turbo längst bak på avgasröret??

jotna

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
R1-05
har hört att man kan sätta turbon längst bak på avgasröret eller kanske före sliponet? är detta möjligt.. antagligen så förorar man en del effekt men skulle det funka??

Det funkar men det är inga fördelar med det snarare tvärsom...kan vara ide på en stånka.

Avgastemperaturen sjunker och det blir tryckfall i rören. Resultaten av detta är att mottrycket ökar vid motorn vilket minskar motoreffekten. Dessutom ska spoolup-tiden öka.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99234

heliac skrev:
Det funkar men det är inga fördelar med det snarare tvärsom...kan vara ide på en stånka.
Varför är det en ide' på en stånka?

Har sett två stånkaturbobyggen där bägge hade turbon långt bort..skulle tro att det har med pulser att göra.

heliac skrev:

jag tycker det låter som ett mycket lätt ingrepp då man slipper byta grenrör plus att det finns mer plats... kankse är lite svårt med ic men om man laddar lite så kanske det inte behövs... skulle det inte vara ett mycket enkelt ingrepp?

På bilar ska det väl vara en fördel att ha turbon långt bak då det ger ett jämnare avgasflöde? detta har jag dock inga belägg för utan är bara något jag läst....

heliac skrev:
Har sett två stånkaturbobyggen där bägge hade turbon långt bort..skulle tro att det har med pulser att göra.
Jag har också sett några såna bilder. Men även bilder där grenröret varit 10 cm kort. Vet inte vilka motorer som funkar bäst.

heliac skrev:

Tror snarare att det har med plats,estetik, turbo och rör skydadde vid eventuell vurpa samt att du får luftfiltret på ett lämpligare ställe.

Effektmässigt sett vet jag inte hur stor förlusten blir,men Marklund klämmer ju varje fall ca 380 hk ur en RX 1 med den snurran som han kallar MCX 400.

Spoolupen torde väl bli sämre eftersom att det blir mer en flödes istället för puls?

För länge sedan löd regeln pulsanlägning: snabb spoolup men inte möjlighet till lika hög maxeffekt, flödesanläggning sämre körbarhet(spoolup) men möjligt till högre maxeffekt. Om man tittar på nuvarande byggen (racerfordon alltså) så existerar väl knappast flödesprincipen längre, förutom RX 1an,och kanske inte ens den räknas som flödesanläggning.

Vi väntar väl och hör vad RG Johannes har att säga.

heliac skrev:

har också sett 2 takts byggen med turbo efter expansionkamaren

Färnbo skrev:
Tror snarare att det har med plats,estetik, turbo och rör skydadde vid eventuell vurpa samt att du får luftfiltret på ett lämpligare ställe.

Det känns som om den sitter mer oskyddad om den skulle sitta längre bak på avgassystemet? :va Om man inte har seatpipes och sätter turbon i hjulhuset på något vis. Men då blir det ju som sagt ett otyg att få till IC. Men med E85 så kanske det funkar ändå?
Och tryckfallet pga lägre temp borde väl gå att lösa med antingen lindor eller smalare rör som behåller hastigheten på avgaserna? Eller får man för högt mottryck då?

säg att man hoppar över ic å kör på delvis etanol. sen laddar man inte så mycket.. vad är det egentligen som behövs göra sedan när turbon är på avgasröret?
är inte så haj på området, men skulle vara kul å se om det går att göra ett "snabbturbokit"

Funkar riktigt bra om man inte är intresserad av bra gasrespons...Mc-Xpress bygger turbosatser till Yamaha´s 4-takts skotrar där turbon placeras längst bak på maskinen. Effektsiffrorna är helt i klass med Mc applikationerna. Skulle dock tro att snöskoterns variatordrift maskerar en hel del av trögheten i systemet.

http://www.mc-xpress.com

/ Anders

man smörjer turbon med olja antar jag? men var tar man den oljan ifrån?? å hur pumpar man dit den?

Hoztic skrev:
Det känns som om den sitter mer oskyddad om den skulle sitta längre bak på avgassystemet? :va Om man inte har seatpipes och sätter turbon i hjulhuset på något vis. Men då blir det ju som sagt ett otyg att få till IC. Men med E85 så kanske det funkar ändå?
Och tryckfallet pga lägre temp borde väl gå att lösa med antingen lindor eller smalare rör som behåller hastigheten på avgaserna? Eller får man för högt mottryck då?

Om du placerar turbon där du normalt har luftburken på en stånka så sitter den ju väl skyddad, när jag tänker en cyl. 4t med turbo så tänker jag på offroad hojar. Det finns ju en hel del kunskap i ämnet här på SH, Honda XR från östersund?

På gathojar så ramlar man ju inte lika ofta så där är det ju inte så viktigt..

Troligen fungerar det ganska bra med lindor och turbon långt bak som jag sa Marklund har ju kit till RX 1:an (skoter med nästan samma motor som R1) och där sitter snurran nästan sålångt från motorn du kan komma. Mellan tummen och :arsele så borde rören vara ca 170 cm långa.

En skoter har ju variator som gör att den under fullbelastning jobbar i stort sett på sitt ideala varvtal så länge du håller stumt, vilket kanske eliminerar nackdelarna med långa rör.
Anglosaxerna och jänkarna är ju oxå ganska förtjusta i att sätta turbon bakom motorn på den platsen som vanligen luftburken sitter (innan insugen började att stå rakt upp och luftburk och tank bytte plats)

I mitt tycke så blir det ju en snyggare hoj med turbon där,men det är nog inte effektivare.

IC löser du genom att använda en vattenkyld IC ala´Andersson Turbo.

Jag klurar själv på om jag ska gå emot strömmen och placera turbon bak eller fram på mitt SPSB bygge (uppgradering)

Nej nu ska jag ut och sätta bilar i brand samt elda i soptunnor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT