Tur eller skicklighet?

9 av 10 gånger man är med om att någon kör ut vid väjningsplikt så är det ju faktist ett gråhårigt, halvblint russin som knappt ser över ratten.

10 av 10 gånger en motorcykel har kört tredubbel skyltad hastighet och nästan smällt en vänstersvängande bil har hojen kommit tre gånger så snabbt som vad bilisten räknat med.

Skicklighet, tur och hans maskot NICI.
Alltid undrat vem som vill ha en sån på sin nyckelknippa :tummenupp
Nu slarvar man inte bort startnyckeln :huvet som en på blocket gjorde

Bifogat

• NICI.jpg
    NICI.jpg
    6.5 KB · Visningar: 322
Jag tycker att han reagerade rätt bra.
Sj har man varit med om en sån sak ..
jag fick byta kallingar .. men för min del så gick det mycket saktare...

Hade han fått möte så hade väl inte bilen kört ut?

Jo, om bilföraren inte sett mötet!

Nog var det TUR och inget annat! Vad som dock var skickligt var uppfattningsförmågan, motstyrningen för att byta spår och blicken där han/hon verkar valt exakt vart han/hon ville styra hojen!

Tror nog han/hon drog lärdom av det hela och prutar nästa gång vid krönet eftersom det faktiskt är en utfartsväg med skymd sikt (från MC-förarens vy) åt minstånde i de farter han/hon färdades i!

Ibland skall man ha tur! Vissa har det inte!

Mvh!
// Niklas

Oj...

:skrämd Lite skicklighet i undanmanövern var det. Men jävla tur att han inte fick möte där som sagt...

Man kan nog inte skylla på bilen, :ajjabajja kommer man i 2-3 ggr laglig fart så måste man nog ha situationer som denna i beaktning. Skymd kurva dessutom.

Nog var det TUR och inget annat!

Tur säger du...men ändå...
Vad som dock var skickligt var uppfattningsförmågan, motstyrningen för att byta spår och blicken där han/hon verkar valt exakt vart han/hon ville styra hojen!

Så du menar egentligen att det var mest skicklighet...eller :va

Personligen ser jag väldigt lite tur i den filmen utan bara en kille som har en enastående regtionsförmåga, bra kontroll på hojen (nog inte många som skulle klara den undanmanövern), rutin (att han inte låser blicken på bilen och kör in i den)....men det kanske är dessa egenskaper som definierar "tur" :va

Men jävla tur att han inte fick möte där som sagt...

Det, håller jag med om!

Last edited:
Tur eller skicklighet i alla ära, men med så små marginaler är det hur skicklig man än är TUR att ingen sabbar marginalen så att undanmanövrar blir fysiskt omöjliga.

Minns inte ens att jag känt att det varit så nära för *får ej nämnas* nån gång. Baserat på de resor jag sett..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph