Turbo på gixxer 750

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Har funderat på det ett tag, men det är först nu man blivit av med flickvännen och fått massa tid över. Tanken är att slänga på ett aggregat på gixxern, en 750 -98 med insprutning. Det lutar åt ett TD04-13t och jag lägger mig nog runt 200 häst om det lyckas. Lite praktiska frågor bara:

1) Var är det lättast att ta oljan? Efter oljefiltret/värmeväxlaren?

2) Kommer jag behöva uppgradera nåt i olje- och kylsystemet?

3) Kompsänka och i så fall hur mycket? Lättast med tjockare cylinderfotspackning, antar jag?

4) Någon som har tips på bränsledator? Är det nödvändigt att modulera med tändningen för spikningars skull, eller räcker det med tillsatssprut endast?

5) När stryper soppapumpen på min hoj? Flödar den för uppemot 200 häst? Rena döden för motorn att gå snålt på ladd juh!

Tja, det var nog allt hittils. Lär bli fler frågor när man väl sitter med motorn framför sig...

Samuel skrev:
Har funderat på det ett tag, men det är först nu man blivit av med flickvännen och fått massa tid över. Tanken är att slänga på ett aggregat på gixxern, en 750 -98 med insprutning. Det lutar åt ett TD04-13t och jag lägger mig nog runt 200 häst om det lyckas. Lite praktiska frågor bara:

1) Var är det lättast att ta oljan? Efter oljefiltret/värmeväxlaren?

2) Kommer jag behöva uppgradera nåt i olje- och kylsystemet?

3) Kompsänka och i så fall hur mycket? Lättast med tjockare cylinderfotspackning, antar jag?

4) Någon som har tips på bränsledator? Är det nödvändigt att modulera med tändningen för spikningars skull, eller räcker det med tillsatssprut endast?

5) När stryper soppapumpen på min hoj? Flödar den för uppemot 200 häst? Rena döden för motorn att gå snålt på ladd juh!

Tja, det var nog allt hittils. Lär bli fler frågor när man väl sitter med motorn framför sig...

På bilden ser du var oljan tas på min 97:a och det är ett Marklund kit bara skruva lös en skruv så får du olja..

Bifogat

• Olja till turbo.JPG
    Olja till turbo.JPG
    72.1 KB · Visningar: 194
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage