Turbo??

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
bygge
Tänkte jämnt höra efter lite, har inga planer på att turbo konvertera min hoj nu men kanske vore kul att ha något att pilla med nästa vinter..

Då har jag lite frågor,

Funkar det över huvud taget på min cykel?
och sen kan väl nån kanske förklar på ett ungefär hur mkt jag behöver byta utöver turbo? Har tänkt att porta toppen, sen får jag väl ha dubbla packningar? andra knasare?

Men som sagt är det möjligt utan att lägga en hel förmögenhet?

(eller ska jag byta bort den mot en harley sportster som jag har möjliget till och konvertera den ist?) jävligt sugen på turbo, mest för skoj skull tro inte att jag tror mig klara av det mer än vid rödljus:tuttar

Alla kolvmotorer kan överladdas det är nog bara olika svårt.
ang kostnaden, så är det lite som att svara på hur långt ett snöre är. Beroende på vad du siktar på för nivå och framför allt vad du har tillgång till för maskiner ,svarvar svetsar etc. Själv har jag haft tillgång till alla tänkbara maskiner men det har nog kostat mig minst 10000:- i alla fall. Ett komplet kit från marklund går nog loss på 50000-70000:- tror jag,

Du har nog ingen kompis som är så snäll att han lägger ner all den tid som krävs för att göra alla ingående delar i ett kit iaf. Jag har lagt sjukt mycke timmar på mitt bygge o det är inte ens klart.

Lycka till

har tillgång till det mesta och har polare som jobbar på rätt ställen som gör delar jag inte klarar.. Har absolut inte tänkt ha något värsting kit eller så utan som resten av hojen lite budget bygge mest för att kunna säga att det sitter turbo på:) men vad är det för delar som kostar så mkt då?

Turbo
Packningar
Div plåt
Div rör
Dump

Och andra knasare då men det ska jag ju ha iaf:P

fyll på åt mig då jag aldrig skruvat turbo??

Det är i princip turbon som kostar. Resten är fråga om materialkostnader. Såsom aluplåt till insuget, rör till avgas och luft osv. Har man nån man känner på nån plåtfirma eller mekanisk verkstad kan man försöka tigga till sig spillbitar ur containern...
Stålomsprunnen slang till turbon för oljeförsörjning får du gjort efter dina behov hos en välsorterad hydraulfirma och kostar inte många hundringar.
Sen bör man nog se över koppling, det kan också kosta lite pengar. Men turbo är per krona sett vääääldigt mycket pang för pengarna :tummenupp

Om man kan leva med "omaket" att tanka E85 kan man hoppa över kompsänkningar och för den delen intercooler.

hehe jo jag utbildar mig till plåtslagare så jag får väl ge 150 spänn för en hel plåt:P stålspunna slangar får jag mot en kopp kaffe av en polare, turbo försöker en kompis sälja till mig därav intresset.. tycker inte det borde bli så jädrans dyrt..

vad är det jag borde göra med kopplingen då?

och föresten finns det nån turbo jag inte borde skaffa? ingen lastbilsturbo det fattar jag oxå men:P några tipps? den jag kan få för en 5hundring är från en saab aero 8v alltså den gamla modellen..

Fasen va bra att man kan slippa ic då, hade nog blivit svårt att få plats för den..

hehe jo jag utbildar mig till plåtslagare så jag får väl ge 150 spänn för en hel plåt:P stålspunna slangar får jag mot en kopp kaffe av en polare, turbo försöker en kompis sälja till mig därav intresset.. tycker inte det borde bli så jädrans dyrt..

vad är det jag borde göra med kopplingen då?

och föresten finns det nån turbo jag inte borde skaffa? ingen lastbilsturbo det fattar jag oxå men:P några tipps? den jag kan få för en 5hundring är från en saab aero 8v alltså den gamla modellen..

Fasen va bra att man kan slippa ic då, hade nog blivit svårt att få plats för den..

Den snurran är en rätt gammal konstruktion, en Garrett TB03. Sådär rolig i responsen, kräver en del avgaser för att vakna till liv. Försök hellre hitta en Garrett T25 (de är ungefär i samma prisklass) och sitter på vissa 9000, 900/93 mm.

ok det ska nog inte va några problem då han skrotar saabar:)

det va nån liten turbo tillsalu på blocket från nån 1000cc charade:P borde ju va ganska passande?

En charadesnäcka är alldeles för liten. Den skulle ge fullt ladd omedelbart för att sedan ge massa värme bara. Jag kan inte se i tråden va du har för hoj?!?!

länken längre ner;) Men det är en gammal kx750 ltd:/ kanske ska lägga ner? har inte tänkt köra på några värre tryck eller få ut några effekter att prata på. Tycker bara det skulle va kul att få några extra häst och kunna skryta för garagepolarna att man byggt en turbohoj:rolleyes:

Gillar cykeln och det tjänar inte mkt till att sälja den så då kan man lika gärna trimma upp lite, och går det så är det ju som tidigare nämnts ett relativt billigt och enkelt sätt att få rätt skön motorkaraktär och några extra hk

för att inte bli utskälld så menar jag enkelt just för det finns inte mkt andra trim grejer till den cykeln:P

Last edited:
Det är inte alls nånting som säger att de skulle vara en dålig utgångspunkt. Många "äldre" maskiner är överdimensionerade, så det kan mycket väl vara passande med en snäcka på en sådan 750. Men det vet man ju inte förrän man provat :)

Det är inte alls nånting som säger att de skulle vara en dålig utgångspunkt. Många "äldre" maskiner är överdimensionerade, så det kan mycket väl vara passande med en snäcka på en sådan 750. Men det vet man ju inte förrän man provat :)

Får hoppa på det bästa.. det krångligaste blir nog att få grenröret snyggt då det bara är två rör:P

Den snurran är en rätt gammal konstruktion, en Garrett TB03. Sådär rolig i responsen, kräver en del avgaser för att vakna till liv. Försök hellre hitta en Garrett T25 (de är ungefär i samma prisklass) och sitter på vissa 9000, 900/93 mm.

T25 (alt. T25 m. T28´ans avgashus) kan du även hitta på 200sx s13/s14 för en billig peng då många byter ut dom då det ska börja trimmas. Liten rackare till turbo med snabb spool up som tidigare noterats. Nåja, bara ett tips. Lycka till med bygget :tummenupp

jo så sett men att få det snyggt.. det är rätt läng isär rören och rätt kort srtäcka utmed ramrören så att säga:P

Är som jag nämnt inte insatt i dett med turbo än men vill gärna lära mig..

Har som sagt inte tänkt att börja förens till hösten men man vet ju alldrig hur det blir och jag vill gärna veta lite mer i förväg, man kan ju alltid samla prylar..

Så det jag undrar är väl hur det hela funkar

Jag behöver alltså ingen ic?

Jag vet att jag ska koppla turbon på grenröret så lång är jag med

Turbon ska väl ha olja? från motorn på hojen? hur löser man det? nån liten pump man sätter på oljetappningshålet i motorn eller?

Ist för luftburk har jag kommit fram till att det ska sitta en tät aluburk, men vad ska kopplas till den i sin tur om jag inte har ic? Antar att dumpen ska sitta på den men är det inget mer?

Läste tråden om hur man tätar förgasarna och läste då att det är bra med vacumfuggar, ska jag kanske behålla mina då ist för att köpa flatside förgasare??
Sen ser jag att alla gör det mesta i alu Tex den täta burken till fuggarna (plenumkammaren?) och div annat. är detta pga vikt då eller? Sj göra jag gärna div delar i rostfritt om det inte är någon annan anledning än vikten?

Mkt frågor och tacksam för alla tips jag kan få, kan som sagt inget om turbo på hojar men nån gång ska man lära sig!

Last edited:
Leta upp några låånga byggtrådar , tex lahi´s o silveryggens om det kvar står mycke frågetecken använd sökfunktionen. skulle det ändå kvarstå frågetecken fråga här å forumet. orkar du inte plöja några långtrådar så orkar du nog inte heller färdigställa någe bygge heller.
Den här tråden besvarar det mesta.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3434104

orkar du inte plöja några långtrådar så orkar du nog inte heller färdigställa någe bygge heller.

Va väl en väldigt dålig jämnförelse:/ Får en jävla huvudvärk av att sitt och läsa länge på dataskärmar och har tyvärr ingen skrivare, Men däremot älskar jag att skruva och har färdigställt alla byggen jag har påbörjat hittils (är inte riktigt klar med hojen än men det har sina förklaringar) sen besvarar de trådarna jag hittils läst inte de frågorna jag har då de flesta verkar ha ic..

Men ska läsa igenom den tråden och se hur det ser ut sen med frågor

Edit: Jävligt bra tråd! Tack så mkt för den:)

Undrar dock fortf om jag ska behålla org förgasare?mao går det lika bra att konvertera en flatside förgasare?

Sen detta pito röret? Vad är det och vart ska det sitta?söker som fasen och vet hur det ska se ut, och att jag kan sätta bränsle regulatorn där men vart själva röret ska sitt och dess funktion hittar jag inte:(

Resten hitta jag väl med lite sökning:P Men det är lättare att fråga, Då får man mer tid att spendera i garaget;)

Last edited:
Vill man veta hela historian så kan man läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot_tube

I princip så har jag förstått det som att man skall försöka ha pitot röret i centrum på tryckröret samt minst en rördiameter (eller var det två?) från närmsta böj för att undvika felvisningar pga turbulens.
Det är bara ett rör på 5-8mm innerdiameter som sitter mitt i ditt tryckrör vinklat med öppningen rakt i luftströmmen.

Anledningen om jag inte minns fel är för att du får snabbare och exaktare tryckförändringar när du mäter med ett pitot rör jämfört med att bara slänga på en nippel var som helst i plenum.

Annars finns det garanterat fler ställen med info, sökte och bland det första jag hittade var den här: http://unclebobsturbos.com/newbie.html
Inte nå supersnygga bilder, men du ser ju på ett ungefär hur de kan sitta.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa