Turbo zx6r

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Turbo till zx6r

Fan tänkte när jag ändå plockar med moppen varför inte turbo :va
Nu e det så att jag e kass på allt detta med turbo!
Vill komma billigt undan så tänkte att en gammal bilfläkt kan ju funka!
Några tips om fläktar till en 600 o vad bör jag tänka på!
Tacksam för alla svar!
Det e ingen tok turbo jag vill ha,
utan mest lite mer effekt bra klös men ändå inte så att allt tok slits :)
Ja ni förstår nog.
Har en 120hk nu men vill komma upp i en 150-180..

Last edited:
Välj den turbo som ett någorlunda litet avgashus eftersom du inte har så mycket kubik att lira med. Det funkar rätt bra eftersom du varvar tre gånger mer än en Volvo, dvs du har en avgasmängd motsvarande en slö 1.8 liters bilmotor.

När du vet vilket flödesbehov du har kan du kika här efter en lämplig modell.
http://www.socal3s.com/techinfo/comp_maps.html

Volvo har en mitsubishi tdo4 14T som skulle sitta som gjutet på en sådan

Den kan man hitta ny eller nästan ny för runt 4000

Dumt å snåla på agregatet det är ju trots allt den som e hela grejen

andersson turbo skrev:
Volvo har en mitsubishi tdo4 14T som skulle sitta som gjutet på en sådan

Den kan man hitta ny eller nästan ny för runt 4000

Dumt å snåla på agregatet det är ju trots allt den som e hela grejen

"En viktig sak då man ska bygga en turboanläggning är faktiskt turbon" / Erik Marklund

Mitt förslag också, en bra laddare.

Last edited:
Ja har en flong ny td04-15t till salu om det skulle funka,med wastegate.

Lindén skrev:
Pris?
Vars tror ni man hamnar innan man e klar med allt?

Som turbo-Ronny sa när jag pratade med honom ikväll, "det blir gratis om man snor allt". :D Fast speciellt gratis blir det inte om man vill ha topplock som ska flåsa fram över 400 hästar. :tomten

Kan du göra allt själv, bygga plenum, svetsa grenrör, modda förgasare, bygga IC, kompsänka motorn, så kostar hårdvaran på din lokala skrot ca 5000 (turbo, nån gammal IC att utgå ifrån, EFI soppapump). En Malpassi sopparegulator är väl det enda du behöver köpa nytt och en billig dumpventil/återcirkuleringsventil i plast (finns på Saabar) + slangar och slangklämmor och luftfilter och... och... räkna med att få lägga ned MINST 300 timmar på att få ihop allt. Det förutsätter även att du är intresserad och läser på i ämnet (t.ex. söka här på forumet efter gamla inlägg om turbo).

Tycker du han behöver IC om han bara ska plocka ut 50% mer hästar? Jag laddar 1bar på gatan och har aldrig haft högre plenum temp än 65C, och då va det över 30C ute.Normalt ligger det på 55C efter 400 meter. Nu håller jag ju inte fullt mer än ett par hundra, kanske 600 meter som längst, det går ju så himla fort då! Jag har aldrig kört med IC så jag bara undrar om det e lönt att börja med det?

Jag tror Ronny börjar bli nervös nu när Trajjan ska köra PSB ;-)

Får man plats med IC tycker iaf jag att man ska montera den, soppakvaliteten varierar allt för mycket för att man kan vara riktigt säker. Även den minsta IC (som dock måste klara av flöda hyffsat) är behjälplig. Fast nu tror varken jag eller Ronny att hans hoj ger några 120 hästar (Papunen's 600 Supersport ger 127 (som jag f.ö. har lagat två ventilsäten på :tomten )) utan mer i stil med 95 (Ronnys stalltips).

Hörru, du lär inte köra ifrån Ronny i första taget - han (och Kurt) kör ju med mina preppade topplock! :D De små 26.5 mm avgasventilerna har dock sett väldigt mycket värme så det vetefåglarna om de håller för speciellt mycket mer, dvs mer effekt. Det ger sig...

jojje1963 skrev:
Tycker du han behöver IC om han bara ska plocka ut 50% mer hästar? Jag laddar 1bar på gatan och har aldrig haft högre plenum temp än 65C, och då va det över 30C ute.Normalt ligger det på 55C efter 400 meter. Nu håller jag ju inte fullt mer än ett par hundra, kanske 600 meter som längst, det går ju så himla fort då! Jag har aldrig kört med IC så jag bara undrar om det e lönt att börja med det?

Jag fattar, han kommer förmodligen ladda lite mer än han tror nu (som det kan bli ;-) )

Jag kör säkert inte ifrån Ronny i första taget, men en gång räcker, det e grymt att få rast av en gammal Trajja!!! Och toppen e nog bra, men förgasare e lite stenålder :-D

Kan du göra nått åt mina toppar då? Jag har ju ännu mindre ventiler! (31-26) Fast mitt borr är väll större (92) så större ventiler måste ju få plats? Om du e sugen så kan vi ta det på PM eller tele.

andersbrink skrev:
Fast nu tror varken jag eller Ronny att hans hoj ger några 120 hästar (Papunen's 600 Supersport ger 127 (som jag f.ö. har lagat två ventilsäten på :tomten )) utan mer i stil med 95 (Ronnys stalltips).QUOTE]

Effekt som e angiven e "102 hk" å sedan e den trimmad på nået jävla sett!
Säg "110-115" då men det e ju bara motor hästar inte bakhjuls hästar.. ja du förstår vad jag menar.
Så då blir det väl en riktiga 102 hk i slutet då =)
Jag vill inte plocka ur alldeles för mycket men lagom för att hänga på rettor o dra lite slang iaf =)
Tror jag får plats med IC nog för att det e trångt men men...
Jo tänkte försöka göra allt själv =)
O läsa på med =)
Skall vara duktig pojke *skratt*

Last edited:
jojje1963 skrev:

Laddar du 1 bar så har du inte 65 grader på inluften så är det bara

(fysikens lagar ) snarare 100-110 grader allt annat är bara dåligt tempmätning med för dåliga sonder eventuelt felplacerad mätsond

laddkyl är ett måste om man vill ha det att hålla

Yttrar sig i sönderknackade kolvar annars MÅNGA är vi som vandrat denna väg :va :banana

Jag har 65C i plenumet, luften är säkert varmare när den lämnar turbon men röret och plenumet (jag har lite kylflänsar på plenumet) kyler väll ner den. Tempen ökar hela tiden så hade jag hålt kvar så hade det nog blitt varmt. Men det gör jag ju aldrig. Det är så jag menar.
Sitter en öppen sensor i plenumet som sen loggas i sprutet,givetvis kan tempen skilja lite i insuget men jag tror det är rätt nära, skulle det va 40C fel så skulle den gå rik som satan men det gör den ju inte. Ligger på 12.5:1 hela vägen, och jag kör open loop så det är bara temp sensorn som kan kompensera för högre temp. Om jag minns rätt så minskar den soppan med 10% för varje 30 grader. Så det e ju klart att en IC e bra att ha men jag har inga kåpor att gömma den bakom så jag ska prova med vatten insprutning på min nya hoj

jojje1963 skrev:
Jag har 65C i plenumet, luften är säkert varmare när den lämnar turbon men röret och plenumet (jag har lite kylflänsar på plenumet) kyler väll ner den. Tempen ökar hela tiden så hade jag hålt kvar så hade det nog blitt varmt. Men det gör jag ju aldrig. Det är så jag menar.
Sitter en öppen sensor i plenumet som sen loggas i sprutet,givetvis kan tempen skilja lite i insuget men jag tror det är rätt nära, skulle det va 40C fel så skulle den gå rik som satan men det gör den ju inte. Ligger på 12.5:1 hela vägen, och jag kör open loop så det är bara temp sensorn som kan kompensera för högre temp. Om jag minns rätt så minskar den soppan med 10% för varje 30 grader. Så det e ju klart att en IC e bra att ha men jag har inga kåpor att gömma den bakom så jag ska prova med vatten insprutning på min nya hoj

Jag ska försöka få fram lite mer exakta siffror på tryck / temp

Det är inget man kan göra nåt åt beror på verkningsgraden på kompressorn

men tyvär så kommer man inte så högt där utan får snarare sämre verkningsgrader när man stressar på lite

jag skulle absolut inte köra med avmagrande bränslemap gentimot tempsensorn speciellt inte utan IC Nolla den mapen eller snarare lägg på soppa på höga temperaturer

andersson turbo skrev:
Laddar du 1 bar så har du inte 65 grader på inluften så är det bara

(fysikens lagar ) snarare 100-110 grader allt annat är bara dåligt tempmätning med för dåliga sonder eventuelt felplacerad mätsond

laddkyl är ett måste om man vill ha det att hålla

Yttrar sig i sönderknackade kolvar annars MÅNGA är vi som vandrat denna väg :va :banana

Hmm skumt det där med IC. Håller man sig inom rimliga gränser bööör det väl funka utan IC. Finns det någon sorts spikcensor typ APC på turbohojarna. En polare till mig har en SAAB 9000 CSE 92:a den är utan IC och lite småvässad från 150 till 190 kusar. Den har rullat 23000 mil nu.

