Turbo frågor/funderingar för nybörjare

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tänka starta en tråd för oss nybörjare.
Håller på att hobbytrimma moppen.
Ska man satsa på tjockare topplockspackning eller svarva ner kolvarna? Hur mycket?
Hur gör man med själva extra tillförslen med bensin?
Själva bensin frågan med spridare och plenum är oklart för mig.
Någon som kan förklara? Förklara som om man vore en 12åring.
Satsar väl att få driftsäkra hk runt 200 kanske.
Hojjen är en gsx-r 750 -00 men insprut.

Alla får gärna låna tråden till era frågor, vilket säkert kan hjälpa mig!!

Bifogat

• turbo.JPG
    turbo.JPG
    46.9 KB · Visningar: 457
Enklast är att andvända en tjockare toppackning, bara lyfta toppen och byta packning sen är det klart. Insprutnig är inte jag så jätte hemma på. Orginal spridarna som sitter där borde gå att tvinga ur några procent mer med en progresiv bränsletrycksregulator...men om det räcker till är jag osäker på...d finns dom som kan det här mkt bättre här på forumet som snart svarar på det.

Dainese skrev:
2641579 Enklast är att andvända en tjockare toppackning, bara lyfta toppen och byta packning sen är det klart. Insprutnig är inte jag så jätte hemma på. Orginal spridarna som sitter där borde gå att tvinga ur några procent mer med en progresiv bränsletrycksregulator...men om det räcker till är jag osäker på...d finns dom som kan det här mkt bättre här på forumet som snart svarar på det.

Hur mycket tjockare ska den vara? Finns på mc-express 1.7mm??
Progresiv bränsletrycksregulator ger väl konstant samma tryck eller? Och det gör väl att den går ojämnt på låga varv? Har jag fel kanske?

kraschandburn skrev:
2641529Förklara som om man vore en 12åring.

Och.............

Moddis skrev:
2643410 Sök i forumet finns mycke matnyttigt där :tummenupp

Finns det för 12-åringar där.......?? Om man inte förstår så måste man ju få hjälp......va faan hjälper det med att söka om man inte begriper......(smilies X 2000)............:mad:

/J

Last edited:
Har sökt men hittar inte info som hjälper mig.
Särskilt inte med besintillförslen!

Jösse skrev:
2643716 Hur många Nm förväntas det ?

Inte tänkt så mycket på just det. 1:a prioritet är att få allt till att fungera sedan kanske påbörja justering efter optimalt område.

Vad det gäller plenum så ska det vara 1,5* motorvolymen, så i ditt fall så ska plenumet vara på 1125 cm2. Vad det gäller utformig så finns det en hel bibel om det, men kolla på bilder och sök på forumet så hittar du allt du behöver veta om det. Sen så tror jag att powercommander har kommit med nån styrning som passar för turbo bruk, är inte helt säker på det, men det kan vara värt att kolla upp. Intercooler har marklund om du ska köra med det, vilket rekomenderas! Sen kanske en TD04-16T turbo och du har lätt dina 200 driftsäkra :tummenupp hk

Har redan en turbo monterad vet ej modell osv en garret är det iaf.
Plenum kommer jag köpa av marklund eller mc-express, kanske är samma?
Ev spridare och annat från mc-express också. VIll köpa grejer men vet ju inte exakt vad man ska ha. Skulle vilja hitta en sida till min hoj där det står att
det här och det här behöver du ha samt bilder....svårt som fan att hitta bra info. Letat i 4h idag bara.

MC-Xpress(Marklund) har allt du behöver. Ring och prata med honom, han är inte svår. Då kan han säga vad du behöver köpa och vad du kan göra själv t.ex.

MangeH skrev:
2645718 MC-Xpress(Marklund) har allt du behöver. Ring och prata med honom, han är inte svår. Då kan han säga vad du behöver köpa och vad du kan göra själv t.ex.

Tror bara att problemet är att han KANSKE proppa på mig för bra grejer än vad jag kommer att använda.

MangeH skrev:
2645718 MC-Xpress(Marklund) har allt du behöver. Ring och prata med honom, han är inte svår. Då kan han säga vad du behöver köpa och vad du kan göra själv t.ex.

Tror bara att problemet är att han KANSKE proppa på mig för bra grejer än vad jag kommer att använda. Ingen som gjort turbo på en insprut som kan ge /visa bra bilder hur de har gjort med en extra bensinpump och spridare?

Last edited:
kraschandburn skrev:
2648997 Tror bara att problemet är att han KANSKE proppa på mig för bra grejer än vad jag kommer att använda.

Blir nog svårt med hjälp här nu.....:tomten

Dom har tydligen mycket att göra så där blir det inte lätt att få hjälp.
Frågade själv om priser på mc turbodelar men fick till svar att dom bara gör till snöskoter nu.

MangeH skrev:

kraschandburn skrev:
Ingen som gjort turbo på en insprut som kan ge /visa bra bilder hur de har gjort med en extra bensinpump och spridare?

Bild på plenum med monterade spridare m.m

Bifogat

• DSCN0497 (Large).JPG
    DSCN0497 (Large).JPG
    119.1 KB · Visningar: 397
Åhh... Tackar byggt själv, eller köpt? Har du några kort där bensinpumparna är ihopkopplade?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back