Turbo Sportster

2007 trimmade jag en Sportster kraftigt, blocket borrades upp så 1440 cylindrar skulle gå i, veven balanserades om, cylindrar kolvar toppar ventiler vippor lyftare kammar stötstänger förgasare tändsystem byttes ut.
Resultatet blev 120 rwhk / 140 nm och över 50,000 kronor kostade det.
Den hojen gick riktigt bra och jag tävlade med den i twin bike klassen, tyvärr blev den hojen stulen.
När jag köpte nuvarande hoj 2012 villa jag ha samma effekt igen fast denna gång med bättre väghållning.
Funderade en del på samma recept men tänkte testa genvägen med turbo och nu när jag kört över 1000 mil med turbon är jag så fruktansvärt nöjd det någonsin bara går.
Tänk då den andra motorn stenhårda ventilfjädrar högt lyft ett block som knappt hade gods kvar vilket innebär kraftigt förkortad livslängd mot en helt originalmotor som körs till 80% som sugmotor o resten med boost som knappt sliter extra och till under halva kostnaden och som går minst lika bra o nästan bättre kan jag tycka .. ja välj själva hur hade ni gjort? :)
 
Det är väldigt roligt att man kan inspirera sina vänner men vissa blir extra roligt med, Dom flesta som varit med i H-D svängen ett tag känner säkert till legenden Anders Tassen Bengtsson Sportsterspecialisten
Han har köpt ett likadant aggregat som mitt som skall mata en 1200 motor med förgasare, skall bli riktigt spännande att följa :) skall se om jag kan få till några spionage bilder i vinter ;)
http://www.sportsterspecialisten.se/firman.html
 
Last edited:
Ja tassens hoj börjar likna nått skall åka o besöka honom i dag är det tänkt :)
Nedan: ny bild på min som fått lite färg i år samt förstärkt/förbättrad svingarms/motorfäste samt ny fullt justerbar sportgaffel med dubbla ISR 6 kolvsok med 330 skivor.
och i stället för laddluft kylare har jag installerat Snow performance vatten/metanol insprutning som startar en progressiv kurva rakt in i spjällhusets som fungerar väldigt bra :)
Även ny ECM är på gång då jag haft ganska mycket otur med Power Comander pti som gått i sönder byter jag till en Thundermax i stället.
https://www.facebook.com/pages/Deep-valley-Workshop/411216548967190
 
Last edited:
Ja tassens hoj börjar likna nått skall åka o besöka honom i dag är det tänkt :)
Nedan: ny bild på min som fått lite färg i år samt förstärkt/förbättrad svingarms/motorfäste samt ny fullt justerbar sportgaffel med dubbla ISR 6 kolvsok med 330 skivor.
och i stället för laddluft kylare har jag installerat Snow performance vatten/metanol insprutning som startar en progressiv kurva rakt in i spjällhusets som fungerar väldigt bra :)
Även ny ECM är på gång då jag haft ganska mycket otur med Power Comander pti som gått i sönder byter jag till en Thundermax i stället.
https://www.facebook.com/pages/Deep-valley-Workshop/411216548967190

Coolt! Läste på lite om det där igår, gammal naziuppfinning tydligen. Methanol-wasser50 tryckte dom in i flygplanen för att öka boostnivåerna.
Häftiga grejer :)
 
Vilken trevlig cykel! Tack för att du tog dig tid att dokumentera och visa processen.
 
Märkesförsäkringen gör inte saker och ting sämre heller!
Just nu är den väldigt billig i försäkring så vi får se vad den kommer att kosta när jag väl fått omregistrerat den till ombyggt fordon för turbons skull, tänker ha ett väldigt lågt laddtryck näst intill 0 när den effektbänkas för besiktningen skull och hoppas få den under 100 rwhk trotts screaming eagel E cam o lite portning.
 
Just nu är den väldigt billig i försäkring så vi får se vad den kommer att kosta när jag väl fått omregistrerat den till ombyggt fordon för turbons skull, tänker ha ett väldigt lågt laddtryck näst intill 0 när den effektbänkas för besiktningen skull och hoppas få den under 100 rwhk trotts screaming eagel E cam o lite portning.


Får du behålla märkesförsäkringen, om det är den du har, så blir set ju inte över 3,5k iallafall!
 
Som jag nämnt installerade jag vatten/metanol insprutning i stället för en intercooler som jag är starkt tvivlande till att det skulle fungera tillfredsställande i den storlek som är möjligt på min hoj utan att det ser konstigt ut.
Det är möjligt att jag har fel men denna lösning är bättre för mig i alla fall.
Tack vare jag har en frontkåpa kan jag gömma pump elektronik o vattentank så gott som osynligt.


Tack vare högt tryck och fint munstycke blir det en väldigt fin dimma av vätskan.

munstycket sitter precis utanför spjällhuset inuti plenumet.


När denna bilden togs använde jag en spolarsäck som vätsketank men som tyvärr började läcka varav jag för tillfället har en provisorisk flaska men tänker gjuta en fast monterad tank i glasfiber som passar i kåpan innom kort.

Med hjälp av detta höjde jag laddtrycket från 0,5 till 1 bars övertryck och jag kan utan att överdriva säga att det hände grejer då, Har en beställning på ThunderMax Alpha-N sprut med bredbands autotuning på g och skall bänka den dels för omregistreringen men också kolla vad den ger, en lätt gissning och uppskattning är 140-150 rwhk och det är Jätte mycket för en sådan motorkonstruktion som ändå sportstermotorn är.
 
Last edited:
Du måste vara ganska ensam i sverige om det systemet? Tar du väck M-et så kan du dessutom tömma dunken om toppen spricker som tröst! :tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top