Tunnare topplockspackning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2571039 Det är inte alla som kör Ducati.

Ska man se på det helt krasst så finns nog den största tidsvinsten att hämta bakom pannbenet. Övertyga sig själva om att man kan gasa lite tidigare lite mer och lite längre.
Öhlins skulle inte sitta fel men jag tror som sagt att det är jag och inte hojen som är begränsningen just nu.
Nästa år kommer väl min 05:a att vara en raritet. Alla andra har säkert 06:or och 07:or :D

Den som läser finner svar: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2570002&postcount=21

Tanken har aldrig slagit dig att till och med en rookie som jag kan hålla stumt ett tag på alla banor och att mer effekt då skulle flytta mig framåt fortare?

Jag startade inte tråden för att försöka hitta mer effekt i min hoj utan för att förstå varför man använder sig av en tunnare topplockspackning.
Och nu har jag fått svar :)

Vart kan du hålla stumt?av ren nyfikenhet?

Sen e ju alltid mera effekt kul i slutändan.

Hoztic skrev:
2571640 Fan, det inlägget missade jag :huvet Dvs ungefär som man chipar bilar, man tänjer lite på gränserna helt enkelt. :tummenupp
Frågan är ju vad tillverkarna räknar med när dom designar låda osv :va
Vad gäller squishhöjden så är det så att den beror av toleransen på längden hos stakarna, tolerans på måttet mellan vevlagerläge och däckshöjden i blocket, toleransen på höjden av cylindern, toleransen på kolvens avstånd mellan kolvbultshål och kolvtopp samt formtoleransen på toppens förbränningsrum. Ska man vid normal serietillverkning lägga squishen på säg 0.8 mm så erfordras en enorm tolerans på alla de inblandade måtten ovan. Det är "lätt" för oss icke vinstdrivande amatörer att skruva isär motorn efter att den är monterad, mäta upp och sedan och krympa squishen genom att mäta och svarva. Den typen av handarbete på varje motorindivid skulle göra de serietillverkade cyklarna enormt dyra. På tävlingstallens motorer handbygger man däremot om motorerna, men då blir det ju prislapp också.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Blondie skrev:
2571602 Vart kan du hålla stumt?av ren nyfikenhet?
Sen e ju alltid mera effekt kul i slutändan.
För att förtydliga vad jag menar med att hålla stumt så är det när jag har vridit gasrullen i botten, drar till rödmarkeringen och petar i nästa växel.
Mer effekt har man så klart mest nytta av på banor med långa rakor där man gasar fullt länge, tex Mantorp och Anderstorp (älskar deras rakor).
Hoztic skrev:
Frågan är ju vad tillverkarna räknar med när dom designar låda osv :va
I fallet med tunnare topplockspackning pratar vi kanske om ett par hästar och lite bättre vrid och lådorna klarar ju som bekant betydligt mer utan att behöva modifieras.

Flyttad till MC-relaterat då det knappt handlar om teknik längre.

Tunnare packningar

Kör själv ingen "sporthoj" men väl en 145 bhp Bandit. Nu gäller det inte den hojen utan min andra älskling, en KTM 625 SXC.

Jag sköt nyligen en packning på den efter bara ett par månader och började kolla lite på nätet vad orsaken kunde vara. Såklart fanns orsaken nån annanstans och inte hos mig:notme

2004 hade man stabila metallpackningar på SXC-modellerna men för att få upp effektsiffrorna på de nya (men i det stora hela helt oförändrade) 2005-modellerna bytte man till tunnare (och klenare) papperspackningar.

Visst, effekten gick väl upp nån häst eller två men jag har hört fler än jag som skjutit packningar eller fått oljeläckage på LC4:or från 2005.

Allt är inte guld som glimmar...

Banditmannen skrev:
2571792 Kör själv ingen "sporthoj" men väl en 145 bhp Bandit. Nu gäller det inte den hojen utan min andra älskling, en KTM 625 SXC.

Jag sköt nyligen en packning på den efter bara ett par månader och började kolla lite på nätet vad orsaken kunde vara. Såklart fanns orsaken nån annanstans och inte hos mig:notme

2004 hade man stabila metallpackningar på SXC-modellerna men för att få upp effektsiffrorna på de nya (men i det stora hela helt oförändrade) 2005-modellerna bytte man till tunnare (och klenare) papperspackningar.

Visst, effekten gick väl upp nån häst eller två men jag har hört fler än jag som skjutit packningar eller fått oljeläckage på LC4:or från 2005.

Allt är inte guld som glimmar...

Då är ju frågan hur det skulle se ut med en tunnare metallpackning istället för en papperspackning?

Xyron skrev:
2571852 Då är ju frågan hur det skulle se ut med en tunnare metallpackning istället för en papperspackning?
Visst kan man undra över det. Nu blev jag, eller nån annan vad jag vet, inte tillfrågade varför KTM valde en papperspackning istället för en metallpackning på den "nya" modellen. Om jag fattat saken rätt sitter det en .5 mm papperspackning original. Sen finns det nån variant på .7 mm i papper också.

Tolkar jag saken rätt finns det inte metallpackningar i den aktuella tjockleken. ElLEr?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back