Turbo zx6r

Kan det inte vara så att tempsensorn "kyls" av hur den sitter monterad?
Allså om den sitter i alu som har ganska bra värmeledande förmåga?
 
Victor skrev:
Kan det inte vara så att tempsensorn "kyls" av hur den sitter monterad?
Allså om den sitter i alu som har ganska bra värmeledande förmåga?



Japp så kan det vara jag glömde ju jag skulle posta bilder på sensorer som är snabba nog att mäta laddluft

lägger en bild på lufttemp-sensor + avgastemp

sonden är 1.5mm i diameter längst fram sticker lösa trådar ut (svårt att se på bilden)

avgastemen har hel mätsond alltså inget utstick


Dessa sensorer kör grabbarna på motorlabben med
 

Bifogat

  • temp_sond.jpg
    temp_sond.jpg
    89.9 KB · Visningar: 136
Lindén skrev:
Fan tänkte när jag ändå plockar med moppen varför inte turbo :va
Nu e det så att jag e kass på allt detta med turbo!
Vill komma billigt undan så tänkte att en gammal bilfläkt kan ju funka!
Några tips om fläktar till en 600 o vad bör jag tänka på!
Tacksam för alla svar!
Det e ingen tok turbo jag vill ha,
utan mest lite mer effekt bra klös men ändå inte så att allt tok slits :)
Ja ni förstår nog.
Har en 120hk nu men vill komma upp i en 150-180..
Sitter och funderar på samma sak till min FZR..Tänkte dock inte klämma ut mera än 130 hk. Orginal e den 100. Göra det mesta själv här också, trots att jag oxo e kass på dethär ämnet.. :död
andersbrink skrev:
...Kan du göra allt själv, bygga plenum, svetsa grenrör, modda förgasare, bygga IC, kompsänka motorn...
Plenum & grenrör borde gå bra. Behöver man modda fuggarna? Har läst att det kan funka utan nånstans.
Vad menas med att kompsänka motorn? :confused:
 
100% vid 1bar är väl lite för bra eftersom jag har både lägre komp och tänding nu. Jag förstår hur du menar, att jag borde kunna mappa rätt även om tempsensorn inte får kompensera nått. Och det är möjligt, det är bara att jag tror luft tempen ökar ju längre jag kör med samma tryck. Efter som jag har i stort sett samma blandingsförhålande när tempen visar 45C (i ettan) och när den vissar 65C (i femman) så känns det som om kompenseringen funkar som den ska. Även om luften har samma temp i "mitten" så är där ju mycket aluminium på vägen till förbränningsrummet så lite måste det kyla. Bränsle tempen har jag ingen koll på men eftersom tempsensorn även kompenserar för utetemp så ligger nog lite av bränsle temp kompenseringen med där med. Fördelen med att köra med bredbands sensor och fullt programmerbart sprut är att det e rätt lätt att få rätt blandingsförhålande, jag tror aldrig jag pallat hålla på om jag körde förgasare, jag är imponerad av dom som får det att funka så bra!
Min tempgivare är bara en termister från ELFA som sitter i änden på en sladd mitt i plenumet, ingen kontakt med plenumet alltså.
 
jojje1963 skrev:
Fördelen med att köra med bredbands sensor och fullt programmerbart sprut är att det e rätt lätt att få rätt blandingsförhålande, jag tror aldrig jag pallat hålla på om jag körde förgasare, jag är imponerad av dom som får det att funka så bra!

Du menar alltså att det är svårt att få till det bra med turbo på en hoj som min dvs en ZX9:a från 98 med "fuggar" :confused:

JB
 
Jas-95 skrev:
jojje1963 skrev:
Fördelen med att köra med bredbands sensor och fullt programmerbart sprut är att det e rätt lätt att få rätt blandingsförhålande, jag tror aldrig jag pallat hålla på om jag körde förgasare, jag är imponerad av dom som får det att funka så bra!

Du menar alltså att det är svårt att få till det bra med turbo på en hoj som min dvs en ZX9:a från 98 med "fuggar" :confused:

JB

Jag är inte rätt man att svara på det, jag tycker det e lättare med EFI men dom som har vanan inne kan nog hjälpa dej med fuggar. Men om du känner att du vågar prova nått nytt så kolla in megasquirt, det e mycket att lära sig men sen är det lätt som en plätt att göra ändringar. Jag kör megasquirt på 3 hojar och 3 bilar ;-) http://www.msefi.com/index.php
En bredbandslambda är att föredra i vilket fall som, spar massor med tid (och kanske även motorer!)
http://hqtec.se/

På tiden att nån sätter fart på en ZX, jag kör ju ifrån ZX12:or på löpande band :D
 
Last edited:
Vill oxo har tyrbo på min 9a....
Har dock ej tiden eller kunskapen om att bygga själv...
Å det blir så jävlans dyrt om man ska låta nån annan göra det....
 
andersson turbo skrev:
Dessa sensorer kör grabbarna på motorlabben med

Jepp, även om vi på SAAB inte använder just den modellen. För vanlig luft använder vi Pentronic's Pt100 (0-250 grader) och för avgastemp använder vi vanliga K-element (0-1250).

Håller för övrigt med Peter, laddlufttempen är runt 100 grader eller mer när man laddar 1 bar, så är det bara. Några kylflänsar på rören spelar inte in så värst mycket, även om det såklart knappast skadar.

Mäta är ju en konst.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Mäta är ju en konst.

...och att mäta rätt är ännu konstigare.

Dvs att minimera mätfel, för absolut rätt kan man aldrig mäta - inte ens kvantfysiker som räknar... well, nåt... som kan vara två saker samtidigt, typ.

Jag antar att ni också har krav på spårbarhet i era mätningar på Saab som vi har på Ericsson?
 
RG500-Johannes skrev:
Jepp, även om vi på SAAB inte använder just den modellen. För vanlig luft använder vi Pentronic's Pt100 (0-250 grader) och för avgastemp använder vi vanliga K-element (0-1250).

Håller för övrigt med Peter, laddlufttempen är runt 100 grader eller mer när man laddar 1 bar, så är det bara. Några kylflänsar på rören spelar inte in så värst mycket, även om det såklart knappast skadar.

Mäta är ju en konst.

/J

Aha nu vet jag det är du som är Dr Boost!!

JB
 
Jas-95 skrev:
Aha nu vet jag det är du som är Dr Boost!!

:confused:

Nej...

andersbrink skrev:
Jag antar att ni också har krav på spårbarhet i era mätningar på Saab som vi har på Ericsson?

Jo, givarna kalibreras med bestämda mellanrum och noteras under provet etc.

Men egentligen ger placering och montering mer fel än givarna i sig skulle jag vilja påstå. Påverkan av godstemperatur, påverkan av strålning etc etc.

/J
 
Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Håller för övrigt med Peter, laddlufttempen är runt 100 grader eller mer när man laddar 1 bar, så är det bara. Mäta är ju en konst.

/J

Skulle du bygga en bensinturboanläggning utan laddluftkylare? (kul att veta med tanke på dina yrkeserfarenheter).

MC Xpress har en sats till en 660cc 4T snöskoter som ger 75-80 hk vid 0.45-0,5 bar (std 53hk) och den har laddluftkylare precis som alla andra satser vi bygger.

Vår erfarenhet är att den behövs.

Vi har snart byggt 500 st av denna sats i år, 1000 st totalt. Sitter som standardmoterat tillval i denna skoter.
 
Alf Sundström skrev:
Skulle du bygga en bensinturboanläggning utan laddluftkylare? (kul att veta med tanke på dina yrkeserfarenheter).

"Not in a million years" känns som ett passande uttryck för vad jag tycker om den saken.

LLK och avgassamlare är två komponenter som man ska lägga mycket (läs mest) krut på IMNSHO.

/J
 
andersson turbo skrev:
Nåt som jag har märkt påverkar mycket mer än lufttempen så är det bränsletemp med mina sprut har jag alltid laggt in bränsletemps kompensering

då 20 gradigt bränsle funkar utmärkt men 40 graders bensin kräver nästan 15 % mer bränsle ( blyfri 98 gäller inte racesoppa)

Beror inte detta fenomen på att soppan har högre densitet än luft och således påverkar ilnoppstempen mer än nedkyld luft?? Skulle man tex få ut mer effekt om man körde med -40 gradig soppa mitt i sommaren? spiktendenserna borde väl då ligga högre upp? Eller har jag fel?

JB
 
Helt rätt. Bäst är att både luft och soppa är så kall som möjligt. Vattenkylda IC's med isvatten tänker tydligen några börja med i Pro Street Bike och Super Pro Street Bike till nästa säsong.

Jas-95 skrev:
Beror inte detta fenomen på att soppan har högre densitet än luft och således påverkar ilnoppstempen mer än nedkyld luft?? Skulle man tex få ut mer effekt om man körde med -40 gradig soppa mitt i sommaren? spiktendenserna borde väl då ligga högre upp? Eller har jag fel?

JB
 
andersbrink skrev:
Helt rätt. Bäst är att både luft och soppa är så kall som möjligt. Vattenkylda IC's med isvatten tänker tydligen några börja med i Pro Street Bike och Super Pro Street Bike till nästa säsong.

En dum tanke som slog mig! Kanske inte fungerar alls??

Man vill att inloppstempen skall vara så låg som möjligt. En del kör med vattensprut för detta ändamål. Vad skulle hända om man istället sprutar in en moderat mängd av flytande kolsyra (-70) i insugningsröret tillsammans med soppan. Går motorn skitkass eller skulle det funka??

JB
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top