Turbo gsxr 750 -93

men varför kan/vill man inte helsvetsa korgen på drevet, som man gjorde med katanorna när dom började spöka. blir det skit med lådan då om man tar bort den "rörelsemånen"??
På katanorna märkte man väl ingen direkt skillnad...mer än man att man slapp det där jävla skramlet :gnissla :gnissla

är det skillnad på 91 och 92 där:va :va

Ja går går det väll men då blir det ju stumt och det är ju inte så bra för lådan.
Tror att det är ganska bra att ha ryckutjämningen där...... om det går att lösa det... :va
Imornn öppnar ju äntligen alla affärer igen så då ska jag ringa runt och jaga lite nitar alt matrl.... :tuttar

Köp ett gummitätat lager i samma dimension, skippa packboxen och montera det lagret där.

Det dubbelradiga lagret passar bara i '92ans 1100 R motorhalvor. Kanske nån modell av 750 halvorna har det oxo? men tror inte det.

Ok det är så det ligger till! Tack för svar! :tummenupp

Fast jag var ner och kollade på min axel och block och det skulle nog gå om det inte var för att axeln inte håller samma diameter hela vägen ut....
Och svarva ner den orkar/vill jag inte...

Blir det mycket svagare med ett enkel kullager..... eller jag menar brukar det vara problem med att lagret går där på just turbo hojar?:gnissla

Last edited:
Ja går går det väll men då blir det ju stumt och det är ju inte så bra för lådan.
Tror att det är ganska bra att ha ryckutjämningen där...... om det går att lösa det... :va
Imornn öppnar ju äntligen alla affärer igen så då ska jag ringa runt och jaga lite nitar alt matrl.... :tuttar

Ok det är så det ligger till! Tack för svar! :tummenupp

Fast jag var ner och kollade på min axel och block och det skulle nog gå om det inte var för att axeln inte håller samma diameter hela vägen ut....
Och svarva ner den orkar/vill jag inte...

Blir det mycket svagare med ett enkel kullager..... eller jag menar brukar det vara problem med att lagret går där på just turbo hojar?:gnissla

Det som svetsades på katanakopplingarna (gsx1100)

Var just nitarna, man bytta fjäderhållartallriken til en kraftigare samt kraftigare fjädrar

I stället för nitning så svetsade man niten i den förstärkta tallriken

ASOLUT FÖRBJUDET att köra utan ryckutjämnare

Kuggarna på veven håller inte många minuter

Utgående axlar brukar nästan alltid ha på pressade hylsor längst ut

Dessa brukar ju gå att förändra

Jaha så det var så dom gjorde.... men finns det nåt liknade kitt att förstärka 1100:ans korg med eller var allt custom redan då?

Ok.... är det värt att modda för ett dubbel lager eller onödigt jobb?
:va

+ en bild på hur det såg ut med lådan bara i lagd och 750 korg.

Last edited:
men varför kan/vill man inte helsvetsa korgen på drevet, som man gjorde med katanorna när dom började spöka. blir det skit med lådan då om man tar bort den "rörelsemånen"??
På katanorna märkte man väl ingen direkt skillnad...mer än man att man slapp det där jävla skramlet :gnissla :gnissla

är det skillnad på 91 och 92 där:va :va

Motospeed har monterat "förstärkta" fjädrar på baksidan eller hur man nu ska säga på en av mina kopplingskorgar, och då svetsade dom nitarna efteråt.

Japp, '92orna har ett dubbelradigt kullager bakom drevet, och positionen på halvmånen som håller lagret i halvorna skiljer mellan årsmodellerna, plus att 92a blocket har lite mer gods där i och med det bredare lagret.

Var just nitarna, man bytta fjäderhållartallriken til en kraftigare samt kraftigare fjädrar

Utgående axlar brukar nästan alltid ha på pressade hylsor längst ut

Dessa brukar ju gå att förändra

...så om jag förstod dig rätt nu så skulle utebliven "ryckutjämning" göra att tänderna trillar ur dreven på vev/kopplingskorg och detta på grund av att den just går "hårdare" i maskinen om man säger. Men när man har fullt moment på så borde ju fjädrarna ha bottnat och man har just det scenariot....eller:va

Motospeed har monterat "förstärkta" fjädrar på baksidan eller hur man nu ska säga på en av mina kopplingskorgar, och då svetsade dom nitarna efteråt.

Japp, '92orna har ett dubbelradigt kullager bakom drevet, och positionen på halvmånen som håller lagret i halvorna skiljer mellan årsmodellerna, plus att 92a blocket har lite mer gods där i och med det bredare lagret.

awafan, är det inte typiskt så säg. har ju en 91:a :mad:

Last edited:

Har letat efter fjäderhållartallrik och fjädrar idag men inte hittat något... enligt hörsägen så ska det finnas ett kitt som innehåller allt man behöver ink nya nitar.... fjäderhållartallriken ska vara smidd istället för pressad och vara försänkt vid nitskallarna så det ska vara lätt att svetsa dom.....
Har kollat gsxrZone och orienten men inget där iallafall.......
Har inte pratat med motospeed... tänkte ringa dom imornn...
Kitten är ju iof avsedda för 1100 men jag tror det ska passa ändå.. :va (om dom finns?)

Har letat efter fjäderhållartallrik och fjädrar idag men inte hittat något... enligt hörsägen så ska det finnas ett kitt som innehåller allt man behöver ink nya nitar.... fjäderhållartallriken ska vara smidd istället för pressad och vara försänkt vid nitskallarna så det ska vara lätt att svetsa dom.....
Har kollat gsxrZone och orienten men inget där iallafall.......
Har inte pratat med motospeed... tänkte ringa dom imornn...
Kitten är ju iof avsedda för 1100 men jag tror det ska passa ändå.. :va (om dom finns?)
Det finns.Har för mig att det var "vasse hasse" som hade det kitet.Kolla med roger på motospeed,han är ju oxå en gammelräv :D så han kommer nog ihåg.Kan ha varit APE som gjorde det där kitet oxå.Googlade lite nyss men hittade inget tyvärr.

Last edited:
Skruvade ihop sakerna med vanlig skruv bara provesoriskt..... :tummenupp

Tänkte svarva nya nitar med lite uppstick och sedan svarva som säten/brickor som man kan tigga fast..... vad tror ni om det?

I övrigt så verkar allt fungera bra! :banana

Bifogat

• korg.JPG
    korg.JPG
    84.6 KB · Visningar: 66
  • korg1.JPG
    korg1.JPG
    77.1 KB · Visningar: 83
  • korg2.JPG
    korg2.JPG
    81.7 KB · Visningar: 76
  • korg3.JPG
    korg3.JPG
    57.8 KB · Visningar: 64
Om jag lägger nitarna på ca 2 tiondels + tollerans.... värmer upp korgen ordentligt och pressar i dom... tigar fast dom och låter det svalna så borde det väll gå att få till.... några andra förslag? :va

Samtidigt som du har sprintarna i frysen, eller ännu kallare - ute...(-26 i skrivande stund :gnissla). Då borde du kunna få i ännu större nitar.

Fick paket idag med lite värre dragstänger till toppen och mutter..... dock till 1100:a för det fanns inte till min så dom ska moddas lite. :arsele

Pratade med Motospeed idag också ang kopplingen och om det ev fanns något kit men vad dom kände till så har det har bara funnits till tidigare 1100.... inte till R:arna så det blir till att fixa lite custom saker själv. :)

En Emtes returoljepump är också beställd! :tummenupp

Bifogat

• ape bult.JPG
    ape bult.JPG
    77.6 KB · Visningar: 77
Så här ser min korg ut efter Motospeeds operation...

Beställde du pumpen därifrån oxo? får man fråga vad priset var?

Bifogat

• DSC00946.jpg
    DSC00946.jpg
    230.3 KB · Visningar: 123
Så här ser min korg ut efter Motospeeds operation...

Beställde du pumpen därifrån oxo? får man fråga vad priset var?

Tack så jätte mycket för bilden!! Det är så jag får göra på min.... :tummenupp Hur mycket betalade du för det jobbet?

Ang pumpen så mailade jag emtes....

Här är svaret jag fick på mailen!

Halloj Micke,

Pumpen kostar 1200 kr + postförskottsavgift.

Pumpen har tidigare änvänts på flera gammel-gixxer motorer, men det är säkert lite pill med att få till en adapter...

Med vänlig hälsning//Kind regards
Mikael @ Emtes

Last edited:
Har för mig att det gick på runt femhundra plus frakt, men det är ett tag sedan.

Ok... Men det priset som jag fick var nog ex moms!?
Har iallafall inte fått den än så vi får se hur det går! :)

Var hos farsan och letade gängsnitt till dragstängerna men det gick jag bet på... trodde det var m10x1 men det lutar mot att det är unf gänga eller något!? Man tycker ju att jappsarna ska hålla sig till metric systemet! :mad: Torskar på att köpa ett snitt! :näsblod

Är det!??? måste kolla igen! Hittade nämligen en unf gänga på tolken som stämde i stigning mm....
Men det vore ju logiskt med m10x1,25! Tack! Hur fan kunde jag missa det? :tummenupp

Är det!??? måste kolla igen! Hittade nämligen en unf gänga på tolken som stämde i stigning mm....
Men det vore ju logiskt med m10x1,25! Tack! Hur fan kunde jag missa det? :tummenupp

Dum fråga , Men vad ska du gänga för nått

Vid byta av pinnskruvar behöver du väl inte gänga om?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman