Tunnare topplockspackning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Kamikaze kid skrev:
2570235 Snodda ideér....
Men du var skeptisk till detta.
Men den gick som fan på Mo i Rana i alla fall!
Körde om en blå moppe flera gånger :D
Kul att du gillar tight squish! 1200:an har 0.8 i squish! En perfekt motor för dig!! Som hittat! :D

Kamikaze kid skrev:
2570245 Man kan ha lika kul i en etta med kokvrå som i en balsal...
Men det blir mer effektivt i ettan! :D

(Hemmagjort ordspråk)
Precis! Speciellt om det är gnistregn från taklampan, förtätad stämning, ett hel del alkohol i luften, generös ventilation och slutande takhöjd med bara 0.8 mm i hörnorna så alla inbjudna måste stå och mingla. Som laddat för en pangkväll.

Höhö!

/J

Last edited:
Är det inte bättre du lär dig att köra istället?Kunde du ytnyttja hela effekten du har nu behöver du inte trimma.

Tänk på att garantin upphör att gälla.

Dr.Bike skrev:
2570002 Helt riktigt.

Tillverkarna måste ju räkna med att en eremit på Himalayas bergstoppar kör sin gixxer på 87 oktan i syrefattig miljö med hela byn bakpå i en släpkärra och uppförsbacke.

I klartext: jo det finns en hel del att hämta för oss som bor i västvärlden med hygglig soppakvalitet.

Precis, oftast finns det mycket att hämta när det gäller körbarheten, både när det gäller komphöjning och tändförställning.

Vad många dock glömmer bort är att ställa squischen, vilket i sig själv inte har något med komphöjning att göra..., men det påverkar förbränningen i stort, på det sätt att squischbandet styr färbränningen till rätt ställe. Så med rätt squischband får man en betydligt trevligare hoj :tummenupp

När man ställer squischen är det viktigt att inte bara tänka på det statiska avståndet, utan även lämna utrymme för den flex/rörelse som sker vid höga varv.

*Superlight* skrev:
2570378 När man ställer squischen är det viktigt att inte bara tänka på det statiska avståndet, utan även lämna utrymme för den flex/rörelse som sker vid höga varv.

Ja under 0,8 vågar man ju inte gå till vardags.

Kamikaze kid skrev:
2570235 Snodda ideér.... :ajjabajja
Men du var skeptisk till detta.
Men den gick som fan på Mo i Rana i alla fall!
Körde om en blå moppe flera gånger :D

Gratis är gott. Stulet är godast! Kom ihåg detta! :)

Att snikmodda packningen VAR jag skeptisk till, men visst...allt som funkar OCH är gratis är välkommet i en smal budget.
Snart står dock polarens stora fräs på plats och då kommer toppar att planfräsas på löpande band!

elwe skrev:
2570196 En squishbandspalt ska vara något kilformad så att flamfronten kan tränga ut mot kolvens ytterkant. Det viktiga är att inte skära av flamfronten, men brinner upp det gör det ändå när kolven gått ner lite. Skär man av flamfronten så fördröjs förbränningen och den gör mest nytta ju tidigare den sker.
På en tvåtaktare väljer man som regel att ha 50/50 för squishbandsarean och kupolen.

Jag brukar mäta squishspaltens profil genom att lägga en blytråd på kolven och dra kolven förbi TDC. Funkar bra för mig :)

Njaaa, 50/50 det var längesedan.
Och visst hittar man det fortfarande. Framförallt på skogsåkarmaskiner, och även på stadioncross och freestylemaskiner.
Men tvåtaktare med toppeffekt i fokus har betydligt mindre squishband och en flatare bredare kopp runt tändstiftet.

På en 4-taktare är detta inte lika kritiskt, eller rättare sagt: Man kan inte fiddla så mycket då det finns en massa ventiler och annat krabb i förbräningsrummet som sätter lite käppar i hjulet för hur man kan utforma squishen osv.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2570429

Gratis är gott. Stulet är godast! Kom ihåg detta! :)

Att snikmodda packningen VAR jag skeptisk till, men visst...allt som funkar OCH är gratis är välkommet i en smal budget.
Snart står dock polarens stora fräs på plats och då kommer toppar att planfräsas på löpande band!

Ja ja jag vet...

Och snart kommer garaget vara varmbonat för att byggas bromsbänk i...
Sen jäklars ska det fixas hojjar... :tungan
Ses vi om Lördag?

Blondie skrev:
2570273 Är det inte bättre du lär dig att köra istället?Kunde du ytnyttja hela effekten du har nu behöver du inte trimma.

Tänk på att garantin upphör att gälla.

No comments...

Kamikaze kid skrev:
2570439 Ja ja jag vet...

Och snart kommer garaget vara varmbonat för att byggas bromsbänk i...
Sen jäklars ska det fixas hojjar... :tungan
Ses vi om Lördag?

Har inte talat med HSB ännu om helgen. Skall göra det, men du kan ju slå mig en pling.

Kamikaze kid skrev:
2570235 Flyttar man toppen nedåt mot vevaxeln blir kedjan längre och tajmar därigenom om kammarna en aning...
Går ju lätt att motverka med ställbara drev förvisso!

Eller så nöjer man sig med den ändringen som blir följden, och får en ytterligare höjning av toppeffekten! (fördröjning av lobecenter flyttar maxeffekten uppåt)

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2570235
Mjjjaaaa...
Det beror ju på vad du menar med inte alls...
Flyttar man toppen nedåt mot vevaxeln blir kedjan längre och tajmar därigenom om kammarna en aning...
Går ju lätt att motverka med ställbara drev förvisso!
Om man börjar med en rimligt vass motor så är det inte så mycket att vifta på av andra skäl. T ex får inte ventilerna ta i kolven. Med det i beaktande så klarar sannolikt de flesta kedjesträckare att ta upp slacket.
Det jag egentligen ville åskådliggöra var att toppen med ventiler, säten, styrningar, vippor, kammar (och en del har t o m ventilfjädrar), osv är ett paket som inte får "större påkänning" om det halkar ner några tior :)
Alla har väl ställbara drev till kamkedjan/kamremmen??? :D

Dr.Bike skrev:
2570429
Njaaa, 50/50 det var längesedan.
Och visst hittar man det fortfarande. Framförallt på skogsåkarmaskiner, och även på stadioncross och freestylemaskiner.
Men tvåtaktare med toppeffekt i fokus har betydligt mindre squishband och en flatare bredare kopp runt tändstiftet.
För ett förutbestämt komp kan man välja olika sätt att optimera på. Hemisfären är en bra lösning för flamfronten, men går man ner i squishbandsarea så måste kupolen bli lägre för att inte sabba kompressionen.
Då får man lösa flamfrontens spridning via virvlar i bränsleblandningen och de kan vara svåra att mäta/kontrollera i garaget :)

Last edited:
elwe skrev:
2570673 För ett förutbestämt komp kan man välja olika sätt att optimera på. Hemisfären är en bra lösning för flamfronten, men går man ner i squishbandsarea så måste kupolen bli lägre för att inte sabba kompressionen.
Då får man lösa flamfrontens spridning via virvlar i bränsleblandningen och de kan vara svåra att mäta/kontrollera i garaget :)

Det kan det! Därför utgår man från erfarenheter eller som min kompis som kör superkart: Svarvar upp ett gäng olika varianter och testa i bänk!
Själv har jag följt Eric Gorr´s rekommendationer och det har hittills funkat fint.

En liten tanke som slår mig är varför man inte gör det här redan från fabrik om det är ett så enkelt sätt att klämma ur några hästar till utan några som helst bieffekter? :va

elwe skrev:
2570673 Om man börjar med en rimligt vass motor så är det inte så mycket att vifta på av andra skäl. T ex får inte ventilerna ta i kolven. Med det i beaktande så klarar sannolikt de flesta kedjesträckare att ta upp slacket.
Det jag egentligen ville åskådliggöra var att toppen med ventiler, säten, styrningar, vippor, kammar (och en del har t o m ventilfjädrar), osv är ett paket som inte får "större påkänning" om det halkar ner några tior :)
Alla har väl ställbara drev till kamkedjan/kamremmen??? :D

:)

Förvisso men det förändras lite om vi ska vara petimetrar!

Visst har man ställbara kamdrev...
Annars är man ju helt off! :tungan

Dr.Bike skrev:
2570446

Har inte talat med HSB ännu om helgen. Skall göra det, men du kan ju slå mig en pling.

Jag ringde ju...
Men du var naken och ville inte prata...
Och inte har du ringt tillbaka!!! :gnissla

Å andra sidan ska det bli storm...
Vill vi hålla på att snickra i min gistna lada då???:näsblod

Last edited:
elwe skrev:
Bara en sådan sak som felsökning .. hur fan ska man kunna felsöka om man inte vet hur en motor fungerar?
Det är inte alla som kör Ducati.

WestW skrev:
Tycker ändå att Sandis ska åka fortare i kurvorna och inte på rakan. Släpp inte in honom i garaget förän det är Öhlins fram/bak på hans hoj :mattias
Ska man se på det helt krasst så finns nog den största tidsvinsten att hämta bakom pannbenet. Övertyga sig själva om att man kan gasa lite tidigare lite mer och lite längre.
Öhlins skulle inte sitta fel men jag tror som sagt att det är jag och inte hojen som är begränsningen just nu.
ThomasS skrev:
Nej förresten, ska han köra rookie 1000 så tycker jag han ska köpa en GPZ 900 eller liknande så jag slipper ha äldsta hojen:)
Nästa år kommer väl min 05:a att vara en raritet. Alla andra har säkert 06:or och 07:or :D

Hoztic skrev:
2570968 En liten tanke som slår mig är varför man inte gör det här redan från fabrik om det är ett så enkelt sätt att klämma ur några hästar till utan några som helst bieffekter? :va
Den som läser finner svar: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2570002&postcount=21

Blondie skrev:
2570273 Är det inte bättre du lär dig att köra istället?Kunde du ytnyttja hela effekten du har nu behöver du inte trimma.
Tanken har aldrig slagit dig att till och med en rookie som jag kan hålla stumt ett tag på alla banor och att mer effekt då skulle flytta mig framåt fortare?

Jag startade inte tråden för att försöka hitta mer effekt i min hoj utan för att förstå varför man använder sig av en tunnare topplockspackning.
Och nu har jag fått svar :)

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2571027
Jag ringde ju...
Men du var naken och ville inte prata...
Och inte har du ringt tillbaka!!! :gnissla

Ja jag var NAKEN.
Av LEGITIMA skäl!
Jag hade FYSAT på gymet här i Charley-K och efter det tyckte jag att en dusch kunde sitta på sin plats...
Men jag borde väl vara som en Britt? Duscha max EN gång i veckan vare sig det behövs eller ej! :D

sandstream skrev:
2571039 Det är inte alla som kör Ducati.
Nej, men det är ju tur att några gör de så de kan stanna och hjälpa sina japsbröder vid vägkanten.
Ska man se på det helt krasst så finns nog den största tidsvinsten att hämta bakom pannbenet. Övertyga sig själva om att man kan gasa lite tidigare lite mer och lite längre.
Nej, du ska lära dig att köra mjukt och sakta öka tempot så du hela tiden har koll på vad du gör :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back