Turbobygge på GSX 1100 -84

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Ja, nu har jag äntligen bestämt mig. Min gamla GSX ska få konstgjord andning, mycket tack vare alla er här på turboforumet.
Jag är långt ifrån haj på motorer, men med den info som finns här ska det nog gå.

Jag tänker köra med ett Garret GT1725 (Saab 9-5) och E85. E85 för att slippa kompsänka och slippa intercooler.
Siktar på att ladda kring 1,0 kilo.
I övrigt blir det standardgrejor form av Malpassi BTR, Wahlbro bränslepump.
Tanken är att hojen ska besiktigas med turbo. Får fixa bromspapper utan laddtryck.

Tänker lägga ut bilder löpande under byggets gång, dels för att kunna få lite assistans av er andra här på forumet, dels för att jag själv gillar att läsa om andras projekt.

Den här veckan ska jag köpa in material till grenrör. Blir nog inte rostfritt.

På bilderna ser ni nya turbon jag köpt och min papp-plenum som ligger till grund för en cad-ritning som ska lämnas till vattenskäraren.

Nu kör vi.....

//Powerweelie
 

Bifogat

  • plenum1.jpg
    plenum1.jpg
    63.8 KB · Visningar: 83
Last edited:
Klarade inte att få med två bilder i samma inlägg. (hur gör man...??)
Här kommer bild på turbon.

//Powerwheelie
 

Bifogat

  • GT 1725.jpg
    GT 1725.jpg
    129.1 KB · Visningar: 83
blir inte 1 kg lite för mycket? vad e orginalkomp :va


annars, :hojharley
 
Vi får väl tipsa varandra när någon kommer på en snilleblixt, just nu är jag väldigt brydd över hur jag ska bygga rumpan på min.

Enligt ett av inläggen i min tråd så är 1100-motorn nållagrad, har du funderat något över hur du ska lösa smörjningen till turbon?

//Anders
 
Skickar upp bilder på min gamla trotjänare innan turbobygget.
Har rensats på alla kåpor och fått ett fett styre.
(Nu funkar det med två bilder. Förra gången var en bild lite för stor).

//Powerwheelie
 

Bifogat

  • gsx1100.gif
    gsx1100.gif
    130.1 KB · Visningar: 148
  • styre.gif
    styre.gif
    118.6 KB · Visningar: 120
Vi får väl tipsa varandra när någon kommer på en snilleblixt, just nu är jag väldigt brydd över hur jag ska bygga rumpan på min.

Enligt ett av inläggen i min tråd så är 1100-motorn nållagrad, har du funderat något över hur du ska lösa smörjningen till turbon?

//Anders

Dels ska jag montera i oljepumpsdrev från en 750 vilket ger ett ökat flöde på cirka 30%.
Sedan har Krigus här på forumet tipsat om att man kan använda sig av en strypning av returen, som går in via oljefiltret.
 
Vi får väl tipsa varandra när någon kommer på en snilleblixt, just nu är jag väldigt brydd över hur jag ska bygga rumpan på min.

Enligt ett av inläggen i min tråd så är 1100-motorn nållagrad, har du funderat något över hur du ska lösa smörjningen till turbon?

//Anders
Nja,den är rullagrad.O man tar ut oljan till turbon uppe på blocket vid oljetryckskontakten.Hittills har jag inte sett nåt bygge på gamla gsx-motorn där man klarat sig undan att montera evakueringspump från turbon.Brukar tillverkas av en tändningskåpa med en tigad oljepump från yamahas 125 tvåtaktare.Denna drivs av en adapter innanför.Vet inte om marklund tillverkar dessa fortfarande,men han kan ju ha nån som ligger o skräpar kanske.
 
Last edited:
Undrar om någon vet om det ska vara någon speciell kvalite på materialet till grenrören?
Jag ska inte ha rostfritt utan vanligt stål.
Ytterdiametern ska vara 38 mm. Vad är lämplig godstjocklek?

//Powerwheelie
 
Undrar om någon vet om det ska vara någon speciell kvalite på materialet till grenrören?
Jag ska inte ha rostfritt utan vanligt stål.
Ytterdiametern ska vara 38 mm. Vad är lämplig godstjocklek?

//Powerwheelie

Jag kör med vanliga svartstålsrör från en vvs-firma, och jag har 2,5 mm i gods. Funkar kanon. Tror jag har 42 mm ytter om jag minns rätt.
 
För att hålla budgeten nere är jag på jakt efter en begagnad bränslepump. Ska åka ut till skroten och kolla vad de har.

Är det någon som vet lämplig bilmodell som donator???:confused:

//Powerwheelie
 
För att hålla budgeten nere är jag på jakt efter en begagnad bränslepump. Ska åka ut till skroten och kolla vad de har.

Är det någon som vet lämplig bilmodell som donator???:confused:

//Powerwheelie
Om du vill ha nytt till begpris så har jag 2 flång nya b-pumpar ifrån bmw 325 a 500 kr styck.
 
För att hålla budgeten nere är jag på jakt efter en begagnad bränslepump. Ska åka ut till skroten och kolla vad de har.

Är det någon som vet lämplig bilmodell som donator???:confused:

//Powerwheelie

Annars har Biltema splittans nya högtryckspumpar till bra priser.

/Ingvar
 
allvarligt!

om du ska snåla så gör det på något annat än bränslepumpen! det kan lätt bli en dyrare affär än du anar!
 
Om du vill ha nytt till begpris så har jag 2 flång nya b-pumpar ifrån bmw 325 a 500 kr styck.

Jag köpte en begagnad Boschpump från en BMW till min hoj, den var mindre än "vanliga" Boschpumpar och hade ett inloppsrör i plast. Jag tror att jag spolade ut 3 liter soppa på garagegolvet innan jag hittade ett litet skithål precis bredvid inloppsröret som det bara forsade soppa ur även när pumpen var avslagen, tydligen var det ingen skada utan det skulle vara ett hål där av någon outgrundlig anledning. Nu är det i alla fall tätat med glasfiberspackel...

//Anders
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top