Annorlunda turbo-setup på R6 mfl...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hittade dessa bilderna, och sedan hittade jag en länk till företaget som säljer grejorna http://www.shandyturbos.com/yamahar6.html Det kan väl inte funka så hemskt bra? Onekligen annorlunda placering av turbon! Där är ju kalla avgaser där bak... seg spoolup skulle jag gissa på :hihi En snubbe på kundsidan har detta kit på sin Kawa 636. Den lämnar 143 påsar på baken, men det är ju inte så långt ifrån original. Ger väl 110 original eller nåt? Men det är kanske mycket för en sådan? Vad vet jag... Det är ju som de skriver "If you think that you are fast, Then you have not met up with him!" :hihi

Bifogat

• r6turbo2.jpg
    r6turbo2.jpg
    124.3 KB · Visningar: 661
  • r6turbo1.jpg
    r6turbo1.jpg
    91.1 KB · Visningar: 485
Kamikaze kid skrev:
Verkar som om dom kör med orginal luft burk...
Kan inte tro att det går att ladda speciellt mycket i en sån!

Nä, de laddar tydligen 6 psi, och det är ju ca 0,4 bar

finns liknade applikationer till bilar där turbon hängs på bak vid kofferten/tanken. funkar alldeles utmärkt, konstigt nog utan en massa fördröjning. men visst, fult är det så kärringen skriker

GIXxXER skrev:
finns liknade applikationer till bilar där turbon hängs på bak vid kofferten/tanken. funkar alldeles utmärkt, konstigt nog utan en massa fördröjning. men visst, fult är det så kärringen skriker

Har också sett det, men aldrig in action funkar det verkligen bra att köra med?

/Urban

Tänk dock på att detta kittet e designat för 91 oktan som är de högsta i usa, inte 98 som vi har i sverige. De går säkert att ladda 0.6 i sverige skulle jag nog tro med min lilla erfarenhet av turbos.

Hugo skrev:
Tänk dock på att detta kittet e designat för 91 oktan som är de högsta i usa, inte 98 som vi har i sverige. De går säkert att ladda 0.6 i sverige skulle jag nog tro med min lilla erfarenhet av turbos.

Nja, det tvivlar jag på... en Kawa 636 har väl runt 13:1 i komp original, och ladda 0,6 på det blir nog ingen höjdare. Den spikar nog ihjäl sig... effektivt komp på hur mycket som helst. För att köra på macksoppa med det laddet så krävs väl runt 9,5 eller 10:1 max enligt mina tabeller.

Kamikaze kid skrev:
Gör om gör rätt! :hihi
Vadå? :va :) Enligt mitt konverteringsprogram så ska 6 psi bli 0.4136854 bar. Och även hyfsat rätt om jag slår det på min miniräknare? Men mitt huvud har kanske tagit semester precis som jag :hihi

Last edited:
lahi skrev:
Vadå? :va :) Enligt mitt konverteringsprogram så ska 6 psi bli 0.4136854 bar. Och även hyfsat rätt om jag slår det på min miniräknare? Men mitt huvud har kanske tagit semester precis som jag :hihi

Jag menar gör om turbokonverteringen till en riktig med plenum å allt...

Du räknar säkerligen rätt! :tummenupp

Semester :banana

USA anger (MON+RON)/2 medans Sverige enbart anger RON. 93 oktan i USA motsvarar den Svenska 98 oktanen.

Hugo skrev:

Kamikaze kid skrev:
Jag menar gör om turbokonverteringen till en riktig med plenum å allt...

Du räknar säkerligen rätt! :tummenupp

Semester :banana
Ahaaaaaaaaa, var det så du menade! :) Ja, det tycker jag också att han ska göra... Men snubben på Kawan i "Customer photo gallery" ser glad ut iaf! Det han inte vet har han inte ont av :hihi

idéen är ju onekligen intressant. kunde monterat slangarna genom kutsen med lite moddning å kapat avgaset lite tidagare så hade det ju sett snyggt eller ja bättre ut.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT