den är rätt livsfarlig att köra utan hjälm å ryggskena tror jag ni förstår =/

synd att jag inte hade kamera med när jag fick igång launchkontrollen, det va GRYYMTT =) "
 
Last edited:
Fy fan vad brutalt:D

Men inte för att verka gnällig, på filmen ser den ut att gå ganska trött:näsblod
 
ja, även om det är över 15 häst i så är det ändå tex inte hälften så mycket som en orginal 125cc cross så :huvet
Men skulle man tex ställa upp en orginal likadan hojj brevid så skulle skillnaden synas vill jag lova :näsblod

om nån har en avgasventil till en sån här topp ligger så köper jag direkt, dem verkar inte tåla att grillas med LAUNCHCONTROL :D
 
:hojbusa :D :D
Ähh kan du inte bara banka rätt på den gammla :smasha :tummenupp
Kolla in Polinis 4 ventilstoppar , passar säkert på kinafiddys också.
Kanske kan va nått med tanke på turbo konverteringen.
 
knotan skrev:
2585347om nån har en avgasventil till en sån här topp ligger så köper jag direkt, dem verkar inte tåla att grillas med LAUNCHCONTROL :D
Hehe, det var ju precis vad folket i turboforumet sa. Synd att det inte höll.
 
haha, ja men det va ju lätt värt ett försök :)

ska fixxa ny evntil å trixxa lite så gör vi ett nytt försök, men har lite annat å stå i innan jag har tid med det tyvär,... blir iallafall så den är klar innan "is-säsongen" tänkte piska lite rallybillar på plogad bana sen HEHE
 
får du inte ett jädra undertryck i kompressorn när du släpper gasen?. brukar sno in olja också om man inte använder carbon tätad turbo när det blir undertryck. eller har du åtgärdat det på något sätt?.. min teori skulle vara att sätta en spjäll förgasare och ha förgasaren på samma ställe som den är nu men flytta spjället efter kompressordelen för å slippa undertrycket. gillar själv sugversionen då man slipper diverse bestycknings problem. annars en förbannat cool fiddy, börjar klia i fingrarna när man ser den :D keep up the good work !!
 
JockeH skrev:
2592505 får du inte ett jädra undertryck i kompressorn när du släpper gasen?. brukar sno in olja också om man inte använder carbon tätad turbo när det blir undertryck. eller har du åtgärdat det på något sätt?.. min teori skulle vara att sätta en spjäll förgasare och ha förgasaren på samma ställe som den är nu men flytta spjället efter kompressordelen för å slippa undertrycket. gillar själv sugversionen då man slipper diverse bestycknings problem. annars en förbannat cool fiddy, börjar klia i fingrarna när man ser den :D keep up the good work !!

Så att man ansluter en fugge direkt till turbon helt utan spjäll, på full gas dvs och sätter spjället på trycksidan.

Nackdelen med att suga genom förgasaren har väll alltid varit bestyckningen.
 
ungefär så tänkte jag. Jösse skrev: ''Nackdelen med att suga genom förgasaren har väll alltid varit bestyckningen.'' Är det inte det som har är fördelen med sugturbo?. :va

Jag håller på å kläcker ihop ett turbo kit som ska sitta på en tvåtakts skoter, där jag ska testa min idé. så jag återkommer väl när detta är beprövat.:tuttar

skulle inte sitta fel med fiddy :D
 
JockeH skrev:
2594397 ungefär så tänkte jag. Jösse skrev: ''Nackdelen med att suga genom förgasaren har väll alltid varit bestyckningen.'' Är det inte det som har är fördelen med sugturbo?. :va

Jag håller på å kläcker ihop ett turbo kit som ska sitta på en tvåtakts skoter, där jag ska testa min idé. så jag återkommer väl när detta är beprövat.:tuttar

skulle inte sitta fel med fiddy :D
Menar du scooter eller skoter?

Min ide' är att bygga in hela förgasaren i plenumet. Det kräves iofs soppapump och någon lufttät konstruktion för att överföra gashandtagsrörelsen, men annars tror jag den kan funka bra. Då slipper man problemen med undertryck i turbon.
 
Bearing skrev:
2594776 Menar du scooter eller skoter?

Min ide' är att bygga in hela förgasaren i plenumet. Det kräves iofs soppapump och någon lufttät konstruktion för att överföra gashandtagsrörelsen, men annars tror jag den kan funka bra. Då slipper man problemen med undertryck i turbon.

en snösläde :D. har hört det där om att bygga in förgasaren i plenumet tidigare, kanske var du som skrivit det i någon annan tråd. Är nog säkert ingen dum idé heller. Men förstår inte riktigt hur detta skulle kunna bidra till att förhindra undertrycket i turbon?:va det borde ju fungera som en tryckversion. eller ? jag är inte så haj på det här med turbo :huvet
 
JockeH skrev:
2594917 en snösläde :D. har hört det där om att bygga in förgasaren i plenumet tidigare, kanske var du som skrivit det i någon annan tråd. Är nog säkert ingen dum idé heller. Men förstår inte riktigt hur detta skulle kunna bidra till att förhindra undertrycket i turbon?:va det borde ju fungera som en tryckversion. eller ? jag är inte så haj på det här med turbo :huvet

Nu minns jag också att jag läst det, så det var ju inte alls min ide'. Ja, det blir en tryckversion, men man slipper täta förgasaren. Om motorn går bättre än med sugturbo vet jag ej.
 
Det mesta sägs funka bättre än just sugturbo i turbo väg. men det funkar och finns folk som lyckats bra med det
 
har inga problem med att den tar olja, beror nog sanolikt på att oljepumpen är unerdimensionderad å bara bygger som mest 3 hekto drygt, blir liksom inget tryck på oljan på andra sidan, liknar nog mest droppsmörjning...

ser ingen anledning å lägga ner för mycket energi å bygga mer avancerat än så här med turbo/förgasare, när man kan köpa ett Megasquirt som styr både soppa/tändning å har stöd för å mappa bägge i 3D miljö, i realtid för drygt 2500kr, resterande delar finns på lokala bilskroten för några hudralappar till,.

hursom haver så har jag inte kommit nånvart längre än att jag konstaterat hur några förändringar ska göras, kommer bla att fräsa ur lite djupare i kolven för ventilen för å slippa liknande missöden i frammtiden, ventilen för gärna slå sej lite under full belastning, bara den inte tar i nånstans så rätar den ut sej när launchen släpper...

måste svarva om nått lämpligt drev så den går fortare.
sen ska jag fixxa lite annat pill i proggvaran så den ska svara lite rapppare i nedre registret, sen tror jag den är redo å utmana evo å cossie nördarna på isen HAHA
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top