Turbobygge på en gammal gixxer.

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Hej !!
Nu har jag äntligen fått tummen ur och fått in lite bilder i burken. För de som är intresserade så varsågod.
Synpunkter mottages tacksamt under resans gång.
Mvh Magnus.

Bifogat

• grenrör01.jpg
    grenrör01.jpg
    56.1 KB · Visningar: 221
  • Grenrör02.jpg
    Grenrör02.jpg
    79.3 KB · Visningar: 185
  • Grenrör04.jpg
    Grenrör04.jpg
    77.3 KB · Visningar: 377
Mera bilder !!

Lite mera bildar på elendet :tungan

Bifogat

• Lekstugan.jpg
    Lekstugan.jpg
    66.6 KB · Visningar: 315
  • Mätare.jpg
    Mätare.jpg
    72.3 KB · Visningar: 210
  • Turbo.hsida.jpg
    Turbo.hsida.jpg
    99.7 KB · Visningar: 316
Vad fint :tummenupp Lite nostalgi för mig nu, känns som jag gjort sådant förr :hihi

Mera bilder !!

Tar de sista bilderna nu, sedan får jag börja jobba i garaget :D

En på min snurra som jag ska möka dit och en på min egendomliga konstruktion av tankarmatur :D
Håll till godå.

Bifogat

• Td04-13G.JPG
    Td04-13G.JPG
    77.6 KB · Visningar: 257
  • Tankarmatur.JPG
    Tankarmatur.JPG
    84.6 KB · Visningar: 319
Synpunkter mottages tacksamt under resans gång.
Mvh Magnus.

Kul med en till i turbofamiljen...:tummenupp

Hur har du kompsäkt? Eller ska du köra med E85? Intercooler?
Med den TD04/13C/G snurran kan du ladda ca 1bar, då MÅSTE du ha någon form av kompsänkning...

Du kommer att få problem med oljan iom att turbin axeln kommer hamna ca 5cm under oljenivån, du kommer att få ha en returpump från turbon samt att den kommer droppa olja ur turbon när den står parkerad samt ev. ryka vid broms, motorbroms.

Släng gärna ett öga i min och lahi´s (m.fl) byggtrådar, där finns massor med matnyttig info!!

Lycka till :tummenupp

Kul med en till i turbofamiljen...:tummenupp

Hur har du kompsäkt? Eller ska du köra med E85? Intercooler?
Med den TD04/13C/G snurran kan du ladda ca 1bar, då MÅSTE du ha någon form av kompsänkning...

Du kommer att få problem med oljan iom att turbin axeln kommer hamna ca 5cm under oljenivån, du kommer att få ha en returpump från turbon samt att den kommer droppa olja ur turbon när den står parkerad samt ev. ryka vid broms, motorbroms.

Släng gärna ett öga i min och lahi´s (m.fl) byggtrådar, där finns massor med matnyttig info!!

Lycka till :tummenupp

Hej !!
Jag har inte kompsänkt, skall köra på E85 tills vidare. Detta var innan jag höjde snurran så det ser lite lågt ut, idag sitter den ca 2cm ovanför oljenivån men jag skall erkänna att det är lite lågt. Det är ju så förbaskat trångt om jag skall höja turbon mera, Jag har mätt från "oljeförstret" med vattenpass och det skall klara sej med ett skrik :gnissla
Det roligaste av alltihop är att jag har gjort om grenröret 5ggr allaredan innan jag fick det som jag ville ha det och när jag till sist fick till det bra så hängde jag dit snurran och ta mej fan om det inte var fel fläns jag svetsat dit så nu får jag svetsa om det en gång till. :huvet :huvet
Men jag tycker mej se att jag har tjänat in en hel del utrymme på att mäta med en gammal T3 snurra, helt plötsligt finns det mera plats när jag sedan provade med Td04 :) :) Fan vad T3 är stor eller är det bara jag som tycker det? :gnissla
Fråga ?? Jag provade lite igårkväll att justera snurran, lossade "bandet" och skulle vrida den för att få oljeuttag på rätt sida men jag tycker att det "trögade" och impellern tog i huset, kan detta vara normalt eller hur fan gör man när man justerar in detta, hur mycket vågar man lossa på bandklämman ??

Jag har läst och frossat i era trådar ska ni tro :D
Hoppas att man kan bara liiiite kan komma i närheten av något som ni åstakommit :yoparty

Fråga ?? Jag provade lite igårkväll att justera snurran, lossade "bandet" och skulle vrida den för att få oljeuttag på rätt sida men jag tycker att det "trögade" och impellern tog i huset, kan detta vara normalt eller hur fan gör man när man justerar in detta, hur mycket vågar man lossa på bandklämman ??

V-Bandsklämman kan du lossa helt... Det sitter styrstift i resp. hus som skall motverka att de vrids öht.
Lossa klämman helt, ta FÖRSIKTIGT loss avggasdelen titta efter ett litet stift i ytterringen ca 1,5mm grovt och sticker ut kanske 3mm. Antingen tar du den med en dremel (liknande) eller så tar du en liten dorn och knackar till den lite försiktigt i sidled ett par gånger från lite olika håll, då släpper den. Sitter en likadan i kompressorhuset.

Last edited:
V-Bandsklämman kan du lossa helt... Det sitter styrstift i resp. hus som skall motverka att de vrids öht.
Lossa klämman helt, ta FÖRSIKTIGT loss avggasdelen titta efter ett litet stift i ytterringen ca 1,5mm grovt och sticker ut kanske 3mm. Antingen tar du den med en dremel (liknande) eller så tar du en liten dorn och knackar till den lite försiktigt i sidled ett par gånger från lite olika håll, då släpper den. Sitter en likadan i kompressorhuset.

:yoparty Härligt att ha med proffs och göra :yoparty

Man tackar,,
Mvh Magnus

Orkar du tillverka en extra? :tungan
Jag skulle oxå behöva nåt för att kunna leda in soppareturen i tanken igen. :rolleyes:

Har ju inte själv gjort den utan en "medarbetare" på jobbet via ritning från mej :D
Jag måste nog prova den först då jag har en ide angående tätningen so inte är verifierad ännu :D Det kanske läcker som fan då den är drivtätad med locktite. Vi får höras av.
Mvh Magnus

Går tankarmaturen fritt från motor och fuggar när du sätter ihop det? Det var väldigt trångt på min hoj, så jag fick göra böjar på rören ut ur armaturen. Så här ser min ut:

Bifogat

• kran5.jpg
    kran5.jpg
    83.9 KB · Visningar: 125
  • kran6.jpg
    kran6.jpg
    109 KB · Visningar: 170
Går tankarmaturen fritt från motor och fuggar när du sätter ihop det? Det var väldigt trångt på min hoj, så jag fick göra böjar på rören ut ur armaturen. Så här ser min ut:

I ärlighetens namn så har jag inte provat ännu men det ser ut till att vara ganska gott om plats :gnissla Hoppas jag, fan nu måste jag gå ut och prova:huvet
jag som hade det så skönt, satt och slösurfade med en ansenlig stapel öl bredvid :D
Mvh Magnus

Turbogrenrör

Hejsan! någon som vet av någon som behöver ett turbogrenrör marklundbyggt,bra finish rostfritt elektrolytbehandlat,högt placerat ingen oljepump behövs .volvofläns till mitsubishi och kkk24 snurror passar 750-1100r 86-92 p.2500:-Tel 070-4611787 m.v.h. wachen..:)

Last edited:
Hejsan! någon som vet av någon som behöver ett turbogrenrör marklundbyggt,bra finish rostfritt elektrolytbehandlat,högt placerat ingen oljepump behövs .volvofläns till mitsubishi och kkk24 snurror passar 750-1100r 86-92 p.2500:-Tel 070-4611787 m.v.h. wachen..:)

Grenröret sålt ....

Tjenare !!
Det går sakta men säkert framåt, har fixat till början till ett plenum, kollat tankamaturen ( Lahi, det blir till att kolla på din lösning) Samt svetsat om grenröret ytterligare en gång, det består snart bara av svets :huvet
Men nu är snigeln ca:3-5cm ovanför den tänkta oljenivån. GsG :D annars får jjag väl tänka på en pump.
Fråga,,,, någon som har en aning om storleken på gängorna till turbon vid ingången (trycksidan) ?? Likaså gängor till oljepluggarna, både till och från motorn ?+
Mvh Magnus

Bifogat

• Plenum01.JPG
    Plenum01.JPG
    98.7 KB · Visningar: 149
  • Tankamatur.JPG
    Tankamatur.JPG
    72.3 KB · Visningar: 132
  • turbomontage.JPG
    turbomontage.JPG
    118.1 KB · Visningar: 202
Tjenare !!
Det går sakta men säkert framåt, har fixat till början till ett plenum, kollat tankamaturen ( Lahi, det blir till att kolla på din lösning) Samt svetsat om grenröret ytterligare en gång, det består snart bara av svets :huvet
Men nu är snigeln ca:3-5cm ovanför den tänkta oljenivån. GsG :D annars får jjag väl tänka på en pump.
Fråga,,,, någon som har en aning om storleken på gängorna till turbon vid ingången (trycksidan) ?? Likaså gängor till oljepluggarna, både till och från motorn ?+
Mvh Magnus
Tror att stigningen är 1.5,funkar bra med banjo till oljan in,men returen bör du tillverka en fläns att bulta dit med en svetsad rörböj minst 15 mm utv,så att oljan evakueras fortare,funkar sedan bra med en vinkel med gäng&slangansluning rätt upp i oljepluggen.(.laddade faktiskt 1.5 bar på min 850T5a med ett 13g)lycka till ser fram emot mera byggar bilder/wachen:tummenupp

Hej Gubbar!!
Har varit lite lat men fick ett aktivitetsryck i helgen, mellan skjutningar och socoaliserande med frugan har jag hunnit med lite grann iallafall :D
Bekymmret nu för tillfället är hur täta förknasarna,, räcker det med att vara noga med att täta ingående slangar eller behövs det demonteras hela skiten för att kunna täta mellan gasarna oxå ?? Det blir isåfall ett jäkla pill med att få dit slanklämmor.:huvet
Mvh Magnus

Bifogat

• Hsida01.JPG
    Hsida01.JPG
    104.7 KB · Visningar: 240
  • Insug02.JPG
    Insug02.JPG
    87.4 KB · Visningar: 267
  • Insug03.JPG
    Insug03.JPG
    106 KB · Visningar: 386
Bekymmret nu för tillfället är hur täta förknasarna,, räcker det med att vara noga med att täta ingående slangar eller behövs det demonteras hela skiten för att kunna täta mellan gasarna oxå ?? Det blir isåfall ett jäkla pill med att få dit slanklämmor.:huvet
Mvh Magnus

Japp, de måste delas... men det är inga bekymmer, jag fixade mina på en timme. Strunta i slangklämmor, limma med epoxy istället. Funkar kanon. Sära på förgasarna, dra av luft och soppaslangarna mellan dem, kleta epoxy på (de rengjorda...) anslutningarna och tryck på slangarna igen. Skruva ihop fuggarna igen med plåtstagen som går mellan dem, och kleta sen lite mer epoxy runt slangändarna. Klart, och tätt som en grodröv! :tummenupp Bränsleslangarna till förgasarna kan vara lite svåra att klämma fast med slangklämmor (blir ju lite bränsletryck där så det är bra om de är låsta på något sätt) så de kan du låsa fast med låstråd. Bara tvinna på runt slangen och nippeln. Slangarna till flottörhusventilationen är ju lättåtkomliga iallafall, men de verkar bara vara ipressade. Mina var det (testa att dra lite i dem), så det kan bli lite otätt där också, och det är verkligen inte bra om det blir det! Jag limmade fast rören med epoxy och använde slangklämmor till slangarna.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025