Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lugn i stormen det kommerMen för guds skull...säg vad den bänka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?
Nej, däremot har vi haft tekniska diskussioner av det mer illuminerade slaget...
Jag har själv uppmanat Lars att skriva om sitt turboprojekt här på SH. Jag tror det kan vara win- win. Här på SH finns många, kanske främst Andersson-Turbo men även Jojje1963 mfl, som är kunniga på motorstyrningsstrategier för EFI- turbo på mc. Och det är lite där Lasse är nu. På svenska HD-forum, där Lasse redan skrivit om sin konvertering, är många av de motorkunniga förgasarkramare, och de som kör ny sprut-HD brukar ha motorteknisk nollkoll och i bästa fall starta trådar om larmproblem och var man hittar kromat tingel tangel från kurrijuckin.
Till den andra ändan spådde jag att många SH-medlemmar kanske skulle gilla ett lite ( iaf på SH) udda turboprojekt. Och intresse verkar ju finnas! Lasse hinner inte skriva inlägg fort nog för Phillee mflSist det var en HD/sportster-turbotråd på SH var (om jag inte missminner mig) här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248043-Harley-turbo! Men den tråden verkade rinna ut i sanden. Lars har hunnit betydligt längre, flera mil och en första bänkning mm.
Lars på forum uttalade mål med denna första konvertering är dock inte att testa gränserna, mer se vad man med en rimlig slant kan göra med turbo på en internt orörd EFI-sportster. Man ska komma ihåg att redan 100 rwhp på en NA-sportster går på en del pengar. I USA har det därför blivit lite hett med turbosatser till EFI-sportster.
Konverteringer som just siktar mot den effekt man får med "Steg III" på en NA sporre. Till min förvåning verkar funkar det bra utan vare sig kompsänkning eller IC, men förvisso bara 8-13 Psi. Hellcat Customs är en sån ny enmansfirma i USA som säljer billiga turbosatser med tillhörande mapp till EFI sportster. Tänkta att användas utan motorinterna ändringar. Jag förstår inte själv hur det kan fungera, men det gör det tydligen. Jag tror att det bla kan ha att göra med piston jetsen och de mycket fina förbränningsrummen i nya EFI-sportsters (mycket squish-area, kort flamväg och väldigt spikobenägna). HD har gjort allt för att så länge som möjligt klara miljökraven utan kat, via lean burn och motorinterna åtgärder som tex fina förbränningsrum.
Här i sporthojssverige är ju dock många turbobyggen på en helt annan nivå. Mycket mer avancerat och högre laddtryck mm. Tror att det kan finnas mycket att diskutera här. Och kanske tom HD-kunder och bänkjobb för våra nestorer på sporthojsturbo här i Sverige.
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |