Turbobygge på Gammelbusan

Ser fram emot en underhållande byggtråd! Dock brukar byggtrådarna i denna forumdel leda till att man känner sig som en sån här:[YOUTUBE-ID]ZYU3rah9bKU[/YOUTUBE-ID]

En tvättäkta sopa:)

:rofl:rofl

Gött nu ä de slut på det tekniska mumbo jumbot, o spammet är igång!

Btw. Slokmustache är jävligt underskattat! Slusk 2010 Here i come!:yoparty

Som Ronny Eriksson befäst, viktiga beslut skall behandlas i de tre beslutande organen. Hjärnan, hjärtat och levern.

Ännu en härlig byggtråd o följa, gutt!

Förhoppningsvis blir det bra det här.

Jag kommer så klart inte börja riva hojen förräns säsongen är slut så det lär väl mest rapportering på vilka delar som dykt upp och spånande kors och tvärs fram tills dess.

En sak jag tänkt på är oljekylens vara eller icke vara, en Laminovakyl kostar ett par tre tusen så i vetenskapens namn har jag tänkt köra utan till att börja med och mäta oljetempen för att se hur hög den blir i vårat nordiska klimat. Täcklocket syns på bilden nedan.

183341d1270952691-mullet-gets-its-hairdryer-turbo-dsc00725.jpg

Med tanke på att killar i Kalifornien plockar bort kylaren och sägs ha kört tusentals miles utan bekymmer med turbo så är det inte helt orimligt att det funkar i jämtlands standardväder 16°C och duggregn.:)

...är den redan smygcustad :va
tycker mig se en kromad framfälg i bild :)

Nä nä, det där är inte min hoj. Bara en bild där täcklocket till ena oljekylarporten syns.

Balla fälgar vore också kul att ha, men dryga tio loppor styck är lite väl magstarkt kan tyckas. Hittar man några begagnade kanske det går komma ner till rimliga priser...:gnissla

Last edited:
Här svänger det friskt ska ni veta...:gnissla

Efter kvällens utvecklingsmöte/kafferep med stordelen av Mobacken Racing har vi dragit upp riktlinjer för nästa års modifieringar på gasturbinsparken, och då jag är enda ägaren och chauffören av tig-svets, svarv och fräs kommer jag minst sagt ha fullt upp fram tills i mars med att bygga torrsump, ny efterbrännare mm mm. Plus bygga vidare på min egen gasturbin.

Det kommer alltså strida mot alla kända fysiklagar att jag ska hinna med ett turbobygge denna vinter, riktigt surt då jag verkligen var inställd på det men det är inte något att fundera på eftersom Speed Weekend går före allt. Sen kan jag inte bosätta mig i garaget heller pga familjen.

Egentligen ska jag väl inte behöva ursäkta mig men det känns som ni kan förstå rätt dumt att ha slagit i stortrumman om turbobygge med byggtråd och allt och sen stoppa tillbaka tummen en vecka senare, speciellt när jag hann blanda in Anderssonturbo i plenumbygge och allt... :huvet

Ni får väl glädjas åt att det kommer bli tätare med uppdateringar i gasturbinhoj-tråden istället under vintern.

//Anders - En åsna som till slut valt en hötapp

Här svänger det friskt ska ni veta...:gnissla

Efter kvällens utvecklingsmöte/kafferep med stordelen av Mobacken Racing har vi dragit upp riktlinjer för nästa års modifieringar på gasturbinsparken, och då jag är enda ägaren och chauffören av tig-svets, svarv och fräs kommer jag minst sagt ha fullt upp fram tills i mars med att bygga torrsump, ny efterbrännare mm mm. Plus bygga vidare på min egen gasturbin.

Det kommer alltså strida mot alla kända fysiklagar att jag ska hinna med ett turbobygge denna vinter, riktigt surt då jag verkligen var inställd på det men det är inte något att fundera på eftersom Speed Weekend går före allt. Sen kan jag inte bosätta mig i garaget heller pga familjen.

Egentligen ska jag väl inte behöva ursäkta mig men det känns som ni kan förstå rätt dumt att ha slagit i stortrumman om turbobygge med byggtråd och allt och sen stoppa tillbaka tummen en vecka senare, speciellt när jag hann blanda in Anderssonturbo i plenumbygge och allt... :huvet

Ni får väl glädjas åt att det kommer bli tätare med uppdateringar i gasturbinhoj-tråden istället under vintern.

//Anders - En åsna som till slut valt en hötapp

Jag tror du kommer att vara klar med turbobygget tills vi kommer igång med TurboBike Meet (Det är nära nu, vilket år som hellst nu...)
:D

Kul !

Lägg upp liknande bilder som dom har på sitt egna forum.:tummenupp:D
(Roman och Danne = Turbobanditen)

Roman är en riktig konung :)

Ang vipec, räkna med ungefär 10,000, med vattentemp och insugstemp.. Om du gör härvan själv vilket jag förmodar.

Vipec har utvecklat sitt "V44" nu, mer finesser och dyrare givetvis. PPF har några av dom gamla systemen kvar dock. Ingen aning hur många.

Last edited:
Låter fint det!:tummenupp

Du får gärna låsa tråden förresten innan Pucken börjar retas...

Va va va skulle jag !!!:D

Näru är det något jag har erfarenhet av nu att det alltid kommer något i vägen.
Fan, slänga ihop en könslös banmissbrukingshoj kan man ju göra mellan kafferasterna.
En turbohoj byggs med andakt.
Någon gång blir dom klara....och jorden är platt.:glömdet:glömdet

Va va va skulle jag !!!:D

Näru är det något jag har erfarenhet av nu att det alltid kommer något i vägen.
Fan, slänga ihop en könslös banmissbrukingshoj kan man ju göra mellan kafferasterna.
En turbohoj byggs med andakt.
Någon gång blir dom klara....och jorden är platt.:glömdet:glömdet

Visst är det så alltid, det finns så enormt mycket balla projekt som bara väntar på att byggas men så jävla lite tid. Man skulle nog behöva leva 700 år för att hinna med allt och ha en liggande 8:a på bankkontot...:gnissla

Mettis B230 med minst 3bar laddtryck i en rörrams-Ascona, Gnome-helikopterturbin i en veterantraktorpuller, en fungerande turbohoj, träeka med hembyggd ångmaskin, gengasdriven Dnepr sidovagnshoj, enmans-helikopter med motroterande propellrar osv osv...:drool

Att slänga ihop nåt som sölar olja och går skit bara för att kunna säga att man har turbo på hojen är inte intressant, det ska göras ordentligt eller inte alls. Alltså blir det frysboxen med detta bygge på obestämd framtid.

Men dåså, Mittsverige nästa helg, Molanda i början på september.

Bara å åk. :tummenupp

Men dåså, Mittsverige nästa helg, Molanda i början på september.

Bara å åk. :tummenupp

Molanda, you say. Ska kolla hur det ser ut i filofaxen...:)

Jag ska förmodligen köra upp för dragracinglicensen på fredag och med lite tur får jag tag i ett begagnat skinnställ av en bekant som kör MSDR-cupen, då har jag ju möjlighet att åka i mellanklassen.

Va? Näe?
Här är man urloggad några dagar och då står världen på huvet... :(

Trist, men jag förstår ditt dilemma. Får hoppas att det går fint med dom andra byggena och att du tids nog får tid även för ett turbobygge. :) Du lär ju ändå bli klar med turbohojen långt före Pucken...:hihi

Back