Turbo zx6r

Kolsyra tillför ingenting annat än kyla och tränger därigenom bort en del syre. Lustgas däremot gör precis samma sak, dvs kyler, men tillför även en luft som har 33% syre än 21% som vanliga luften har. 100% syrgas är livsfarligt. Exploderar hur lätt som helst när det blandas med något material som kan oxidera eller förbrännas.

Bäst kyl/motoreffekt får du av 50/50 metanol och vatten enligt di lärde. Färdigblandad spolarvätska funkar det också om det kniper. Vanligt vatten funkar det med. Dvs att sänka temperaturen på insugsluften med - som gör att du kan öka laddtrycket lite till och få mer effekt innan du får detonation.

Ett alternativ är ju att köra utan IC och enbart satsa på vatteninsprutning. Du får lite mindre effekt med vatten vid samma laddtryck eftersom vattenångan tar upp plats som annars skulle ha varit användbart syre.

<edit> Utgångspunkt vatteninsprutning: 0.3 liter per minut vid full gas på en 1100cc motor. Öka sen mängden vatten tills du ser att motorn börjar att tappa effekt. </edit>

Jas-95 skrev:
En dum tanke som slog mig! Kanske inte fungerar alls??

Man vill att inloppstempen skall vara så låg som möjligt. En del kör med vattensprut för detta ändamål. Vad skulle hända om man istället sprutar in en moderat mängd av flytande kolsyra (-70) i insugningsröret tillsammans med soppan. Går motorn skitkass eller skulle det funka??

JB

Last edited:
Får man köra med metanolinblanding i klasser som bara tillåter bensin? Man vill ju inte bli diskad..

andersbrink skrev:
Bäst kyl/motoreffekt får du av 50/50 metanol och vatten enligt di lärde. Färdigblandad spolarvätska funkar det också om det kniper. Vanligt vatten funkar det med. Dvs att sänka temperaturen på insugsluften med - som gör att du kan öka laddtrycket lite till och få mer effekt innan du får detonation.
QUOTE]

Det lär du fråga han som vill förbjuda lustgas i SPSB och PSB, han verkar veta det mesta. T.ex. det faktum (enligt brandkåren) att så små flaskor som sitter på hojarna inte verkar omfattas av regelverket (det är någon som har frågat Brandkåren om just tryckkärl), däremot bilarnas lite större flaskor verkar det finns standardiserade regler för. Med reservation för eventuella missförstånd.

Om du installerar mettis/vatten-sprut och nån klagar, gå över till enbart vatten - du loosar bara några kusar iom att du lär sänka laddtrycket ytte-pytte. Så skulle jag gjort iaf. Gör först, fråga sen - iaf om det är pass billigt som att byta vätska i en behållare.

jojje1963 skrev:
Får man köra med metanolinblanding i klasser som bara tillåter bensin? Man vill ju inte bli diskad..

andersbrink skrev:
QUOTE]

Jas-95 skrev:
Beror inte detta fenomen på att soppan har högre densitet än luft och således påverkar ilnoppstempen mer än nedkyld luft?? Skulle man tex få ut mer effekt om man körde med -40 gradig soppa mitt i sommaren? spiktendenserna borde väl då ligga högre upp? Eller har jag fel?

JB

Nja den effektökning man kan få med nedkyld soppa på grund av densitetsökningen ör FÖRSUMBAR på en turbomotor

ja vet att man har hållit på med sånt i cross samanhang

men där har varje liten hk stor betydelse

Nä denna effekt som jag besriver har sin grund i att soppan har blivit så mycket sämre på senare år

det så kallade ångtryckstalet ( tror det heter så)

är numera mycket lägre än förr vilket gör soppan känslig för värme

den är helt enkelt mer lättflycktig än tidigare man har spart pengar i tilverkningsprosessen Dom flesta fordon märker inget av det

och förgasare verkar kompensera för detta av sig självt

Kan nämnas att racesoppa för marint användande har mycket högre ångtryckstal än racesoppa för bil å hoj

(båtars motorrum går offtast mycket varmare än på bilar mm

Att man använder Vattendränkta intercoolers inom dragracing är inget nytt

största vinsten är att man har kyleffekten direkt från startlinjen

Att an sen använder is (kolsyreis) att kyla blandningen ger ju förståss lite extra men framförallt så klarar man längre väntetider vilket kan bli rätt länge
vet ju alla som kört på tullinge mm

Sen är ju min åsikt att man har ändå överflöd med effekt på ALLA hojar med turbo

så nyttan med fullt optimerad laddluftkylning på hoj kan man ju diskutera

jag tycker att man bör ner under 60 grader på innluften och detta mest för hållbarheten

Visst kall luft GER mer pulver helt klart men det är så många andra parametrar som styr

Ps jag förespråkar intercoolers i alla lägen frågan är bara om man har nytta av 10 gradig innluft gentimot 40 - 50 grader

Last edited:
blom skrev:
inte för att verka taskig, men du verkar inte vara någon mekaniker, det smartaste kanske vore om du lämnar iväg hojen till någon som har koll på det där med turbo mm.

Kanske skall lämna den till dig då!
Nog har jag skruvat motorer alltid!
Aldrig med turbo men man lär så länge man lever!

andersbrink skrev:
Det lär du fråga han som vill förbjuda lustgas i SPSB och PSB, han verkar veta det mesta. T.ex. det faktum (enligt brandkåren) att så små flaskor som sitter på hojarna inte verkar omfattas av regelverket (det är någon som har frågat Brandkåren om just tryckkärl), däremot bilarnas lite större flaskor verkar det finns standardiserade regler för. Med reservation för eventuella missförstånd.

Om du installerar mettis/vatten-sprut och nån klagar, gå över till enbart vatten - du loosar bara några kusar iom att du lär sänka laddtrycket ytte-pytte. Så skulle jag gjort iaf. Gör först, fråga sen - iaf om det är pass billigt som att byta vätska i en behållare.

Liten varning angående vatteninsprut å lambdasonder

Dom tål inte vatten dom jävlarna åtminstone bredbandssonder
lärde mig den hårda vägen hahah

Fråga till Alf Sundstrøm :

Har ni på mc-express ferdiga satser till 600cc R motorcyklar? Kan gjerna svetsa och montera men alla delar måste vara med. Om denna fråga inte tillåts ignorera den och jag ska radera den Ok?.

Edit: Jag har kollat på mc-express sin hem sida och dom har inte nåt kit som passar min motorcykel, sen va det lite dyrare en jag hade trott(kollade priset på gsxr 600 kitet) så det blir nog battre at byta upp sig till en Zx9'a istallet... :tummenupp

Last edited:
Faan också!!

Har precis talat med en gammal polare från Skellefteå. Han har kört en blackbird med turbo. Hans polare körde en R1:aT. Båda fick totalrenovera motorerna efter ca2000 mil. Då var dom så att säga slut. Blää inget jag har lust med. Men det kanske man får stå ut men om man skall ha ett jysst skott i puffran.

JB

2000 mil med 3 gånger så hög motoreffekt, det är det ju definitivt värt!
"Totalrenovera" innebär oftast "bara" växellådsdetaljer, vevaxellager, vevstaklager och kolvringar. Kostnad, ca 1/5 av vad turbokitet kostade.

Sen kan du köra 2000 mil till! :D

andersbrink skrev:

</edit>

Precix! Men glöm inte att det bildas Myrsyra när man har mettis i förbränningen och det första som märks är att alu-t runt avgas sätena "ruttnar" ...

Prova gärna vatten/etanol/acceton blandning ... Fungerar utmärkt... luktar lite konstigt bara!

På macken är det oftast billigast att köpa "sprit för Tryckluftsystem" = etanol billigare än spolar vätska..

Ps har ni provat citronspolarvätska... snacka om att osar skit efter...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa