Tunnad topplockspackning?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hej

Vad förändrats/förbättras/måste man göra/osv när man tunnar topplockspackningen?

Jag har en PCIIIr och en map som är gjort för ett Akra helsystem på en 02 R1 med tunnat topplockspackning.

Skulle vara tacksam med lite info om de här med att tunna topplockspackningen.

Mvh
Johnny
 
Om motorn i övrigt är fräsch så behöver du inte ändra på någoting.
Är motorn på väg utför kan den tunnare topplockspackningen göra
att kolven kysser topplocket eller ventilerna. Fast det märks när det
händer. :)

Att tunna topplockspackningen höjer kompressionen, dvs effektiviteten
på förbränningen. Vridet höjs mest där du normalt har vridmomentstoppen.
Effekthöjningen avtar vid låga och höga varvtal. Maxeffekten höjs därför
väldigt sparsamt, om alls. En _för_ tidig tändning kan motverka effektvinsten
vid väldigt låga och väldigt höga varv.
 
så vad är du igentligen säger? Att jag inte ska göra det?
Hur mycket hästar kan man vinna på de där nu då om man tunnar packningen ?

En annan sak. Jag har ju som sagt fått min hoj idag och jag har ännu inte tankat i nån ny soppa i hojen. Det är samma soppa jag senast stoppa i när jag var i Californien, vilket är 93 oktanig soppa. Här i Sverige kör oftast MCs på 98. Men jag funderar nu på vad för oktan jag ska använda för att vara på säkra sidan. Vill ej att nått ska snetända .. om man säger så.
 
Swedie skrev:
så vad är du igentligen säger? Att jag inte ska göra det?
Hur mycket hästar kan man vinna på de där nu då om man tunnar packningen ?

En annan sak. Jag har ju som sagt fått min hoj idag och jag har ännu inte tankat i nån ny soppa i hojen. Det är samma soppa jag senast stoppa i när jag var i Californien, vilket är 93 oktanig soppa. Här i Sverige kör oftast MCs på 98. Men jag funderar nu på vad för oktan jag ska använda för att vara på säkra sidan. Vill ej att nått ska snetända .. om man säger så.

Den största skillnaden mellan oktantal i USA och i Sverige är att man mäter på olika sätt, MON och RON tror jag det heter.

Finns en sida om dessa mätningar på internet, bara att söka på dom stora bensinhandlarna.
 
men Wibbe, ack ack! Hur .. vet inte var jag ska börja söka.

hur är det med effektökningen då? Slitaget? osv...
 
Swedie skrev:
men Wibbe, ack ack! Hur .. vet inte var jag ska börja söka.

hur är det med effektökningen då? Slitaget? osv...

Nu vet inte jag vad du har för komp förhållande i R1'an, men kan inte tänka mig att du får SÅ mycket högre komp så att det inte skulle funka med 95 oktan. Du får ju faktiskt lägre effekt om du åker på högre oktantal än du behöver.

JAG skulle tanka 95 oktan om jag vore dig, även om jag hade en tunnare topppackning.

Men när du ändå har toppen av så kan du ju räkna ut hur mycket högre komp du får, be nån om hjälp och räkna.
 
Den tunnare packningen gör att du får en "planing" av toppen på 0.3mm ca...
Beoende på packningens tjocklek!
Det man gör är att ta topp packningen och dela den...
Den är uppbyggd av 3 skikt.
Man splittar den och kastar delen i mitten snett över axeln!
Limmar den med alternativt packnings klister på spray eller koppar spray för just topp packningar!
Skruva ihop med rätt moment!

På Min Fireblade med Blackbird motorn gav det 4 hästar och bättre vrid (glömt siffran) i Hennings bänk..

Slitaget ökar ju pga högre komp och den ökade effekten!
Vill du sänka slitaget så lägg i dubbla packningar = sänkt effekt taskigt vrid.
Men den slits ju när du åker på den...Tänk på det!!!! :D


Om du är orolig för soppan...Häll den i polarns hoj och köp ny! :banana
 
Tack Kamikaze Kid! Det var svaret jag väntade på!

Så det är såklart ett extra slitage! Vad jag dock skulle vilja veta är hur pass mycket mer slitage och på vilka delar. Låt säga en race motor med olja som byts ofta och ständig genomgång... en sån motor lär hålla iaf 4000 mil utan problem. är det så illa att motorn nu endast håller t.ex 3000 mil? Jag sprängde ju min motor i Californien efter 3500 mil. Den motorn som sitter i nu har gått 1000 mil, som gjorts av en raceputte i Californien. Den snurrar på väldigt bra och har inga oljud ifrån sig.

Ytterligare, var kan jag köpa en sånhär tunnare packning? Och vad rekommenderas att köra med om det finns flera att välja mellan.
 
Vill ej att nått ska snetända .. om man säger så.[/QUOTE]



Att man röker på USA hej vilt det visste jag...
Men att det var fultjack i soppan det var helt jäääävla nytt!
Ska genast tjacka en tripp till Calif å sila soppa!!! :yoparty
 
Är den omgjord mer än packningen?

Det finns även en packning som är tunnare tillverkad at Yoshimura...Om jag inte mins fel!
Det är typ sama sak som det jag skrev men den är klar för att skruva dit!
Tror inte du behöver oroa dig för moror explotioner bara för packningen...

Var inte din åk klar?

Däremot har jag ett minne av dina berättelser för ett par år sedan där ditt körsätt framgick lite mera!
Bakhjuks åkning på 6 ans växel Krökta gaffelben mm mm.. :lol :tungan

Kan vara värre för motorn än packningen! :D
 
hehe jao! Jag använder hojen väl. Du kan ju titta på min meritlista......i min signatur.

men yao! Yoshimura klingar nått! hört nått om att dem ska ha packningar... hoppas affären här i stan kan plocka hem.
 
Ja jo jag har sett den...

Har själv krökt lite hoj....
Men fått ihop den sista igen!
Vinter fixet med den ska förhoppningsvis ge 200 kusar på bakhjulet..
Men det får man ju se!

Det ska finnas till din hoj ...gjorde det förut i alla fall...
Annars så gör du som jag skrev..
Har åkt 1500 mil med min packning utan problem!
Du spar ju exakt så mycket stålar som packningen kostar! :tummenupp
 
Swedie skrev:
men yao! Yoshimura klingar nått! hört nått om att dem ska ha packningar... hoppas affären här i stan kan plocka hem.


hör me BoOve i veddesta de har mkt yoshi prylar................
 
Är det värt risken att få kolvarna närmare ventilerna?
Det är frågan du ska ställa dig, dvs är det värt vridökningen?
 
Swedie: Såg en liknande diskussion på www.gixxer.com under 1000-forumet. Där var det en kille som undrade om han skulle installera en Yoshi-packning och de flesta var rörande ense om att han skulle skita i det. Huvudargumenten var, precis som Brink säger, risken att kolven kysser ventilerna. Titta istället på en hederlig portning om du nu prompt måste göra nåt med hojen. Satsa en tusenlapp eller två på en ordentlig mappning till din PC.

/Freppa
 
hmm! Vill ju verkligen inte att motorn ska kyssa nått adjö! Blir väl kanske å inte göra de då.
 
Wibbe skrev:
Nu vet inte jag vad du har för komp förhållande i R1'an, men kan inte tänka mig att du får SÅ mycket högre komp så att det inte skulle funka med 95 oktan. Du får ju faktiskt lägre effekt om du åker på högre oktantal än du behöver.

JAG skulle tanka 95 oktan om jag vore dig, även om jag hade en tunnare topppackning.

Men när du ändå har toppen av så kan du ju räkna ut hur mycket högre komp du får, be nån om hjälp och räkna.


Hur räknar man ut kompet? :confused:
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top