Av diverse jobbrelaterade anledningar har bygget fördröjts under vintern.
Nu har jag inte råd att ställa på den förrns mitten på maj och allt annat är klart sen vinterjobbandet med den.
Dvs, massor med fritid och nattsömn som ska förstöras.
Detta är då en FZR -91, med Thunderace-motor från 1998.
Jag tänkte tvångsmata den med en turbosnurra, plockad från en Volvo S80 T6, benämningen är Mitsubishi TD03, om jag minns rätt.
Målet är att ligga på ca 0,5bar laddtryck, tanken är väl att inte bli för extrem, och gärna slippa kompsänka.
Jag hoppas på att ha E85 i tanken för kylande effekt. Visst kan man då undvika intercooler lite längre? Förr eller senare blir det nog IC, men inte nu.
Rörböjar för grenrör och insug har inhandlats, jag gör plenum i 2mm stålplåt då jag inte kan svetsa aluminium med tillfredställande resultat.
Plenumdesign klurades ut igår kväll med lite pappkartong och gaffatejp.
Ikväll blir det plåtkapande och svetsande. Bilder kommer.
Lite frågor som jag inte har svar på ännu;
* Olja + oljeretur.. Ni som byggt på Thunderacemotorn, hur har ni löst oljebiten? Vart tar ni oljetrycket ifrån?
Oljereturen kanske man kan lösa på någ sånt här sätt;
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184032&d=1173440326
* Bränsle. Inte alla frågetecken uträtade här. Vakumfuggar och soppapump. Behöver bränslesystem uppgraderas något? Bränsreregulator?
* Tänker jag rätt med E85 och IC? Att man kan slippa IC upp till typ 1 bar om man kör E85?
20 dagar till deadline! Hojen ska vara körklar 12'e maj!
Nu har jag inte råd att ställa på den förrns mitten på maj och allt annat är klart sen vinterjobbandet med den.
Dvs, massor med fritid och nattsömn som ska förstöras.
Detta är då en FZR -91, med Thunderace-motor från 1998.
Jag tänkte tvångsmata den med en turbosnurra, plockad från en Volvo S80 T6, benämningen är Mitsubishi TD03, om jag minns rätt.
Målet är att ligga på ca 0,5bar laddtryck, tanken är väl att inte bli för extrem, och gärna slippa kompsänka.
Jag hoppas på att ha E85 i tanken för kylande effekt. Visst kan man då undvika intercooler lite längre? Förr eller senare blir det nog IC, men inte nu.
Rörböjar för grenrör och insug har inhandlats, jag gör plenum i 2mm stålplåt då jag inte kan svetsa aluminium med tillfredställande resultat.
Plenumdesign klurades ut igår kväll med lite pappkartong och gaffatejp.
Ikväll blir det plåtkapande och svetsande. Bilder kommer.
Lite frågor som jag inte har svar på ännu;
* Olja + oljeretur.. Ni som byggt på Thunderacemotorn, hur har ni löst oljebiten? Vart tar ni oljetrycket ifrån?
Oljereturen kanske man kan lösa på någ sånt här sätt;
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184032&d=1173440326
* Bränsle. Inte alla frågetecken uträtade här. Vakumfuggar och soppapump. Behöver bränslesystem uppgraderas något? Bränsreregulator?
* Tänker jag rätt med E85 och IC? Att man kan slippa IC upp till typ 1 bar om man kör E85?
20 dagar till deadline! Hojen ska vara körklar 12'e maj!
Last edited: