Jo det är ju därför en luftkyld motor t.ex. blir känsligare. Men om man struntar i upphovet till detonationen i ett enskilt fall så är det i cylindern värme och tryck som det orsakas av. Bränslet klarar inte av att stå emot värmeökningen tillsammans med cylindertrycket och börjar då självantända. Flamfronterna uppstår inte kontrollerat utan möts av varandra vilket ger extremt höga tryck lokalt som man kan se som små gropar om det inte blir total härdsmälta. Så värme är en väldigt viktig faktor, det är därför man dels kompsänker för att gasen man komprimerar inte blir lika varm och har en laddluftkylare för att inte trycka in redan väldigt varm luft.
Detonation och pre-ignition är ju inte riktigt samma sak så man kan få samma slutresultat med för elak tändning men då behöver det inte vara detonation som uppstår utan att man helt enkelt tänder bränsleluft-blandningen för tidigt och uppnår höga tryck på det sättet. Hålad kolv på luftkyld 2t med elak tänding, för varmt stift och trimpipa är mer av den typen än om det smälter i utkanterna.