Turbobygge på Gammelbusan

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I förrgår kväll hördes ett ljudligt PLOPP eka över hela Tåsjödalen, det var min tumme som gled ut ur röven i samma ögonblick som jag tryckte iväg beställningen hos Turbobanditen. Nu jävlar ska det byggas turbo på hayabusan!:yoparty

(man ska alltid ta livets stora beslut när man är på fyllan, annars blir det aldrig någonting av...)

Jag har gått och velat över detta i drygt ett år nu och senast förra veckan var jag helt inne på 1397cc, högkompat och vassare kammar, innan det var det kompressor så allt utom lustgas har varit under övervägning.:)

Receptet är väl inte helt klart, men det blir en TB60 turbo med twin entry (60.5mm in, 65mm ut), Turbobanditens 60mm wastegate, Tial-kopia dump, 1:1 BTR, vattenkylt plenum (under förhandling), 10mm APE-pinnbultar till toppen, insugskam på avgassidan för mer lyft, vevhusdriven returpump till oljan, spacerplatta osv osv...

Hur sprutet ska se ut vet jag inte än, helst vill jag ha ett Autronic SM4 men risken är att budgeten spricker ganska rejält ifall jag inte lyckas hitta ett begagnat. Annars är jag sugen på att skaffa en PC5 och fulkoppla elhärvan så det passar min gamla -99a, det lär funka ypperligt det med.

Tanken är att skiten ska hålla ihop för långturer eftersom det är brukshojen jag bygger på, som det är nu så håller man ju på somna på hojen med bara 175-180hk på bakhjulet så det behövs lite mer pulver till nästa säsong för att man ska hålla sig vaken. 350hk på hjulet med ett relativt körbart register får bli målet för denna vinter. Wish me luck...:tummenupp
 

Bifogat

  • TB60antistor1.jpg
    TB60antistor1.jpg
    33.9 KB · Visningar: 96
  • BTR_2.jpg
    BTR_2.jpg
    54.9 KB · Visningar: 75
  • WG60mmstor.jpg
    WG60mmstor.jpg
    15.2 KB · Visningar: 73
Bankörning? :hihi
 
Fan i mig. Det ploppet spräckte mina trummhinnor:mad:
Senast i förra veckan lovordades sugbyggnationer på 1000kr/hästen:D
 

Inte omöjligt, jag blir garanterat snabbast på långrakan i Järpen...:D

Fan i mig. Det ploppet spräckte mina trummhinnor:mad:
Senast i förra veckan lovordades sugbyggnationer på 1000kr/hästen:D

Du har haft en ängels tålamod som stått ut med allt svammel hit och dit, tur att det blev som det blev för annars kanske jag stått där med plånboken tom och ändå blivit frånåkt av en gammal turboblade trots mina dyra JP-kolvar och nyborrade cyllar...:gnissla

hahah, hårdrock! :yoparty
dumpa kåporna och på med fetstyre också!!!

Aldrig! En gris ska se ut som en gris, kåporna stannar.:)
 
Last edited:

Tackar, man har liksom känt sig lite utanför gemenskapen i turboforumet sen GSX-bygget lades på is (glaciär närmare bestämt) men nu är man äntligen med i matchen igen.

Förhoppningsvis ska bygget inte stjäla all tid från gasturbinbygget heller, som tur är så är turbinprojektet ett långtidsbygge som inte är tvunget att vara färdigt till nästa sommar så jag kan utan att skämmas lägga en stor del av krutet på hayabusan i vinter.:tummenupp

All injustering av sprutet kommer lejas bort till Anderssonturbo ifall han har tid, vill inte hålla på jävlas med någon gatmappning.
 
Önskar dig all lycka till! :tummenupp

En stilla undran.
Varför så stor turbo med de relativt låga effektuttaget?
Alltså inte att det är lite med 350 hk men en 60mm turbo klarar väl av 6-700 hk åtminstonde?
Köra med lågt laddtryck?
 
Kul !

Lägg upp liknande bilder som dom har på sitt egna forum.:tummenupp:D
(Roman och Danne = Turbobanditen)
 
Hehe, måste hålla med Elffors, det ploppet måste hörts :hihi Senast i torsdags var du som en åsna mellan 7 hötappar...:D

Nu måste det bli ett turbomeet till våren.(Gäller även Pucken :7peta)
 
Önskar dig all lycka till! :tummenupp

En stilla undran.
Varför så stor turbo med de relativt låga effektuttaget?
Alltså inte att det är lite med 350 hk men en 60mm turbo klarar väl av 6-700 hk åtminstonde?
Köra med lågt laddtryck?

En större turbo ger ett lättsammare register än en mindre, mer sugmotorstuk på effektkurvan liksom. TB60 är ungefär lika stor som MCX550 (nån mm större inducer) så det borde ska funka ändå.

Sen är det ju ball med en stor snurra också, förhoppningsvis ger den ladd relativt tidigt ändå med twin entry hus och vassare avgaskam.

350hk borde nås vid strax över 1 bar laddtryck, sen hänger det väl på bottendelen och chaufförens kalsongkonto hur mycket mer det går ladda.:D

Kul !

Lägg upp liknande bilder som dom har på sitt egna forum.:tummenupp:D
(Roman och Danne = Turbobanditen)

Det har ju en tendens att spåra ut i idioti vad än man håller på med så det är nog inte helt omöjligt.

Läs Noc´s kommentar förresten, du kan ju omöjligen stilla stå och se på medan jag blir klar med mitt bygge före dig...:7peta

Hehe, måste hålla med Elffors, det ploppet måste hörts :hihi Senast i torsdags var du som en åsna mellan 7 hötappar...:D

Nu måste det bli ett turbomeet till våren.(Gäller även Pucken :7peta)

Jo det var mycket som snurrade i skallen då ska du veta, men efter att ha stått och glott på turbo-R1an din var det nog ganska bestämt vad det skulle bli.:)

Siktet inställt på turbomeet nästa vår!
 
Last edited:
Läs Noc´s kommentar förresten, du kan ju omöjligen stilla stå och se på medan jag blir klar med mitt bygge före dig...:7peta
!

Nä det går ju fan bara inte.
Ska kolla fundamenten på husen runt om där jag bor först.
Efter all denna oänderliga tid så lär mitt PLOPP nämligen göra utslag på Richterskalan.....:D
 
Jag skulle nog skippa twin entryn, Bara massa mer strul med grenrorsdesign,Wastgate mm

Man saknar INTE effekt i botten i allafall

Jepp dom har datorer pa mallorca

Skal , Da tar vi en ol
 
roligt med ett till turbo busa bygge. kommer bli mycket intressant att följa.

man kommer nog få lite inspiration att bygga vidare på bettan till vintern :tummenupp
 
Ser fram emot en underhållande byggtråd! Dock brukar byggtrådarna i denna forumdel leda till att man känner sig som en sån här:[YOUTUBE-ID]ZYU3rah9bKU[/YOUTUBE-ID]

En tvättäkta sopa:)
 
Jag skulle nog skippa twin entryn, Bara massa mer strul med grenrorsdesign,Wastgate mm

Man saknar INTE effekt i botten i allafall

Jepp dom har datorer pa mallorca

Skal , Da tar vi en ol

Skål på dig! Ett twinentry-hus med 0.84A/R och wastegate är redan beställt så det får bli som det blir, jag kommer inte bygga något pulssplit-grenrör utan med 1&2 i ena porten och 3&4 i andra precis som dina grenrör.

Ifall det går kommer jag nog testa att ta upp ett hål i avgashuset och svetsa fast wastegateröret där istället för att krångla fast något på pulssplit-grenröret.

Vad tror du om kambytet, visst borde det hjälpa till med andningen att få lite högre lyft på avgaskammen? I det här läget blir det lite för dyrt med Yoshikammar så jag tänkte snika till det med en begagnad insugskam istället.
 
Vill du komma undan lite billigare kan jag kanske tipsa dig om Vipec som är samma som Autronic och LINK. Vipec har väldigt mycket fina funktioner och är billigt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top