Turbo och kompressor genom besiktningen

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har varit lite nyfiken på överladdat ett tag nu och ett kompressorkit känns inte helt omöjligt att montera själv. Men hur mycket behöver man ändra för att göra det lagligt via SFRO egentligen?

Det finns ju liksom inga fabrikshojar med 250 kusar man kan låna bromsar från och på vilket sätt kan man styrka att framgaffeln man hittat på Ebay minsann gör cykeln from som ett lamm trots tvångsmatning?

Med andra ord; vilken formelsamling letar jag efter?
Mr Steen har svaret i ett inlägg ovan. 3 större ändringar behöver du göra. Vad jag själv fått höra från SFRO så räknas tex. minst +20% högre motoreffekt som en större ändring. Nämndes inget om att chassit i övrigt behövde förstärkas eller innehålla högprestandakomponenter pga ökad effekt. Dvs du måste i princip ändå göra ändringar av chassit för att få igenom de andra två större ändringarna (bromsar kan också vara en ändring).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har varit lite nyfiken på överladdat ett tag nu och ett kompressorkit känns inte helt omöjligt att montera själv. Men hur mycket behöver man ändra för att göra det lagligt via SFRO egentligen?

Det finns ju liksom inga fabrikshojar med 250 kusar man kan låna bromsar från och på vilket sätt kan man styrka att framgaffeln man hittat på Ebay minsann gör cykeln from som ett lamm trots tvångsmatning?

Med andra ord; vilken formelsamling letar jag efter?
Det ska vara 3 väsentliga ändringar se #8 kanske kan tex nedan duga
Nya bromsok fram, tex från Brembo (om du inte har det redan)
Ny gaffel, Öhlins, WP eller från nyare sporthoj med anpassad fjädring
Ny stötdämpare bak, Öhlins, Nitron, WP anpassad för hoj och dig
Sedan kanske du ska plussa på med längre sving ? För göra det lättare köra på två hjul ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag talat med SFRO om mitt bygge så verkar det som att förlänga svingen är den "enkla lösningen" för att få till en större ändring och sen byta bromsar, gaffel.

Att bara höja effekten, byta gaffel och bromsar är för små ändringar även om gaffel och bromsar är kraftigare och även skulle ge en ändring av gaffelvinkeln men det var tydligen för små ändringar, även om man skulle byta eller förstärka sving och stötdämpare men behålla axelavståndet är det för små ändringar.

Jag vill ogärna förlänga svingen på min hoj men det är väl bara att göra minsta möjliga förlängning som är tillåten. Sen får man väl i värsta fall fuska med kortare sving efter besiktningen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På min CB250 K4 räser är svingen förlängd. Med lite andra ändringar på ramen är den riktigt bra att rejsa med.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då jag talat med SFRO om mitt bygge så verkar det som att förlänga svingen är den "enkla lösningen" för att få till en större ändring och sen byta bromsar, gaffel.

Att bara höja effekten, byta gaffel och bromsar är för små ändringar även om gaffel och bromsar är kraftigare och även skulle ge en ändring av gaffelvinkeln men det var tydligen för små ändringar, även om man skulle byta eller förstärka sving och stötdämpare men behålla axelavståndet är det för små ändringar.

Jag vill ogärna förlänga svingen på min hoj men det är väl bara att göra minsta möjliga förlängning som är tillåten. Sen får man väl i värsta fall fuska med kortare sving efter besiktningen.
När du väl har reggat hojen som ombyggt fordon med SFRO så finns det väl inget som hindrar att du bygger tillbaks efter något år och reggar om igen med nygammal hjulbas? Det är åtminstone en tanke jag haft. Ev är det kanske t.o.m. möjligt att ta ändringarna via registreringsbesiktning då, och inte via SFRO, men det är ren spekulation från min sida.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då jag talat med SFRO om mitt bygge så verkar det som att förlänga svingen är den "enkla lösningen" för att få till en större ändring och sen byta bromsar, gaffel.

Att bara höja effekten, byta gaffel och bromsar är för små ändringar även om gaffel och bromsar är kraftigare och även skulle ge en ändring av gaffelvinkeln men det var tydligen för små ändringar, även om man skulle byta eller förstärka sving och stötdämpare men behålla axelavståndet är det för små ändringar.

Jag vill ogärna förlänga svingen på min hoj men det är väl bara att göra minsta möjliga förlängning som är tillåten. Sen får man väl i värsta fall fuska med kortare sving efter besiktningen.
Kan jag förstå. Exempel:
Funderade lite och gissade från antalet länkar i kedjan att det för egen del till Busan kanske skulle duga med en Sving från en Yamaha Yzf-R1 2009. Enligt
är avståndet mellan kedjedreven
GSX1300R 659,75 mm
YZF-R1 -09 694,36 mm
Tyder på att bakhjulet genom svingbyte (om det går med rimlig arbetsinsatts) skulle kunna komma 34 mm bakåt, borde duga.
Du kanske kan göra detsamma, behåll originalsvingen i originalskick.
En begagnad sving som du förlänger. Om du inte hittar någon sving som duger direkt ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite trådkapning, hoppas det är okej. I mitt fall så är ju motorn en ändring, se blir det en gaffel, hjul och bromsar från en CBX550, men byta till kraftigare gaffel, större bromsar och mindre framhjul räcker inte inte heller även om gaffelvinkeln kommer att ändras något.

Svetsa på svingförlängare som medger 0-100mm förlängning. Det är aktuell längd som förs in på registreringsbesiktningen. En av mina Banditer har 1620 mm hjulbas.

Det vore ju ett alternativ, ska kolla upp detta.

Förläng svingen du, jag tror att en CB250 bara kommer se bättre ut med bakhjulet lite längre bak.
Det gäller ganska många 80-talshojar.

Min hoj ser väl inte ut så mycket 80-tal längre, fast med förlängd sving skulle det ju bli helt korrekt enligt den gällande cafe brat scrambler bobber trenden med avhuggen bakände;)

På min CB250 K4 räser är svingen förlängd. Med lite andra ändringar på ramen är den riktigt bra att rejsa med.

Intressant, hur mycket är din sving förlängd? Vilka är övriga ändringar och vilken skillnad på köregenskaperna har detta gett?

Kan jag förstå. Exempel:
Funderade lite och gissade från antalet länkar i kedjan att det för egen del till Busan kanske skulle duga med en Sving från en Yamaha Yzf-R1 2009. Enligt
är avståndet mellan kedjedreven
GSX1300R 659,75 mm
YZF-R1 -09 694,36 mm
Tyder på att bakhjulet genom svingbyte (om det går med rimlig arbetsinsatts) skulle kunna komma 34 mm bakåt, borde duga.
Du kanske kan göra detsamma, behåll originalsvingen i originalskick.
En begagnad sving som du förlänger. Om du inte hittar någon sving som duger direkt ?

En kraftigare baksving med vettig lagring hade nog inte varit dåligt, dock har jag en sak som begränsar lite och det är att svingen måste vara väldigt lik originalet i mått vid infästningen både ut ocn invändigt då fästet för kompressorn också sitter i svingaxeln. Men det mesta går väl att lösa om man är lite kreativ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top