Turbo 600 cc ??

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Har bara en liten fråga; är det möjligt att installera turbo på en 600:a.
Vilka är nackdelarna?

Mvh//ZS
 
Silwer skrev:
fins ju en filmsnutt när en gixxer600 är turbomatad, verkar gå rätt ok:-)
Norsk GSX-R750 m/turbo Er det denne filmen du mener? Står riktignok at det er en 750 men er litt usikker...

Iallefall tror jeg ikke det finnes noen bolt-on turbo-kit til ZX636-R -03 enda. Vet ikke hvor vellykket det ville bli siden den har en voldsom kompresjon 12,8:1(13,5:1 på ZX6-RR!!). Kanskje det går å få ned kompresjonen med en ekstra tykk topp-pakning eller så må man vel bytte stempler(kolvar)
 
En 600:a kommer förmodligen bli väldigt klen på låga varv efter att du sänkt kompressionen.
 
cRoC skrev:
Någon hade turbomatat en RD 350 så det går nog fint..

Det är en viss skillnad i att överladda en 2T & en 4T. Men visst, det är klart att man kan överladda en väldigt liten motor. Det vore coolt att ha en turbomatad 400:a, den skulle väl ge vad 750:orna ger idag och väga något mindre då.

/J
 
ninja-mannen(c) skrev:
Norsk GSX-R750 m/turbo Er det denne filmen du mener? Står riktignok at det er en 750 men er litt usikker...

Iallefall tror jeg ikke det finnes noen bolt-on turbo-kit til ZX636-R -03 enda. Vet ikke hvor vellykket det ville bli siden den har en voldsom kompresjon 12,8:1(13,5:1 på ZX6-RR!!). Kanskje det går å få ned kompresjonen med en ekstra tykk topp-pakning eller så må man vel bytte stempler(kolvar)


en turbo hoj ska jag ha nångång, fett drag!!!! :yoparty :slicka
 
Silwer skrev:
fins ju en filmsnutt när en gixxer600 är turbomatad, verkar gå rätt ok:-)
Kika på den filmen och fundera sen på om det är den typen av effekt man vill ha. Stendöd innan laddtrycket kommer och sen slår han nästan över. Användbar effekt? Knappast, men gillar man den typen av register, alltså stendöd under 6-7000 varv så visst kan man överladda en 600 :) Jag skulle personligen köpa en större maskin först, och sen vässa utan överladdning.
 
ninja-mannen(c) skrev:
Norsk GSX-R750 m/turbo Er det denne filmen du mener? Står riktignok at det er en 750 men er litt usikker...

Iallefall tror jeg ikke det finnes noen bolt-on turbo-kit til ZX636-R -03 enda. Vet ikke hvor vellykket det ville bli siden den har en voldsom kompresjon 12,8:1(13,5:1 på ZX6-RR!!). Kanskje det går å få ned kompresjonen med en ekstra tykk topp-pakning eller så må man vel bytte stempler(kolvar)

Det stämmer att det är den filmen, men där jag tog den stod det att det var en 600.
 
Jag har provat en gixxer750 med turbo. Den var inte så hysterisk på treans växel och uppåt. Lättade lite framhjul men inte okontrollerat. Den var dock stendöd på lågvarv, den dog vid 5000rpm och fullgas, men då den väl började ladda så kom det mjukt och fint.
Sen var det rätt coolt när regulatorn slog in på sexan, kändes som att bromsa till lite med bromsen, tog bara tvärt stopp i accelerationen. :yoparty
På en 750 med 290 på mätaren.... :tummenupp
 
cbjorkman skrev:
En 600:a kommer förmodligen bli väldigt klen på låga varv efter att du sänkt kompressionen.
laddar man lagom så får man drag även på lågvarv då turbons övertryck till viss del gör att det sänkta kompet inte märks.

Ungefär som låpgtrycksturbo på bilar...
 
Jag tycker en turbohoj funkar alldeles utmärkt att köra. Visst är den klen på låga varv men det är väl alla små motorer med hög toppeffekt? Under 5500varv händer inte så mycket och detta beror inte bara på kompsänkningen utan på mottrycket på avgassidan. Det är dock inte så att den är helt stendöd utan det går perfekt att puttra omkring i stan och köra normalt.

När turbon väl börjar ladda lite så släpper det. Enligt mina bromspapper har jag 120hp på hjulet vid 6600 varv och sen är kurvan i princip linjär upp till maxeffekten som vid 0.7bar ligger på 187.5/10700. Ligger man inom detta område kan man ju variera med gasen som man vill. Det är väl det att effektutvecklingen är så snabb om man håller fullgas att man upplever det som en smäll.

Jag är defininitivt ingen expertförare själv men jag tycker att många får det att låta som att en turbohoj knappt går att köra pga dess effektkurva. Jag menar att man kanske inte ska bedöma körbarheten enbart genom att åka på tomgång, ge full gas och hålla kvar till det att regulatorn går i. Visst, då får man den där känslan av "död och sen pang!" men så behöver man ju inte köra. Ser man till att ligga på en lägre växel så man har lite varv då finns ju effekten alltid där när man ger gas och man bestämmer med rullen om den ska gå på bakhjulet eller ej.

Turbo på hoj är helt enkelt underbart kul!

/Niclas
 
ninja-mannen(c) skrev:
Her må vi involvere folk med peiling på litt eldre gixxere(les siste halvdel av 90-tallet) Rødsonen børjar på 13500, er det da en 600 eller 750?


Hej, ved ikke om i kan læse det her, er jo dansker (og ny i forummet)

Har se filmen flere gange, og er overbevist om at det er en 750cc. hvis man ligger mærke til huset omkring speedo / rpm.

Det er kulfiber look-alike, dette er KUN 750cc der har det (det samme med ram-air)

Så umiddelbart vil jeg mene det er en GSXR750.

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl
Gixxer600++ "TheFunky Style"
 
Fixx skrev:
roger har turbo på sin gsx-r..

600ram och 750 motor


Sorry formulerede det nok også forkert.

Man kan sagten´s have en 750cc motor i 600 stel, da de er ens (har selv gjort det)

Men kulfiber look-alike, på speedo hus og ram-air. det er 750cc. på en 600cc er de ting bare sorte.

-
Morten Dahl
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top