Tunnad topplockspackning

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ökar komprissionen å gör lite mer klös i bettan. Men vad mer behöver göras om man nu byter till en tunnare packning? Behöver man ställa om kammarna t.ex? Om så, hur mycket?

Vill veta lite mer innan jag beställer. Samt, nått ni kan rekommendera i märkesväg? YEC? Yoshimura? (vet inte om dem har till R1an), fler?

tack för svar

Men men... hade vi inte det här på tapeten för nån månad sen?

Kammarna behöver du inte ställa om - förändring bli försumbar, max två eller tre graders förändring. Du lär inte märka det i arslet, bara på en Dyno. Kammarna hamnar åt "rätt håll", dvs vridmomentstoppen flyttas upp ca 100 varv.

Leka "tafatt" med kolvar och ventiler verkar vara populärt. ;-)

Sök lite info på nätet först och ta reda på om du verkligen har några toleranser att spela med innan ventilerna försöker ha ihjäl dina kolvar. Normalt brukar det vara 1.20 mm squish i en gathoj. ZX9'an är extrem - under millimetern - men så har den problem också med skottade ventiler och kolvar.

<edit>Lixom, när du ändå har toppen avtagen - är det inte läge att göra något åt den, typ ventiljobb och lite massage? Det ger mycket mer än den tunnare packningen. </edit>

anders, du har rätt, jag skrev ju en tråd innan! Men iaf! Om du säger att ventil/planing/trimmning eller vadsomhelst ger mer än förtunnad packning.. vad är prisskillnaden? Hur lång tid tar jobbet? Och är det effekt som syns direkt eller som man måste använda sig av dyno för att få fram?

Jag vill en "relativt ekomisk" lösning för att kräma ur mer hästar ur motorn, men ändå på ett sätt som iaf inte riskerar motorhaveri.

Ett råd från en rookie:
Lägg 25k på bättre fjädring och bromsar innan du lägger en spänn på att trimma motorn. Har du pengar kvar efter att du fixat fjädring och bromsar: köp däck och mycket bantid! Det ger ännu mer än att trimma motorn. En retta har tillräckligt med effekt för att köra ifrån det mesta, se bara på Per Johansson, han blev svensk mästare på en original R1 -02!

tack Nr:18! Tänkte inte trimma om jag ej finner en billig lösning. Gäller ju att få allt i backen å även som många säger, svenska banorna behöver inga effektmonster.

Jag har uppgraderat gafflarna och stötdämparen bak redan till Wilbergs. Har endast å byta ut Bromsarna kvar. Fast jag ska nog faktiskt ta och testa o ser hur originalbromsarna presterar innan jag byter ut dem. Har iaf skaffat kelvarslangar som borde hjälpa för att få mer distinkt bromsverkan.

ehum, nu va ju knappast bonna Per johannssons R1 orginal....

Nr:18 skrev:
Berätta fakta eller sluta insinuera. Var den trimmad så har han ju fuskat, eller hur?

Humhumhum, hähä! Var rätt så kul på Alastaro när Lodnert rev bort PCIIIr'en för Hägerström :D (päras gamla hoj..)

Ska tilläggas att Micke inte märkte nån förändring varken effekt eller gångmässigt på motorn..

Tja trimmad å trimmad, hojen var vär väl annars reglementsenligt trimmad skule jag tro eller?

/B

nej nej, att det skulle vara trimmad tror jag ej, dock så va inte fjädringen orginal på nått sätt, men det kanske du inte menade heller.

R2 skrev:
nej nej, att det skulle vara trimmad tror jag ej, dock så va inte fjädringen orginal på nått sätt, men det kanske du inte menade heller.

Utsorterad kan man kanske säga..

/B

kan man nog göra ja,, :lol

andersbrink skrev:
Normalt brukar det vara 1.20 mm squish i en gathoj. ZX9'an är extrem - under millimetern - men så har den problem också med skottade ventiler och kolvar.

Mina kawasaki-specs för trimning säger att ZX-6R '98 ska ligga så nära 0,6 mm squish som möjligt för bästa prestanda. Det är med originalvevstakar och kolvar och den ska varva 14 krpm och över egentligen.

Konstigt eller hur? Man får inte underskatta moderna motorer med låg stroke, dem verkar palla av mycket lägre toleranser än gamla kubikjättar.

Det här är bara min iakttagelse den senaste tiden, för övrigt har jag inte mycket erfarenhet.

/a

Last edited:
Trimma är ju kul...Bara det håller... :crash
Du ska ju köpa mina kamaxlar, vevaxel och Akragrenröret :tummenupp

Nr:18 skrev:
Ett råd från en rookie:
Lägg 25k på bättre fjädring och bromsar innan du lägger en spänn på att trimma motorn. Har du pengar kvar efter att du fixat fjädring och bromsar: köp däck och mycket bantid! Det ger ännu mer än att trimma motorn. En retta har tillräckligt med effekt för att köra ifrån det mesta, se bara på Per Johansson, han blev svensk mästare på en original R1 -02!

Squish o ventil-kolvspel är 2 helt olika saker. Squish är mellan kolv o topplocket, det andra minimivärdet mellan just kolv o ventil. Kan ökas genom att fräsa upp urtagen i kolven el sänka ventilsätet.
/u

aLcATRAZ skrev:
Mina kawasaki-specs för trimning säger att ZX-6R '98 ska ligga så nära 0,6 mm squish som möjligt för bästa prestanda. Det är med originalvevstakar och kolvar och den ska varva 14 krpm och över egentligen.

Konstigt eller hur? Man får inte underskatta moderna motorer med låg stroke, dem verkar palla av mycket lägre toleranser än gamla kubikjättar.

Det här är bara min iakttagelse den senaste tiden, för övrigt har jag inte mycket erfarenhet.

/a

Anledningen till att nyare motorer klarar mindre toleranser är att ex kolvarna väger mindre i dom så att sträckningen av vevstaken blir mindre.

(jag har åkt med 0,7mm Squish på en gammal GSXR 1052cc och det gick bra)

Fast vad spelar Squish för roll när man istället kan höja laddtrycket nått hg?

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...