Turbin hojar

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
01.jpg

http://www.bikemenu.com/turbine.html

Jay Leno berättade på Discovery Channel att det var någon nyfiken bilist som hade kört nära hojen vid ett rödljus vilkett resulterade i att stötfångaren på bilen började att smälta :hihi

1327cc skrev:
2252560 Jay Leno berättade på Discovery Channel att det var någon nyfiken bilist som hade kört nära hojen vid ett rödljus vilkett resulterade i att stötfångaren på bilen började att smälta :hihi

såg det också, har för mig att det va nån fet merca eller nått åt det hållen.. nån dyr bil var det iaf :näsblod

är inte den där hojjen med i filmen Tourqe? Måste vara riktigt hänsynslös den där :cdevil

Jupp den är med i Torque. Måste bara säga att det är det mest overkliga filmen jag sett tror jag...

En Allison C250 har väl ändå inte "mer" än drygt 300 hästar? Så det är ju inga vansinniga effekter vi pratar om, en turbohoj kan ju åtminstone matcha...

Enligt denna sidan gör turbinhojarna 364 km/h (227 mph).
Det låter inte sådär enormt fort, med tanke på vad en standard "supersporthoj" maxar nu för tiden. :rolleyes:

Martex skrev:
2257343 Enligt denna sidan gör turbinhojarna 364 km/h (227 mph).
Det låter inte sådär enormt fort, med tanke på vad en standard "supersporthoj" maxar nu för tiden. :rolleyes:
Har du åkt på en standard "supersporthoj" det senaste? :gnissla

Visst faaan är det fort :hihi
...men jag fattar vad du menar :pannkyss

För $150.000 dollar kunde man iaf fått en snyggare design på hojen.
Men ballt är det med turbin. Undrar hur mkt diesel den drar.

...fast turbinhojjar låter häftigare än vad dom är.
Turbinmotorer är inte speciellt lämpliga att köra med kontinuerligt ändrande gaspådrag.

Däremot i flygpan, helikoptrar och båtar är dom väl OK, och i tractorpullers..

Fast vill dom skicka en till mig så tar jag emot den, även om den är ful...

GuW skrev:
2257485 ...fast turbinhojjar låter häftigare än vad dom är.
Turbinmotorer är inte speciellt lämpliga att köra med kontinuerligt ändrande gaspådrag.

Däremot i flygpan, helikoptrar och båtar är dom väl OK, och i tractorpullers..

Fast vill dom skicka en till mig så tar jag emot den, även om den är ful...

Att köra en turbinmotor i helikopter innebär faktiskt att man hela tiden ändrar gaspådraget...

Däremot ska utgående axel (förhoppningsvis) ha samma varv hela tiden i helikoptern, och det har den ju inte på en hoj. Så det är ju möjligt att friturbinen inte mår så bra av det, men jag tror mest det påverkar effektiviteten hos turbinen, så länge man inte övervarvar den.

Psychodad skrev:
2257673 Att köra en turbinmotor i helikopter innebär faktiskt att man hela tiden ändrar gaspådraget...

Däremot ska utgående axel (förhoppningsvis) ha samma varv hela tiden i helikoptern, och det har den ju inte på en hoj. Så det är ju möjligt att friturbinen inte mår så bra av det, men jag tror mest det påverkar effektiviteten hos turbinen, så länge man inte övervarvar den.

TOM modellflygplan med turbinmotorer har så pass mycket fördröjning i turbinerna att man måste dra på gas innan man svänger för att inte tappa höjd genom svängen, medans man med propellerplan med kolvmotor gasar mitt i svängen.

Det kan inte var kul på en motorcykel att behöva ge gas strax innan man går in i en böj för att motorn ska dra ur böjen...

Då tror jag mer på en liten avgasdriven turbin som förkomprimerar insugsluften luften innan en vanlig kolvmotor.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa