Tunnare topplockspackning?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har sett att en del hojar har modifierats med tunnare topplockspackning.
Varför gör man så och varför ger det mer effekt?

Jag misstänker att det höjer kompressionen, och därmed lite effekt. :)

sandstream skrev:
2569840 Har sett att en del hojar har modifierats med tunnare topplockspackning.

sandstream skrev:
2569840 Har sett att en del hojar har modifierats med tunnare topplockspackning.

Tunnare topplockspackning ger mindre volym i förbränningsrummet vilket i sin tur ger högre kompression. Högre kompression ger bättre verkningsgrad.

O billigare än att plana toppen. Men hur mycket tunnare är en sådan packning?

sandstream skrev:

Precis som bagarn säger: Du minskar ju kompressionsutrymmet = högre komp och ja, lite piggare och rappare blir ju maskinen.
Men att bara göra detta utan andra åtärder är lite att kasta pärlor för svin, då det ju ändå är ett sånt jättejobb att ta bort toppen med allt vad det innebär.
Att då inte passa på att få kanalerna osv tillputsade vore ju direkt tjänstefel! ;)
Så passa på nu när det är vinter Sandis!
Finns en kille i ett garage nära dig som fixar sånt serru.

berserken skrev:
2569851 O billigare än att plana toppen. Men hur mycket tunnare är en sådan packning?

Du kan modda en originalpackning.
De består oftast av tre lika tjocka delar. Det vanliga är att ta ur mittdelen. Den är 0,15 för de flesta.
En hoj där jag bara behöll EN del fick rätt lagom komp!

Last edited:
Borde inte cylindervolymen också minska med den tunnare packningen?

Dr.Bike skrev:
Så passa på nu när det är vinter Sandis!
Finns en kille i ett garage nära dig som fixar sånt serru.
Vad skulle ett sånt ingrepp kosta inklusive material och vad skulle det ge i effektökning?

sandstream skrev:
2569867 Borde inte cylindervolymen också minska med den tunnare packningen?

Nej cylindervolymen blir densamma.. Man påverkar ju inte storleken på cylindrarna, bara volymen ovanför dem, där kolvarna inte går

Ljunghusen skrev:
2569876 Nej cylindervolymen blir densamma.. Man påverkar ju inte storleken på cylindrarna, bara volymen ovanför dem
Okej, jag trodde man mätte cylindervolymen "hela vägen upp" så att säga.
Då har man lärt sig något nytt idag också :)

sandstream skrev:
2569867 Borde inte cylindervolymen också minska med den tunnare packningen?

Vad skulle ett sånt ingrepp kosta inklusive material och vad skulle det ge i effektökning?

Nej cylindervolymen ingår inte i den del som minskas, för cylindervolymen beräknas från cylinderdiameter OCH slaglängd på kolven.
Alltså inte total volym av hela utrymmet ovan kolven.

Det är ju det som ger kompökningn: Lika stor cylindervolym skall komprimeras i ett mindre utrymme.

Kostnader kan vi ta i PM, det beror på hur mycket du vill göra själv i förberedelsearbete. Jag tar betalt per timme.

sandstream skrev:
2569878 Okej, jag trodde man mätte cylindervolymen "hela vägen upp" så att säga.
Då har man lärt sig något nytt idag också :)

Nope cylvolym är från kolvens lägsta läge, till kolvens högsta läge x borrning (cyldiameter)

Dr.Bike skrev:
2569879 Nej cylindervolymen ingår inte i den del som minskas, för cylindervolymen beräknas från cylinderdiameter OCH slaglängd på kolven.
Alltså inte total volym av hela utrymmet ovan kolven.

Det är ju det som ger kompökningn: Lika stor cylindervolym skall komprimeras i ett mindre utrymme.

Kostnader kan vi ta i PM, det beror på hur mycket du vill göra själv i förberedelsearbete. Jag tar betalt per timme.
Okej :tummenupp
Skicka ett PM till mig med ungefärliga priser så blir jag glad :)

Men hur mycket mer effekt får man från en planing av toppen? Eller tunnare packning.

Lämnade in en topp på planing (3 cyl) kostade mig 400kr:tuttar

Last edited:
Kommer väl rinna blod ur Dr.Bikes öron nu men

Köp däck, bensin och fjädring för pengarna istället!

för att stoppa blodflödet i Dr.Bikes öron säger jag.

När det är dags att renovera din moppe Sandstream då passar du på att göra detta i samma veva. Laga inte något som inte är trasigt :D

WestW skrev:
2569902 Kommer väl rinna blod ur Dr.Bikes öron nu men...
Jag vill sondera marknaden lite och se vilka alternativ som finns, vad de kostar och vad de ger i effekt.
Så du kan vara lugn, däck och bantid går i första hand :)

Jag håller med WestW. Tunnare packning ger högre slitage på ventiltjofräsen/mackapären och ger inte mycket mera effekt. Att köra med tunnare packning och tex orginal drivpaket är att börja i fel ändå och bara sabba för sig själv.

Victor skrev:
2569931 Jag håller med WestW. Tunnare packning ger högre slitage på ventiltjofräsen/mackapären och ger inte mycket mera effekt. Att köra med tunnare packning och tex orginal drivpaket är att börja i fel ändå och bara sabba för sig själv.

Ger mer slitage på:confused:
Tror inte att de 2,5 tiondels mm höjer kompressionen så extremt mycket att det sliter så förbannat eller???

Det är skillnad att plana toppen och att plana cylindrarna.
När man planar toppen blir kolven lika långt från toppen i TDC.
Men när man planar cylindern blir nämnda avstånd mindre.

Att byta till tunnare packning blir samma som att plana cylindern.
Båda metoderna ökar dock kompet. Men klämspaltsutrymmet blir mindre när kolven kommer närmare toppen.
Enligt "Gramham Bell" blir effektökningen propotionerlig med hur lite gas man lämnar kvar i klämspalten.

WestW skrev:
2569902 Kommer väl rinna blod ur Dr.Bikes öron nu men

Köp däck, bensin och fjädring för pengarna istället!

för att stoppa blodflödet i Dr.Bikes öron säger jag.

När det är dags att renovera din moppe Sandstream då passar du på att göra detta i samma veva. Laga inte något som inte är trasigt :D

Ingen fara, jag håller med, If it works, dont´´ fix it. Men nu är INGET trasigt på sandis hoj OCH han har redan däck osv, och nu vill han ta det hela ett steg till, dvs nu är det dax att muffla lite i motorn.
Sandis, till skillnad från dig och mig, KAN ju utnyttja lite mer effekt! :tummenupp

Victor skrev:
2569931 Jag håller med WestW. Tunnare packning ger högre slitage på ventiltjofräsen/mackapären och ger inte mycket mera effekt. Att köra med tunnare packning och tex orginal drivpaket är att börja i fel ändå och bara sabba för sig själv.

Nu är du ute på fel vägar. Det du säger stämmer inte alls.

Last edited:
Är inte hojars motorstyrningssystem rätt primitiva jämfört med bilars? Knacksensorer finns väl inte t ex, då kan man ju tänka sig att tillverkarna valt en något lägre kompression än optimalt för att försäkra sig mot dålig bensinkvalitet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back