Victor
Shake that ass!
Kan det inte vara så att tempsensorn "kyls" av hur den sitter monterad?
Allså om den sitter i alu som har ganska bra värmeledande förmåga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Victor skrev:Kan det inte vara så att tempsensorn "kyls" av hur den sitter monterad?
Sitter och funderar på samma sak till min FZR..Tänkte dock inte klämma ut mera än 130 hk. Orginal e den 100. Göra det mesta själv här också, trots att jag oxo e kass på dethär ämnet..Lindén skrev:Fan tänkte när jag ändå plockar med moppen varför inte turbo![]()
Nu e det så att jag e kass på allt detta med turbo!
Vill komma billigt undan så tänkte att en gammal bilfläkt kan ju funka!
Några tips om fläktar till en 600 o vad bör jag tänka på!
Tacksam för alla svar!
Det e ingen tok turbo jag vill ha,
utan mest lite mer effekt bra klös men ändå inte så att allt tok slits
Ja ni förstår nog.
Har en 120hk nu men vill komma upp i en 150-180..
Plenum & grenrör borde gå bra. Behöver man modda fuggarna? Har läst att det kan funka utan nånstans.andersbrink skrev:...Kan du göra allt själv, bygga plenum, svetsa grenrör, modda förgasare, bygga IC, kompsänka motorn...
jojje1963 skrev:Fördelen med att köra med bredbands sensor och fullt programmerbart sprut är att det e rätt lätt att få rätt blandingsförhålande, jag tror aldrig jag pallat hålla på om jag körde förgasare, jag är imponerad av dom som får det att funka så bra!
Du menar alltså att det är svårt att få till det bra med turbo på en hoj som min dvs en ZX9:a från 98 med "fuggar"![]()
JB
Jas-95 skrev:jojje1963 skrev:Fördelen med att köra med bredbands sensor och fullt programmerbart sprut är att det e rätt lätt att få rätt blandingsförhålande, jag tror aldrig jag pallat hålla på om jag körde förgasare, jag är imponerad av dom som får det att funka så bra!
Du menar alltså att det är svårt att få till det bra med turbo på en hoj som min dvs en ZX9:a från 98 med "fuggar"![]()
JB
Jag är inte rätt man att svara på det, jag tycker det e lättare med EFI men dom som har vanan inne kan nog hjälpa dej med fuggar. Men om du känner att du vågar prova nått nytt så kolla in megasquirt, det e mycket att lära sig men sen är det lätt som en plätt att göra ändringar. Jag kör megasquirt på 3 hojar och 3 bilar ;-) http://www.msefi.com/index.php
En bredbandslambda är att föredra i vilket fall som, spar massor med tid (och kanske även motorer!)
http://hqtec.se/
På tiden att nån sätter fart på en ZX, jag kör ju ifrån ZX12r på löpande band
![]()
andersson turbo skrev:Dessa sensorer kör grabbarna på motorlabben med
RG500-Johannes skrev:Mäta är ju en konst.
RG500-Johannes skrev:Jepp, även om vi på SAAB inte använder just den modellen. För vanlig luft använder vi Pentronic's Pt100 (0-250 grader) och för avgastemp använder vi vanliga K-element (0-1250).
Håller för övrigt med Peter, laddlufttempen är runt 100 grader eller mer när man laddar 1 bar, så är det bara. Några kylflänsar på rören spelar inte in så värst mycket, även om det såklart knappast skadar.
Mäta är ju en konst.
/J
Jas-95 skrev:Aha nu vet jag det är du som är Dr Boost!!
andersbrink skrev:Jag antar att ni också har krav på spårbarhet i era mätningar på Saab som vi har på Ericsson?
RG500-Johannes skrev:Håller för övrigt med Peter, laddlufttempen är runt 100 grader eller mer när man laddar 1 bar, så är det bara. Mäta är ju en konst.
/J
Don Quixote skrev:kolla på www.zx6r.com och deras forum. Finns en kille där som turbokonverterat en 6a.
Lindén skrev:inte hittat nåe! =(
andersbrink skrev:Fråga!
"Has anyone turbocharged their bike, any chance someone would like to share their result, problems and caveats please?"
Alf Sundström skrev:Skulle du bygga en bensinturboanläggning utan laddluftkylare? (kul att veta med tanke på dina yrkeserfarenheter).
andersson turbo skrev:Nåt som jag har märkt påverkar mycket mer än lufttempen så är det bränsletemp med mina sprut har jag alltid laggt in bränsletemps kompensering
då 20 gradigt bränsle funkar utmärkt men 40 graders bensin kräver nästan 15 % mer bränsle ( blyfri 98 gäller inte racesoppa)
Jas-95 skrev:Beror inte detta fenomen på att soppan har högre densitet än luft och således påverkar ilnoppstempen mer än nedkyld luft?? Skulle man tex få ut mer effekt om man körde med -40 gradig soppa mitt i sommaren? spiktendenserna borde väl då ligga högre upp? Eller har jag fel?
JB
andersbrink skrev:Helt rätt. Bäst är att både luft och soppa är så kall som möjligt. Vattenkylda IC's med isvatten tänker tydligen några börja med i Pro Street Bike och Super Pro Street Bike till nästa säsong.
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!