Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

  • Thread starter Thread starter Noc
  • Start date Start date
Det är inget konstigt att det tar tid.

En postiljon kan bara rida 3-4 mil innan dagen är slut, dessutom måste han hitta Wärdshus med stall vilket inte blivit så lätt sista tiden. Men på nån månad så borde han hinna de 120milen

Är bara 85 mil, dvs kusken borde vara här nu. :fakta :D


Idag har jag borrat ur oljereturen, och det var en jäkla tur det. Tänk om nån hade röntgat skarven och upptäckt att det fanns porer, huga. :D

Tänkte först vända den åt andra hållet bara, men blev så att jag tog upp ett nytt hål i bak i sidan av tråget ist. Ska svetsas till veckan.

1.jpg
 
Idag kom det brev från kungliga Hufvudstaden :) Stort tack till Team Pucken Racing!

Imorrn ska jag försöka hinna klämma dit dom tillsammas med dom nya skivorna. :banana

1.jpg
 
Skitsnyggt!

Måste säga att du verkar ha förmågan att få bra finnisch på grejerna, minns din banhoj som tyvärr inte fick vara fin så länge.


Mvh Thomas!
 
Fan, blir det utställningshoj av den där sen eller? Den är ju milt sagt poppis här - av uppenbara skäl - och skulle säkerligen uppskattas av flera.
 
Hallejulja för Posten !:D
 
Idag kom det brev från kungliga Hufvudstaden :) Stort tack till Team Pucken Racing!

Imorrn ska jag försöka hinna klämma dit dom tillsammas med dom nya skivorna. :banana

1.jpg



vart fick du tag i dom ? pris ?. skicka pm om du inte vill skriva det i din tråd.

racing :yoparty
 
Ett litet tips bara.
Bromsvätskebehållaren eller slangen tål inte bromsvätskan i det långa loppet. Bromsvätskan löser upp slangen och det ser ut som att den svettas. Har du otur får du in luft i bromssystemet så räkna med att byta den någon gång per sommar, slangen alltså.

Finns bild på detta i länken. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174482&page=5

Hursomhelst, lycka till med bygget !
/ Peter
 
Last edited:
Skitsnyggt!

Måste säga att du verkar ha förmågan att få bra finnisch på grejerna, minns din banhoj som tyvärr inte fick vara fin så länge.


Mvh Thomas!

Tackar, jo det var ju synd att nån odödlig jävel skulle volta med den. Den klarade sig dock helt otroligt bra, men kommer ändå behöva lite kärlek i vinter. Sen ska det smygtrimmas lite där också. :hihi


Fan, blir det utställningshoj av den där sen eller? Den är ju milt sagt poppis här - av uppenbara skäl - och skulle säkerligen uppskattas av flera.
Jag vet inte? Det är ju superkul att den uppskattas och skulle säkert vara kul att ställa ut den nån gång. Vart gör man sånt?


Ett litet tips bara.
Bromsvätskebehållaren eller slangen tål inte bromsvätskan i det långa loppet. Bromsvätskan löser upp slangen och det ser ut som att den svettas. Har du otur får du in luft i bromssystemet så räkna med att byta den någon gång per sommar, slangen alltså.

Finns bild på detta i länken. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174482&page=5

Hursomhelst, lycka till med bygget !
/ Peter

Jo har hört talas om problemet med svettande slangar. Den här slangen är visserligen från isr och gjord för ändamålet men även om den skulle svettas lite så är det ju en mindre sak att byta den. Kan nästan inte ha vanliga behållare då den fram: skymmer instrumenteringen och bak: inte får plats.


Idag har jag monterat skivor bak och fram och det blev riktigt, riktigt nice. Höjde helhetsintrycket en hel del :)

Bak gick det fint att montera bromsvätskeslangen, behövde bara gör en lite adapter då bromspumpen och slangen hade lite olika diametrar.

Fram är det värre. Där måste jag antingen köpa en ny bromspump(coolt) alternativt bygga(fräsa) en rätt komplex övergång för att kunna montera slang på den nuvarande(iofs också coolt, men har inte tillgång till såna fräsmaskiner). Dilemma.

Glömde kameran hemma. Bilder kommer senare.
 
Jag vet inte? Det är ju superkul att den uppskattas och skulle säkert vara kul att ställa ut den nån gång. Vart gör man sånt?

Mässor och så, antar jag. Finns säkert någon här som har koll på sån't. :tummenupp
 
Mässor och så, antar jag. Finns säkert någon här som har koll på sån't. :tummenupp

Jo, det är klart. Vi får se när jag är klar om det finns intresse så?:)

Har pysslat lite i garaget sen sist. Hade med kameran den här gången. Dock verkar fotografen haft en släng av parkinsson. Nåja here goes.

Har som sagt monterat skivorna som kom häromveckan. Passade som en smäck.
1.jpg






Gjorde även en najning av bromsoken, kanske inte nödvändigt, men jag tycker det ser rätt coolt ut, och sen är det ju trots allt en extra säkerhet.
2.jpg







Såhär blev fästet bak till ljuddämparen. Har gjort det helt gummiupphängt, så röret kan flexa 6-7mm iaf, jag tycker det borde räcka.
3.jpg






Har svetsat igen oljepluggen helt. Nytt montage av oljeretur, bak på sidan. Har visserligen inte haft några problem med oljeryk där den satt förut, men pga att den hamnade nog så nära avgaspipan valde jag att flytta den. Forumets gurus pratar ju varmt om "bakmontage" så vi får hoppas att det funkar fint det med.
4.jpg






Montage av bakskivan. (Skitigt bakhjul som faen och nån jäkla kesomutter på hjulaxeln, men skit i det).
5.jpg






Såhär blev montaget av den bakre bromsvätskebehållaren. Det fonka. Fram måste jag fräsa alternativt svarva+svetsa nånting för att få det att lira.
6.jpg




En liten sidobild. Sadeln är inte helt ditskruvad, men för att få ett humm. För övrigt så har jag provsuttit den skarpt för första gången och den får racehojens 10mm:s sadelskum att framstå som rena massagestolen. Nåja, den tar ändå så jävla mycket soppa så det är inte så långa pass i sadeln...:hihi...
7.jpg
 
Fint som faen !
 
Jo, det är klart. Vi får se när jag är klar om det finns intresse så?:)

Har pysslat lite i garaget sen sist. Hade med kameran den här gången. Dock verkar fotografen haft en släng av parkinsson. Nåja here goes.

Har som sagt monterat skivorna som kom häromveckan. Passade som en smäck.
1.jpg






Gjorde även en najning av bromsoken, kanske inte nödvändigt, men jag tycker det ser rätt coolt ut, och sen är det ju trots allt en extra säkerhet.
2.jpg







Såhär blev fästet bak till ljuddämparen. Har gjort det helt gummiupphängt, så röret kan flexa 6-7mm iaf, jag tycker det borde räcka.
3.jpg






Har svetsat igen oljepluggen helt. Nytt montage av oljeretur, bak på sidan. Har visserligen inte haft några problem med oljeryk där den satt förut, men pga att den hamnade nog så nära avgaspipan valde jag att flytta den. Forumets gurus pratar ju varmt om "bakmontage" så vi får hoppas att det funkar fint det med.
4.jpg






Montage av bakskivan. (Skitigt bakhjul som faen och nån jäkla kesomutter på hjulaxeln, men skit i det).
5.jpg






Såhär blev montaget av den bakre bromsvätskebehållaren. Det fonka. Fram måste jag fräsa alternativt svarva+svetsa nånting för att få det att lira.
6.jpg




En liten sidobild. Sadeln är inte helt ditskruvad, men för att få ett humm. För övrigt så har jag provsuttit den skarpt för första gången och den får racehojens 10mm:s sadelskum att framstå som rena massagestolen. Nåja, den tar ändå så jävla mycket soppa så det är inte så långa pass i sadeln...:hihi...
7.jpg

NICE som fan!
Men du Noc, har hittils bara begrundat och hejat på ditt bygge. Du har gjort ett kanonjobb. Du har för mig satt ribban vad det gäller R1-98/99 bygge. Som du vet håller jag ju på men det går sakta just nu, pga pulverlacken.

MEN FÖR I HELVETE!
Du kan ju inte fräsa runt med en turboblade med gamla svampiga originalslangar på framhejdarna! Bromsarna på R1 levererar i princip noll vägkänsla och inte blir det bättre när de är 12 år gamla.
Inget illa menat, men det skulle liksom passa bättre med stålspunnet!
Ha det !:yoparty
 
Hehe, tur att jag inte har en turboblade då, för vad jag hört så har dom extremt undermåliga bromsslangar :hihi

Ska först och främst fixa det sista så den blir körbar igen, sen har jag en racehoj som behöver lite kärlek. Men du har rätt i att jag borde fixa stålomspunnet...(tyckte nästan jag kunde höra en ljudlig suck från min plånbok... börjar bli oförsvarbart mycket pengar i gammrettan nu...nån som jobbar på hydraulverksta och vill sponsra med lite slang? :crash)
 
Hehe, tur att jag inte har en turboblade då, för vad jag hört så har dom extremt undermåliga bromsslangar :hihi

Ska först och främst fixa det sista så den blir körbar igen, sen har jag en racehoj som behöver lite kärlek. Men du har rätt i att jag borde fixa stålomspunnet...(tyckte nästan jag kunde höra en ljudlig suck från min plånbok... börjar bli oförsvarbart mycket pengar i gammrettan nu...nån som jobbar på hydraulverksta och vill sponsra med lite slang? :crash)

Tänkte väl det!
Jodå, inser att plånkan börjar bli ansträngd. Du har ju lagt ner "några" långsjalar i det bygget. Jobbar faktiskt lite extra på en firma där vi även har slangpressar och det finns faktiskt riktigt tjusiga stålomspunna teflonslangar som går att köpa på metervara. Har tänkt kolla status på slangar och banjokopplingar även till mitt bygge. Ska ha dig i åtanke och pressar jag en uppsättning så kan jag väl pressa en till. Dock till självkostnadspris om du är intresserad. Återkommer i ämnet då jag jobbar där på tis/ons. :hej
 
Hehe, tur att jag inte har en turboblade då, för vad jag hört så har dom extremt undermåliga bromsslangar :hihi

Ska först och främst fixa det sista så den blir körbar igen, sen har jag en racehoj som behöver lite kärlek. Men du har rätt i att jag borde fixa stålomspunnet...(tyckte nästan jag kunde höra en ljudlig suck från min plånbok... börjar bli oförsvarbart mycket pengar i gammrettan nu...nån som jobbar på hydraulverksta och vill sponsra med lite slang? :crash)

Du kan ju alltid höra med farsan på jobbet. Han är ju inte hydraulare längre men han kan säkert ordna nåt då han är bra kompisar med gubbarna på Hydroscand här i stan. Robert där gör slangar rätt billigt. :)
 
Tänkte väl det!
Jodå, inser att plånkan börjar bli ansträngd. Du har ju lagt ner "några" långsjalar i det bygget. Jobbar faktiskt lite extra på en firma där vi även har slangpressar och det finns faktiskt riktigt tjusiga stålomspunna teflonslangar som går att köpa på metervara. Har tänkt kolla status på slangar och banjokopplingar även till mitt bygge. Ska ha dig i åtanke och pressar jag en uppsättning så kan jag väl pressa en till. Dock till självkostnadspris om du är intresserad. Återkommer i ämnet då jag jobbar där på tis/ons. :hej

Låter absolut intressant. Du får gärna skicka ett PM ifall du nu lyckas lura nån att göra lite slangar :)

Du kan ju alltid höra med farsan på jobbet. Han är ju inte hydraulare längre men han kan säkert ordna nåt då han är bra kompisar med gubbarna på Hydroscand här i stan. Robert där gör slangar rätt billigt. :)

Vet att hydralverkstan på jobbet är under förfall numer tyvärr. Har köpt slangar på hydroscand förut, men som privatperson brukar det inte bli spec billigt tyvärr.


Idag så har jag varit helledig :D Skönt! Har tillbringat dagen i bromsadaprarnas förtrollade värld. Kunde inte använda slangarna till bromsvätska fram som sagt. Så det blev till o tillverka en övergång. Svarvade en del som skulle passa i befintlig pump och en för slangen.
1.jpg


Sen bockade jag en liten bit 8x1mm rostfri instrumentluftrör som jag TIGade fast de svarvade ändarna på. (inte skarpaste bilden kanske...)
2.jpg



Montering. Nu får vi se om det håller tätt. Tätar den i nederkant med en O-ring. Borde funka.


3.jpg



Har även fyllt lite olja i maskin, glykol i kylaren och stret i batteriet. Så nu får vi se nästa gång vi är i garaget hur mycket som är kvar i motorn, iom att jag svetsat om tråget ett par ggr, packat om lite här och där samt gjort lite ändringar i kylsystemet.... :crash
 
Låter absolut intressant. Du får gärna skicka ett PM ifall du nu lyckas lura nån att göra lite slangar :)



Vet att hydralverkstan på jobbet är under förfall numer tyvärr. Har köpt slangar på hydroscand förut, men som privatperson brukar det inte bli spec billigt tyvärr.


Idag så har jag varit helledig :D Skönt! Har tillbringat dagen i bromsadaprarnas förtrollade värld. Kunde inte använda slangarna till bromsvätska fram som sagt. Så det blev till o tillverka en övergång. Svarvade en del som skulle passa i befintlig pump och en för slangen.


Sen bockade jag en liten bit 8x1mm rostfri instrumentluftrör som jag TIGade fast de svarvade ändarna på. (inte skarpaste bilden kanske...)


Montering. Nu får vi se om det håller tätt. Tätar den i nederkant med en O-ring. Borde funka.

Har även fyllt lite olja i maskin, glykol i kylaren och stret i batteriet. Så nu får vi se nästa gång vi är i garaget hur mycket som är kvar i motorn, iom att jag svetsat om tråget ett par ggr, packat om lite här och där samt gjort lite ändringar i kylsystemet.... :crash

Ser bra ut det där, har du några större punkter kvar o beta av eller?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top