Turbobygge på GSX 1100 -84

Ringde idag till Bilprovningens besiktningsingenjör. Ville har reda på vad som gäller för en besikning med turbo.
Har sett på forumet att flera andra besiktat med bromsbänkspapper som visar en låg effektökning-
Ingenjören visste inte ett dugg.:smasha
Vet någon här vad det är som verkligen gäller???:confused:

//Powerwheelie

Gött bygge, hur går det för dig?

Gällande besiktning så tänkte jag göra samma sak, registreringsbesiktiga med turbo. Sååå... lets find out.

Undrar om de gillar att man kör på E85.

På gång igen efter lite stiltje

Har varit lite lugnt med byggandet och planerandet. Men nu kör vi vidare.
Har fått tag i en finfin bränslepump från en Saab 9-3 och ska beställa en BTR till denna.

Idag när jag tog bort avgassystemet såg jag att det kommer att blir riktigt trångt att få dit turbon (Garett GT 1725) Kanske idé att titta efter ett någon mindre, i så fall vilket kan vara lämpligt?

Leter febrilt i Norrköping efter 90-graderskrökar i 45 mm diameter till mitt grenrör (ej rostfritt). Tips om leverantör mottages hjärtligt.

//Powerwheelie

Bifogat

• turbo.jpg
    turbo.jpg
    50 KB · Visningar: 88
varför så grova böjar? Tyckter du det är trångt så blir det inte bättre av 45mm böjar...

Har varit lite lugnt med byggandet och planerandet. Men nu kör vi vidare.
Har fått tag i en finfin bränslepump från en Saab 9-3 och ska beställa en BTR till denna.

Idag när jag tog bort avgassystemet såg jag att det kommer att blir riktigt trångt att få dit turbon (Garett GT 1725) Kanske idé att titta efter ett någon mindre, i så fall vilket kan vara lämpligt?

Leter febrilt i Norrköping efter 90-graderskrökar i 45 mm diameter till mitt grenrör (ej rostfritt). Tips om leverantör mottages hjärtligt.

//Powerwheelie

Ahlsell eller annan VVS butik, 45 mm är onödigt grovt.

Ta inte mindre turbo än den du har, snarare större till din kubik. Annars hänger den antagligen inte med längre upp i registret om du laddar på lite.
Angående böjarna så kan du lugnt gå ner i dimension. Jag kör med 42 ytter (37 inner) om jag kommer ihåg rätt, och det är trångt. Silverryggen köpte rörböjar av Ronny på NC-Racing, och de är på 33,7x2. Räcker långt! Blir mycket lättare att få plats med grejorna också.

Går ned i dimension

Tack för alla råd. Tänkte att 45 mm passade bra i och med att det är diametern på anslutningen mot cylinder.
Dimensionen Silveryggen kör med (33,7x2 mm) ger betydligt mer plats.
Är bara lite tveksam hur jag ska få till en bra övergång från de 45 mm jag har i anslutningen till cylindern.

Skönt att få lite råd av er: Noc, Färnbo och Lahi.
Det är ALLTID välkommet.:tummenupp

//Powerwheelie

Är bara lite tveksam hur jag ska få till en bra övergång från de 45 mm jag har i anslutningen till cylindern.
//Powerwheelie

De stosar man kan köpa från NC-Racing är svarvade och har ett koniskt hål för att få ner diametern.

//Powerwheelie
Varför inte montera turbon bakom motorn?

Kapa lite i ramen??

Vet någon om det är okey att kapa bort den bit a ramen som pilarna pekar på här på bilden nedan?:confused:

Istället kunde man svetsa i nya bitar högre upp respektive längre ned för att få mer plats för turboaggregatet.

Vad tror ni?

/Powerwheelie

Bifogat

• turbopilar.jpg
    turbopilar.jpg
    52.1 KB · Visningar: 85
Vet någon om det är okey att kapa bort den bit a ramen som pilarna pekar på här på bilden nedan?:confused:

Istället kunde man svetsa i nya bitar högre upp respektive längre ned för att få mer plats för turboaggregatet.

Vad tror ni?

/Powerwheelie

Det ska nog funka. Det fungerar bra på gammelgixxers iallafall. Jag har mitt tvärstag kvar, men jag vet att många kapar bort det på 1100R för att få bättre plats med turbon. Men om du kapar och flyttar så blir det ju bättre än att bara kapa bort den. Mitt tvärstag ryker nog snart också för att ge plats åt en lite större turbo :) Nu vet jag inte hur hållfastheten på din ram är, men jämför med 1100R-ramen, den är inte så grov...

På 84an så är det bara halva veven som är svetsad så har du inte svetsat den så kommer den att bli sne vid första gaspådraget. Kopplingskorgen måste också förstärkas.

På 84an så är det bara halva veven som är svetsad så har du inte svetsat den så kommer den att bli sne vid första gaspådraget. Kopplingskorgen måste också förstärkas.

Oj, det låter inte bra. Är det någon annan som har funderingar kring detta. (inte för att jag misstror dig "1327cc")

Kopplingen blir en förstärkt superhub.

Har ännu inte löst hur jag ska göra för att klara oljetrycket. :huvet
Kanske borde man köpa sig en GSXR istället, men faan det vore coolt att få turbo att fungera på min gamla dinosarie.:yoparty
Tacksam för allt tips och råd jag kan få.....

//Poerwheelie

Ny bränslepump

Fick tag i en splirran ny Wahlbro-pump. Kommer från en Saab 9-5, vilket även turbon gör.
Är lite osäker, men visst spelar det ingen roll om bränslepumpen sitter horisontellt eller vertikalt?

Håller just nu på att göra klart sista mallen för plenum. Tänker utgå från en rund cylinder (rör) och kapa bort den delen som kommer att sitta mot förgasarna. Där kommer det att sitta ett stycke rakt aluminium istället.
Vad tror ni, funkar det?
Har sett bilder på liknande plenum på dragbikes i USA.

Bifogat

• wahlbro.jpg
    wahlbro.jpg
    29.5 KB · Visningar: 54
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden