Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
lärt mig lite mer :)

Har försökt forska i vad det sitter för kamkedjespännare och hur man kollar den, men inte hittat nåt. :( För ljudet verkar ju kommar från kamdrev + kamkedjespännare. Skulle vilja kolla den innan jag river.


För övrigt så fick den ett jäkla härligt ljud med den nya avgaspipan :yoparty


Nåja, nu sörjer vi vidare.

Det syns ganska tydligt om du har en orginal spännare. Nu åker jag bort i helgen men kan hjälpa dig efter helgen om du vill. :)

Edit: Hittade bild, det som är i den röda ringen är en orginal spännare...
 

Bifogat

  • R1 98 99.jpg
    R1 98 99.jpg
    63 KB · Visningar: 244
Last edited:
Ska beställa en ny, fått det från flera håll att det är den som spökar. Ska ta loss den på sön och kika lite så får man väl beställa på mån.
 
Ska beställa en ny, fått det från flera håll att det är den som spökar. Ska ta loss den på sön och kika lite så får man väl beställa på mån.

Hoppas det löser sig.

Inte ett dugg avis på din chamonix-resa... Var där för snart 10 år sedan. själv drar man till vallåsen över dagen :huvet
 
Har du hittat felet än vi vill ha tillbaka dig i r1 turbo träsket:)
 
Hoppas det löser sig.

Inte ett dugg avis på din chamonix-resa... Var där för snart 10 år sedan. själv drar man till vallåsen över dagen :huvet
Hehe, vi fick 1½ meter puder under veckan vi var där, så det var helt ok :D

Har du kanske råkat montera en torrkoppling? :va låter ju som en ducce :)
:skrämd

Har du hittat felet än vi vill ha tillbaka dig i r1 turbo träsket:)

Har beställt en ny sträckare, tar väl nån vecka att få den så får se om det var det, annars blir det väl till o riva... :(

Turboträsket tror jag inte går ta sig ur?
 
:D
Hehe, vi fick 1½ meter puder under veckan vi var där, så det var helt ok :D


:skrämd



Har beställt en ny sträckare, tar väl nån vecka att få den så får se om det var det, annars blir det väl till o riva... :(

Turboträsket tror jag inte går ta sig ur?

nä det är värre än knark :D:D
 
Nu har jaf inte orkat läsa hela tråden, men du drog i dig 1½meter puder när du var i frankrike, har jag fattat rätt då:va

:D
 
Nu har jaf inte orkat läsa hela tråden, men du drog i dig 1½meter puder när du var i frankrike, har jag fattat rätt då:va

:D

Hehe, kanske inte så konstigt att man tycker sig höra ljud då?:D
 
Hoppas det bara är sträckaren som satt sig. Din byggtråd är en av anledningarna till att jag loggar in på SH!
 
Låter som att du har fått ngt knas vid kamdrivningen, misstänksamt likt rassel av kedjan.
Testa som sagt att byta sträckare.

Lycka till
 
Hoppas det bara är sträckaren som satt sig. Din byggtråd är en av anledningarna till att jag loggar in på SH!

Kul att det gillas! Helt otroligt vad folk som verkar läsa min lilla tråd :)

Låter som att du har fått ngt knas vid kamdrivningen, misstänksamt likt rassel av kedjan.
Testa som sagt att byta sträckare.

Lycka till

Nu knackade brevbäraren på dörren men en sån här i sin hand så nu är det bara hoppas att det är den. Ska försöka hinna montera ikväll :)

1.jpg
 
Kom precis från garaget.

Har nu bytt kamkedjesträckare. Med nuvarande konfiguration var högra bulten lite av en utmaning. Milt sagt.:huvet
Lyckades precis klämma in en 8:as nyckel och lyckas då dra bulten 1/3 av vad som krävs för att kunna haka om med nyckeln. Hmm.
Slutade med att jag stukade om 2st 8-nycklar och kunde på så sätt dra första tredjedelen med en vanlig nyckel, sen nyckel två andra tredjedelen och sen tredje nyckeln på sista tredjedelen, sen var det bara att börja om med nyckel 1.

Iom att en skalle har 6 sidor, så fick jag alltså byta nyckel 18 gånger på ett varv. Det var kanske tjugo varv den skulle ut så jag fick alltså byta nyckel ca 360gånger för att få ut en sketen m6a. :gnissla Snacka om terapijobb.

Sen har den läckt olja från oljereturen sen jag startade den sist, så svetsade en ny nippel och monterade den också.

Provade inte att starta upp den iom att det hade gått en fas i garaget så bara ett litet element hade gått och det var -3 i garaget när jag kom. En jäkla tur att jag upptäckte det iom att det är -36 ute.

Då jag kör på etanol så får den ju inte universums bästa kallstartegenskaper så startar imorrn ist.
 
Har startat idag med den nya sträckaren monterad. Ingen skillnad. :(

Steg ett blir väl att lyfta ventilkåpan och kika, men åker väl på att riva. Känns verkligen trist när jag var inställd på att åka upp till Marklund och bänka i veckan...
 
Har startat idag med den nya sträckaren monterad. Ingen skillnad. :(

Steg ett blir väl att lyfta ventilkåpan och kika, men åker väl på att riva. Känns verkligen trist när jag var inställd på att åka upp till Marklund och bänka i veckan...

Men vilket jävla runk !:huvet

Ska be Andersson ta en titt i din tråd.
Han brukar kunna hitta omöjliga alternativ.
 
Förbannat trist (minst sagt). Du skulle inte kunna ta den förbi Marklund ändå? Han har ju hyffsat med erfarenhet och ett rätt tränat öra.
 
Om du bara har bytt sträckare UTAN att lyfta ventilkåpan
så finns det inget som säger att kammarna ligger rätt


Om ventiler har tagit i för att nån av kammarna hoppat
så finns en svag möjlighet att varva dom till rätta

Inget man igentligen rekomenderar och det är en väldig chanstagning

Jag har gjort det själv då jag varit helt säker på att detta har varit ända felet

Lyfta topp är väl det enda riktigt seriösa tyvär

men som sagt, Har man mycket reservdelar och är lat så kan det funka
( efter man laggt kammarna rätt det vill säga
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top