Turbo på gixxer 750

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Har funderat på det ett tag, men det är först nu man blivit av med flickvännen och fått massa tid över. Tanken är att slänga på ett aggregat på gixxern, en 750 -98 med insprutning. Det lutar åt ett TD04-13t och jag lägger mig nog runt 200 häst om det lyckas. Lite praktiska frågor bara:

1) Var är det lättast att ta oljan? Efter oljefiltret/värmeväxlaren?

2) Kommer jag behöva uppgradera nåt i olje- och kylsystemet?

3) Kompsänka och i så fall hur mycket? Lättast med tjockare cylinderfotspackning, antar jag?

4) Någon som har tips på bränsledator? Är det nödvändigt att modulera med tändningen för spikningars skull, eller räcker det med tillsatssprut endast?

5) När stryper soppapumpen på min hoj? Flödar den för uppemot 200 häst? Rena döden för motorn att gå snålt på ladd juh!

Tja, det var nog allt hittils. Lär bli fler frågor när man väl sitter med motorn framför sig...
 

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Samuel skrev:
Har funderat på det ett tag, men det är först nu man blivit av med flickvännen och fått massa tid över. Tanken är att slänga på ett aggregat på gixxern, en 750 -98 med insprutning. Det lutar åt ett TD04-13t och jag lägger mig nog runt 200 häst om det lyckas. Lite praktiska frågor bara:

1) Var är det lättast att ta oljan? Efter oljefiltret/värmeväxlaren?

2) Kommer jag behöva uppgradera nåt i olje- och kylsystemet?

3) Kompsänka och i så fall hur mycket? Lättast med tjockare cylinderfotspackning, antar jag?

4) Någon som har tips på bränsledator? Är det nödvändigt att modulera med tändningen för spikningars skull, eller räcker det med tillsatssprut endast?

5) När stryper soppapumpen på min hoj? Flödar den för uppemot 200 häst? Rena döden för motorn att gå snålt på ladd juh!

Tja, det var nog allt hittils. Lär bli fler frågor när man väl sitter med motorn framför sig...


På bilden ser du var oljan tas på min 97:a och det är ett Marklund kit bara skruva lös en skruv så får du olja..
 

Bifogat

  • Olja till turbo.JPG
    Olja till turbo.JPG
    72.1 KB · Visningar: 194
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top