Som sagt jag är också sugen på att klämma dit en visselpipa på min ZX9:a. Man skulle behöva surra ett par timar med någon turboguru innan man sätter igång att meka hehe!

JB

Om jag räknar rätt så ökar tempen 86C vid 1bar och 75% verkningsgrad. Men visst måste rör och plenum kyla luften i början innan allt blir varmt. Jag är helt säker på att min givare inte kan visa så mycket fel. Temp kompenseringen måste jag ha annars blir allt fel om utomhus tempen ändrar sig, det jag gör är att jag ökar på mappen ju mer tryck jag har. När jag byggde hojen så tänkte jag oxå att det var bättre att bara mäta ute temp så det gick rikare ju varmare luften blev, men hojen gick så rikt när tempen gick upp så den knappt gick... I och med att blandningen håller sig runt 12.5:1 oavset plenum temp så måste det ju va bra som det är? Jag har provat att kör rikare oxå men då tappar jag hästar. Jag har kört över 200 repor (på 1/8 mile) plus 1000 mil på gatan och allt är helt :-)
Vid 1bar så har jag 58% mer effekt (och 90% mer vrid!) än utan turbon (och jag har sänkt komp från 10.5 till 8.8 och kör 3 grader mindre tänding nu) så helt fel kan det inte va? Eller borde jag få ut mer? Men det hade vatt kul att prova med en IC och se vad som händer då

jojje1963 skrev:
Om jag räknar rätt så ökar tempen 86C vid 1bar och 75% verkningsgrad. Men visst måste rör och plenum kyla luften i början innan allt blir varmt. Jag är helt säker på att min givare inte kan visa så mycket fel. Temp kompenseringen måste jag ha annars blir allt fel om utomhus tempen ändrar sig, det jag gör är att jag ökar på mappen ju mer tryck jag har. När jag byggde hojen så tänkte jag oxå att det var bättre att bara mäta ute temp så det gick rikare ju varmare luften blev, men hojen gick så rikt när tempen gick upp så den knappt gick... I och med att blandningen håller sig runt 12.5:1 oavset plenum temp så måste det ju va bra som det är? Jag har provat att kör rikare oxå men då tappar jag hästar. Jag har kört över 200 repor (på 1/8 mile) plus 1000 mil på gatan och allt är helt :-)
Vid 1bar så har jag 58% mer effekt (och 90% mer vrid!) än utan turbon (och jag har sänkt komp från 10.5 till 8.8 och kör 3 grader mindre tänding nu) så helt fel kan det inte va? Eller borde jag få ut mer? Men det hade vatt kul att prova med en IC och se vad som händer då

Rent teoritiskt borde du kunna öka laddtrycket med en IC. Eftersom att den sänker tempen på inluften så borde spiktendeserna komma senare. Och då kan du öka på bränslet med mer effekt som följd. I Vattensprut har väl igentligen samma funktion som IC, att sänka inloppstempen. Men det är väl både enklare och bekvämare att i så fall ha en väl fungerande IC.

JB

Jo, för gatåka så e vattensprut ingen bra lösning. Men min nya hoj blir bara för dragracing och då funkar det ju, och har man ingen IC så kan man använda turbotrycket till att spruta in vatten före turbon vad jag har förstått, så slipper man pump

jojje1963 skrev:

86 grader + 20 graders starttemp = 106 då var mitt antagande ganska korrekt med andra ord

Vid 1 bars överladdning bör man hamna närmare 100% mer effekt +vrid

det som förmodligen sker i ditt fall är att vridmomentstoppen sker mycket tidigare än effekttoppen vilket gör att massflödet inte är lika högt
vilket i sin tur plaserar kompressorn i ett bättre verkningsgradsområde
med kallare luft

Eller att du helt enkelt tömmer den komressor du har ( för liten turbo)

laddrör samt plenum kyler inte nämvärt luftflödet
mitt i luftpelaren så lär man ändå ha den teoretiska temperaturen

Kan bara grattulera till så fina AF värden jag vet hur svårt det är att nå dit
men det som förbryllar mig är ju ändå att du måste ju ha mappat dom bränslevärdena själv
Och om du nu har en kompensering som ligger i botten så vad är det som säger att den skall vara där

Sluttempen varierar ju inte så mycket om du skickar in 10 gradig luft eller om du skickar in 30 gradig

Nåt som jag har märkt påverkar mycket mer än lufttempen så är det bränsletemp med mina sprut har jag alltid laggt in bränsletemps kompensering

då 20 gradigt bränsle funkar utmärkt men 40 graders bensin kräver nästan 15 % mer bränsle ( blyfri 98 gäller inte racesoppa)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa