turbo till hoj!

Robban_C skrev:
Finns det så små turbo? Bild med nåt annat på så man kan referera storleken? Borde ju vara en femkrona på den bilden? :D
Är en sån turbo lagom på en 250 4-takt? Inte för att jag ska bygga nåt sånt men är nyfiken på om man kan räkna så.

Minns inte var turbon var ifrån, det var rätt länge sen, säkert närmare 10 år sen artikeln fanns i en tidning, turbon syndes dock väl så otroligt liten var den inte.

Enligt artikeln hade väl en RD350 blivit turbomatad före 125an med, men det vet jag inget mer om så vi får se vad RG500-Johannes kollega har att berätta.

RG500-Johannes skrev:
Jo, det var ju Lennarth här på jobbet som byggde den. Jag hörde dock aldrig att han fick problem med kopplingen... Han drog iväg på lunch just så jag får fråga honom när han kommer tillbaka.

Jag har ju snackat en del om min RG500 med honom, det första han kläckte ur sig var just om jag inte skulle överladda den... :näsblod

Men en 125:a skulle nog vara väldigt kul att lattja med. Blir rimliga pengar också.

/J

håller med! skulle vara kul :d 154cc och turbo på det :d
eller bara turbo :d iaf roligt :d

Hugg och slag, aldrig annat... :tungan "Upplevelseindustrin i Trollhättan", jo vi bygger ju motorerna iaf.

Det blir oväntat stora turboaggregat då tryckbalansen är väldigt viktig över 2T motorn. Men jag kommer inte ihåg exakt vilken turbo det var på 125:an.

/J

Åhfan. Borde inte stor turbo ge långsam respons?
Å andra sidan har man ju dubbelt så många avgaspulser att åstadkomma responsen med.
Svårt det där.

Robban_C skrev:
Åhfan. Borde inte stor turbo ge långsam respons?
Å andra sidan har man ju dubbelt så många avgaspulser att åstadkomma responsen med.
Svårt det där.

Jovisst ger en stor turbo dassig respons, jag frågade Lennarth vad han hade använt och det var en IHI RHB3. En i bil-ögon sett rätt liten turbo, men då snackar vi också 16 ggr slagvolymen...

Tröghetsmomentet påverkas som bekant av kvadraten på diametern/radien av hjulen i fråga, och därför borde det vara hyfsat ok ändå om man kommer under en viss storlek.

Om man håller ett turbinhjul i handen så överaskas man av hur tungt det är, och när man tänker sig att det roterar med en hastighet på nästan 200000 rpm (och små turbos ännu mer) så blir man impad.

/J

RG500-Johannes skrev:
Jo, det var ju Lennarth här på jobbet som byggde den. Jag hörde dock aldrig att han fick problem med kopplingen... Han drog iväg på lunch just så jag får fråga honom när han kommer tillbaka.

Jag har ju snackat en del om min RG500 med honom, det första han kläckte ur sig var just om jag inte skulle överladda den... :näsblod

Men en 125:a skulle nog vara väldigt kul att lattja med. Blir rimliga pengar också.

/J

Jasså du är jobbarkompiss med Lennart du får hälsa så gott från Peter

eller så får ni komma ut nån helg å ljuga turbo å dricka öl HEHE

RG500-Johannes: Jag har haft praktik i veckan på SAAB och varit tillsammans med nått gäng som jobbar med motorer, turbo och styrteknik från Södertälje, tror jag. Är det möjligtvis kollegor till dig?

edit: I Arjeplog alltså....vintertester.

Tyro skrev:
RG500-Johannes: Jag har haft praktik i veckan på SAAB och varit tillsammans med nått gäng som jobbar med motorer, turbo och styrteknik från Södertälje, tror jag. Är det möjligtvis kollegor till dig?

edit: I Arjeplog alltså....vintertester.

Säkert, vad hette de?

/J

RG500-Johannes skrev:
Säkert, vad hette de?

/J
´

ööh....minns inte riktigt, var bara med dom korta stunder två mornar.
En hette Ali tror jag, Patrik (?) som var programmerare och så var det nån äldre man, tydligen jobbat längst på sin avdelning (motor och styrsystem alltså). Det var några fler också som jag inte minns vad dom hette, men det är dom ända som är här upp just nu, så det är ju inte så många att välja bland.

Tyro skrev:
ööh....minns inte riktigt, var bara med dom korta stunder två mornar.
En hette Ali tror jag, Patrik (?) som var programmerare och så var det nån äldre man, tydligen jobbat längst på sin avdelning (motor och styrsystem alltså). Det var några fler också som jag inte minns vad dom hette, men det är dom ända som är här upp just nu, så det är ju inte så många att välja bland.

Ali känner jag, han jobbar lite i det projektet jag arbetar mest med just nu.

Sorry för offtopicinnehållet alla...

/J

Back