Turbo på FZR 1000 -91

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Av diverse jobbrelaterade anledningar har bygget fördröjts under vintern.
Nu har jag inte råd att ställa på den förrns mitten på maj :rolleyes: och allt annat är klart sen vinterjobbandet med den.
Dvs, massor med fritid och nattsömn som ska förstöras.

Detta är då en FZR -91, med Thunderace-motor från 1998.
Jag tänkte tvångsmata den med en turbosnurra, plockad från en Volvo S80 T6, benämningen är Mitsubishi TD03, om jag minns rätt.

Målet är att ligga på ca 0,5bar laddtryck, tanken är väl att inte bli för extrem, och gärna slippa kompsänka.
Jag hoppas på att ha E85 i tanken för kylande effekt. Visst kan man då undvika intercooler lite längre? Förr eller senare blir det nog IC, men inte nu.

Rörböjar för grenrör och insug har inhandlats, jag gör plenum i 2mm stålplåt då jag inte kan svetsa aluminium med tillfredställande resultat. :näsblod

Plenumdesign klurades ut igår kväll med lite pappkartong och gaffatejp.
Ikväll blir det plåtkapande och svetsande. Bilder kommer.


Lite frågor som jag inte har svar på ännu;

* Olja + oljeretur.. Ni som byggt på Thunderacemotorn, hur har ni löst oljebiten? Vart tar ni oljetrycket ifrån?
Oljereturen kanske man kan lösa på någ sånt här sätt;
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184032&d=1173440326

* Bränsle. Inte alla frågetecken uträtade här. Vakumfuggar och soppapump. Behöver bränslesystem uppgraderas något? Bränsreregulator?

* Tänker jag rätt med E85 och IC? Att man kan slippa IC upp till typ 1 bar om man kör E85?


20 dagar till deadline! Hojen ska vara körklar 12'e maj!
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa

* Tänker jag rätt med E85 och IC? Att man kan slippa IC upp till typ 1 bar om man kör E85?

Japp du tänker rätt! Men bara för att man "kan slippa" betyder ju inte det att IC:n är verkningslös om man ändå använder en. Självklart är vinsten inte lika stor vid låga ladd, men det är likväl en vinst. Vill du hålla dig till låga ladd för att spara arbeten med motorn är det kanske inte fel med en IC då det tillåter lite högre effektuttag.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
2902441 Japp du tänker rätt! Men bara för att man "kan slippa" betyder ju inte det att IC:n är verkningslös om man ändå använder en. Självklart är vinsten inte lika stor vid låga ladd, men det är likväl en vinst. Vill du hålla dig till låga ladd för att spara arbeten med motorn är det kanske inte fel med en IC då det tillåter lite högre effektuttag.
Nu har man micklat lite. Inte fel med en liten IC, tok heller. Förr eller senare spårar det väl ur, som allt annat. :näsblod

Oljekylare, är det nåt jag behöver? Vart i kedjan ska den placeras då månntro..
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Av diverse jobbrelaterade anledningar har bygget fördröjts under vintern.
Nu har jag inte råd att ställa på den förrns mitten på maj :rolleyes: och allt annat är klart sen vinterjobbandet med den.
Dvs, massor med fritid och nattsömn som ska förstöras.

Detta är då en FZR -91, med Thunderace-motor från 1998.
Jag tänkte tvångsmata den med en turbosnurra, plockad från en Volvo S80 T6, benämningen är Mitsubishi TD03, om jag minns rätt.

Målet är att ligga på ca 0,5bar laddtryck, tanken är väl att inte bli för extrem, och gärna slippa kompsänka.
Jag hoppas på att ha E85 i tanken för kylande effekt. Visst kan man då undvika intercooler lite längre? Förr eller senare blir det nog IC, men inte nu.

Rörböjar för grenrör och insug har inhandlats, jag gör plenum i 2mm stålplåt då jag inte kan svetsa aluminium med tillfredställande resultat. :näsblod

Plenumdesign klurades ut igår kväll med lite pappkartong och gaffatejp.
Ikväll blir det plåtkapande och svetsande. Bilder kommer.


Lite frågor som jag inte har svar på ännu;

* Olja + oljeretur.. Ni som byggt på Thunderacemotorn, hur har ni löst oljebiten? Vart tar ni oljetrycket ifrån?
Oljereturen kanske man kan lösa på någ sånt här sätt;
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184032&d=1173440326

* Bränsle. Inte alla frågetecken uträtade här. Vakumfuggar och soppapump. Behöver bränslesystem uppgraderas något? Bränsreregulator?

* Tänker jag rätt med E85 och IC? Att man kan slippa IC upp till typ 1 bar om man kör E85?


* finns bilder om du letar lite på forumet på var man tar oljan, stor plugg under vevaxeln ändarna (insex M20*1,5) går att ta från vilken sida man vill.

* jag har en mocal oljepump som retunerar oljan

* bränsleregulator är allt som behövs

* fungerar garanterat utan ic om du kör e85


vet inte hur det ser ut på fzr men jag antar att du du får svårt att få plats med turbon om du inte flyttar oljefiltret, jag har mitt filter under tanken
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Hej undrar lite om turbovalet är inte en tdo3 alldeles för liten eller..:confused:
//R

Jag håller med, skulle kanske passa bättre med 2 st sådana... :)

Nej, men allvarligt, ta en funderare på vad du vill ha för effekt. Inte bara vilket laddtryck, för laddtryck det fixar alla turboladdare. Frågan är bara hur mycket luftmassa de klarar att leverera med bibehållet laddtryck utan att snurra sönder alldeles.

/J
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91

* jag har en mocal oljepump som retunerar oljan

vet inte hur det ser ut på fzr men jag antar att du du får svårt att få plats med turbon om du inte flyttar oljefiltret, jag har mitt filter under tanken

Tack för svaret!

Oljepumpen, då har du en typ liten bufferttank under turbon som pumpen suger från?


Jag har ju Thunderace-motorn, så om du vill får du gärna beskriva hur du flyttade oljefiltret?

Jag håller med, skulle kanske passa bättre med 2 st sådana... :)

Nej, men allvarligt, ta en funderare på vad du vill ha för effekt. Inte bara vilket laddtryck, för laddtryck det fixar alla turboladdare. Frågan är bara hur mycket luftmassa de klarar att leverera med bibehållet laddtryck utan att snurra sönder alldeles.

/J

Just nu kan det förmodligen vara runt 130hk på bakhjulet på Thunderace-motorn. 180-200hk är jag tokigt nöjd med.
Edit: Hur långt kan man gå med bibehållet komp, förresten? :va


TD03 för liten. Ok. Jag har en Mitsubishi TD04-11B som ligger och skrotar också. Betydligt större i fysisk storlek i alla fall. Bu eller bä?


Att göra, 18 dagar till deadline:
[ ] Plenum: Nästan klart
[ ] Grenrör: Ej påbörjat
[ ] Olja tryck/retur: Ej påbörjat
[ ] Turbo: Ej spikat vilken.

Ser bra ut det här. :D
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tack för svaret!

Oljepumpen, då har du en typ liten bufferttank under turbon som pumpen suger från?


Jag har ju Thunderace-motorn, så om du vill får du gärna beskriva hur du flyttade oljefiltret?



Just nu kan det förmodligen vara runt 130hk på bakhjulet på Thunderace-motorn. 180-200hk är jag tokigt nöjd med.

TD03 för liten. Ok. Jag har en Mitsubishi TD04-11B som ligger och skrotar också. Betydligt större i fysisk storlek i alla fall. Bu eller bä?

Om du kopplar en förgrening på slangen mellan pumpen och turbon som går till vevhusventilationen så behöver du ingen catch tank för oljan.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Oljekylare, är det nåt jag behöver? Vart i kedjan ska den placeras då månntro..

Beror på, vettigast är ju vid kedjelåset. Har du nitlås så inser nog även du att det blir knepigare.

Lycka till med bygget by the way. :tungan
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
2905019 Beror på, vettigast är ju vid kedjelåset. Har du nitlås så inser nog även du att det blir knepigare.

Lycka till med bygget by the way. :tungan
:rolleyes:

Tack. :)

Här är en bild på punktat plenum. Mer bilder kommer såsmåningom..
Edit: Att plenumet i sig är apfult vet jag, men att bilden var så kass, det var en nyhet. :tuttar :yoparty
 

Bifogat

  • plenum.jpg
    plenum.jpg
    79 KB · Visningar: 173

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Tack för svaret!

Oljepumpen, då har du en typ liten bufferttank under turbon som pumpen suger från?


Jag har ju Thunderace-motorn, så om du vill får du gärna beskriva hur du flyttade oljefiltret?



Ser bra ut det här. :D

* Ja jag har en liten buffert tank under turbon

* Jag la oljefilter/oljekyl paketet under tanken istället, svarva till en adapter på motorn och en till oljefilter/oljekyl och slang därimellan bara
 
Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
* Ja jag har en liten buffert tank under turbon

* Jag la oljefilter/oljekyl paketet under tanken istället, svarva till en adapter på motorn och en till oljefilter/oljekyl och slang därimellan bara

Kan man inte ta oljetryck från filtret när man ändå flyttar skiten och måste ha slang där? Motor -> filter -> turbo, oljeretur. Typ?

Idag svetsade jag klart plenumet till 95%. Skall trycktestas och tätas i de skarvar där det läcker. :rolleyes:

Att göra, 17 dagar till deadline:
[ ] Plenum: Färdigsvetsat, ej trycktestat.
[ ] Grenrör: Avgassystem nerplockat, ser efter möjligheter att flytta oljefiltret.
[ ] Olja tryck/retur: Oljetråg nersänkt och rengjort.
[ ] Turbo: Ej spikat vilken.


Edit: Orginalkompression. Hur mycket kan man ladda? Jag är ingen hejare på sådan matte.
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Kan man inte ta oljetryck från filtret när man ändå flyttar skiten och måste ha slang där? Motor -> filter -> turbo, oljeretur. Typ?

Edit: Orginalkompression. Hur mycket kan man ladda? Jag är ingen hejare på sådan matte.


Det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att ta oljan på väg FRÅN filtret. Har själv det så på mitt bygge. Du kan heller inte leda en slang endast till turbon från filtret utan en förgrening krävs annars får inte motorn smörj.

För att veta hur mkt du kan ladda är en (grov) tumregel att inte överstiga 13,5 för soppa och ca15,5 för E85 i efektiv kompression.

Ekvationen nedan skall ses som en riktlinje och hur mycket just du kan ladda beror på många faktorer beroende på motor osv så börja lugnt.


sqrt((boost+14.7)/14.7) * CR = ECR

sqrt = square root
boost = psi of boost
CR = static compression ratio of the motor
ECR = effective compression ratio

Nu är det ju inte det effektiva kompet vi vill räkna ut, utan vi vill ju veta vilket geometriskt komp vi skall sänka till för att optimera mot ett GIVET effektivt komp. För er som trivs bäst när ni slipper kasta om ekvationer följer därför en förbered (som tv-kockarna säger) variant:

boost=(ECR^2*14,7/CR^2)-14,7

ex. jag har original 10,8 i geometriskt komp och vill veta hur mycket jag kan ladda utan att överstiga 13,5 i effektivt komp. =>
boost=(13,5*13,5*14,7/(10,8*10,8))-14,7= 8,26875 psi (ca 0,57bar)

För alla er som likt mig tycker att man inte behöver veta hur många bar 1psi är så kan man kika här http://www.britishmetrics.com/html/pis-bar.htm
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Det går alldeles utmärkt. Tänk bara på att ta oljan på väg FRÅN filtret. Har själv det så på mitt bygge. Du kan heller inte leda en slang endast till turbon från filtret utan en förgrening krävs annars får inte motorn smörj.

Kanon, tack för förklaringen med kompression. Enligt uträkningen bör jag då inte gå över ca 0,83 bar laddtryck utan att kompsänka. Låter rimligt.

Idag har jag legat däckad av pollenallergi, så inget mekande idag tyvärr.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Har råkat läsa att man behöver trycktäta förgasarna? :va

Hur? Varför? Borde inte de vara täta redan? :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du bör nog se över kopplingskonstruktionen, även om du har thunderacelådans lite hållbarare modell jämfört med -91:ans orginal.
Kopplingskorgen kan vara lite vek för det ökade vridmomentet som överladdningen bidrar med...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
kopplingen fungerar bra för mig, kör med hayabusans fjädrar (250kr) det är allt, laddar 1,2bar men den gamla fzr korgen ska tydligen vara kass
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
kopplingen fungerar bra för mig, kör med hayabusans fjädrar (250kr) det är allt, laddar 1,2bar men den gamla fzr korgen ska tydligen vara kass

Vart köpte du dessa fjädrar? Mc-xpress?

Dags att börja bygga nu igen efter helgens.. eh.. lathet. :pannkyss :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top