Turbo, och det här med spikningar, fråga?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Turbo, och det här med spikningar?

Vet inte hur jag ska formulera mig utan att låta helt blåst, :confused:men visst kan väl smältna kolvtoppar och detonation orsakas av fler faktorer än bara laddtryck och snål bränsleblandning? tex brist på kylarvätska? (allmän överhettning)
 
Last edited:
Jo det är ju därför en luftkyld motor t.ex. blir känsligare. Men om man struntar i upphovet till detonationen i ett enskilt fall så är det i cylindern värme och tryck som det orsakas av. Bränslet klarar inte av att stå emot värmeökningen tillsammans med cylindertrycket och börjar då självantända. Flamfronterna uppstår inte kontrollerat utan möts av varandra vilket ger extremt höga tryck lokalt som man kan se som små gropar om det inte blir total härdsmälta. Så värme är en väldigt viktig faktor, det är därför man dels kompsänker för att gasen man komprimerar inte blir lika varm och har en laddluftkylare för att inte trycka in redan väldigt varm luft.

Detonation och pre-ignition är ju inte riktigt samma sak så man kan få samma slutresultat med för elak tändning men då behöver det inte vara detonation som uppstår utan att man helt enkelt tänder bränsleluft-blandningen för tidigt och uppnår höga tryck på det sättet. Hålad kolv på luftkyld 2t med elak tänding, för varmt stift och trimpipa är mer av den typen än om det smälter i utkanterna.
 
Kom på att kag svarar ju knappt på din fråga :) ja det kan absolut uppstå av att toppen blir alldeles för varm om det saknas kylvätska. Den mesta värmen i förbränningsrummet leds bort via kolvringar och topp.
 
tack för engagerat svar! :tummenupp
Nästa fråga, har googlat som jesus själv men är inte övertygad av vad jag läst, Kan man använda Hayabusa gen 2 cylinder med Gen 1 kolvar. Tittar man i manual så är cylinderdiam samma, men gen 2 har något större kolvspel.

Undrar varför? bara en slump eller har det med ytbehandlingen av loppet att göra? och isåfall så för frågan tillbaka till om gen 1 kolvarna är OK att använda i gen 2 cylindern?

Det jag läst är att gen 2 cylindern är klenare om man ska öka borrningen men det är inte aktuellt i mitt fall.
 
Där är jag fel person att svara, jag kan ju bara Blackbird utan och innantill. Busa kan jag inte mycket om, men det finns ju några här som kan det som tur var är!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top