Tunnad topplockspackning?

TheDude skrev:
Hur räknar man ut kompet? :confused:

Man kan ju fylla förbränningsrummet med en lämplig vätska ur ett cc mått(finns att köpa på apotket), sen är det bara o ta fram mattekunskaperna och räkna på kubikcentímetrarna. Finns formler på nätet, eller i trimkataloger mm.
 
andersbrink skrev:
På min hemsida finns ett DOS-program inklusive pascalkod som räknar
ut det åt dig om du vet alla motorparametrar.

Jag testade programmet och det verkade vara ett bra program. Men de tvar några saker jag inte visste vad det betydde.

"Deck mm", "Dome cc", "Old hp", "Old cr"

Vilka parametrar är dessa?
 
Wibbe skrev:
Man kan ju fylla förbränningsrummet med en lämplig vätska ur ett cc mått(finns att köpa på apotket), sen är det bara o ta fram mattekunskaperna och räkna på kubikcentímetrarna. Finns formler på nätet, eller i trimkataloger mm.

Ok, matte var inte mitt bästa ämne, hehe :D Men alla knep kan ju vara bra att veta!
 
TheDude skrev:
Jag testade programmet och det verkade vara ett bra program. Men de tvar några saker jag inte visste vad det betydde.

"Deck mm", "Dome cc", "Old hp", "Old cr"

Vilka parametrar är dessa?

"Deck height" i millimeter är avståndet från cylinderkantens övre del
ned till kolvens överkant i övre dödläget. Mäts med topplocket
avtaget.

"Dome volume" mäts i kubikcentimeter och är volymen på topplockets
förbränningsrum. På en gsxr750 från 88-89 är den på 20 cc och på en
1986-1992 gsxr1100 samt Bandit 1200 är den på 26.5 cc. Måste mätas
upp.

"Old hp" är "Gammal utvecklad effekt i hästkrafter" och
"Old Cr" är din gamla kompression angiven som "12" för en
kompression av 12:1. Dvs den räknar ut den nya effekten relativt
den gamla effekten baserat på kompressionshöjningen.
 
andersbrink skrev:
"Deck height" i millimeter är avståndet från cylinderkantens övre del
ned till kolvens överkant i övre dödläget. Mäts med topplocket
avtaget.

"Dome volume" mäts i kubikcentimeter och är volymen på topplockets
förbränningsrum. På en gsxr750 från 88-89 är den på 20 cc och på en
1986-1992 gsxr1100 samt Bandit 1200 är den på 26.5 cc. Måste mätas
upp.

"Old hp" är "Gammal utvecklad effekt i hästkrafter" och
"Old Cr" är din gamla kompression angiven som "12" för en
kompression av 12:1. Dvs den räknar ut den nya effekten relativt
den gamla effekten baserat på kompressionshöjningen.

Ok, då förstår jag mej på det lite bättre. Tackar för svaren! Jag är inget meck eller motorgeni direkt, men jag vill lära mej lite grann så du kan vara beredd på fler frågor från mej i framtiden, hehe :D
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top