Tunna ut den judiska majoriteten?!

Och du är den trevligaste av alla är förstås du?

Du nämnde att vissa sionister ansåg att det judiska folket egentligen har rätt till det landområde som var det brittiska protektoratet. Vad skulle denna rätt bestå av isf, om det inte var av historiska skäl?

Den intressanta frågan är väl vem av parterna i konflikten som har bättre rätt till landet.

Jodå, jag tycker judarna skall ha egen bestämmanderätt över landet Israel. Det innefattar att de bestämmer vem som får bo där.
Att jag också låter meddela att när araber, kommunister eller vanliga nazister gnäller om gränsdragning och bosättning så bör de veta att:

• Gränsdragningen är på intet sätt självklar, man kan med lätthet argumentera att judarna borde fått staten som den såg ut 1920 eller 1120 likväl som den såg ut 1948

Att jag inte har en väldigt stark uppfattning att det skall vara på just det ena eller andra sättet föranleder på intet vis en banan-dans.

Ok, fast eftersom staten Israel inte fanns vare sig 1120 eller 1920 kan man i så fall lika gärna argumentera att Israel borde legat i Irak eller vilket annat arabland som helst där judar har bott.

Den intressanta frågan är väl vem av parterna i konflikten som har bättre rätt till landet.

Det är väl det som är själva konflikten? :va

Last edited:
Ok, fast eftersom staten Israel inte fanns vare sig 1120 eller 1920 kan man i så fall lika gärna argumentera att Israel borde legat i Irak eller vilket annat arabland som helst där judar har bott.

Ja, visst kunde man göra det. Vilket sionisterna också gjorde om Argentina, fler ställen också säkert?
Skall vi vända på det nu?
Kan du vara vänlig att meddela varför israels nuvarande gränser är precis de som är rättfärdiga, motiverbara och riktiga?

Israel har en yta av lite drygt 20000 kvadratkilometer. Det är alltså inte ens en tjugondel av Sveriges yta och ändå kan inte folk låta judarna bo där i fred? Detta efter att ha blivit mördade och fördrivna från både Europa och alla arabländer. Det är jävligt småaktigt må jag säga och börja inte tjöta om att det inte är det ni diskuterar för det är grunden till hela diskussionen egentligen. Hade de fått bo utan trakasserier från kristna och muslimer i andra länder så hade de aldrig behövt skapa sig ett eget land.

Att det blev just detta område beror ju på att det står skrivet sedan länge att de ska till Eretz Yisrael. Inget som togs bokstavligt av särskilt många men blev en ledstjärna när de inte "fick plats" någon annanstans. Således betyder det mer för dem än random arab i detta oändliga landområde som finns till förfogande för dem (se Markus karta). Kan det helt enkelt vara så att varför de inte gick till en annan ökenplätt med sin get och sin åsna beror på att de såg hur bra judarna använde öken- och träskmarken och ville ha den istället? :va

Angående att de vill bevara sin judiskhet är väl inget konstigt? De som kom dit har i nästan alla fall blivit förtryckta eller fördrivna just pga sin judiskhet och då kan man väl förstå att de vill söka stöd och gemenskap bland andra som fått stå ut med samma sak eller har samma släkthistoria. Sen har de ett uttryck också som lyder Never again! och syftar förstås främst på förintelsen. För att kunna hålla detta "löfte" till sig själva så måste de vara starka och stå tillsammans mot yttre hot och inre hot(och det finns det gott om) därav kan jag tänka mig att de vill ha en stark judisk stat och identitet/traditioner.

Alla vet väl dessutom att det inte är medelisraelen som skaffar 15 ungar utan det är araben och ortodoxjuden (tyvärr också). Det ses också som ett jätteproblem i Israel, vilket jag kan förstå, för desto större blir hotet inifrån. Vi har liknande problem här fast här är det vitslöddret och araben istället.

Som vanligt lyser dock alla SH:s tycka-synd-om:ares empati med sin frånvaro så fort det gäller just judar. Om detta nu är den beryktade antisemitismen eller inte får någon annan svara på. Ett faktum är det i alla fall.

Last edited:
Israel har en yta av lite drygt 20000 kvadratkilometer. Det är alltså inte ens en tjugondel av Sveriges yta och ändå kan inte folk låta judarna bo där i fred? Detta efter att ha blivit mördade och fördrivna från både Europa och alla arabländer. Det är jävligt småaktigt må jag säga och börja inte tjöta om att det inte är det ni diskuterar för det är grunden till hela diskussionen egentligen. Hade de fått bo utan trakasserier från kristna och muslimer i andra länder så hade de aldrig behövt skapa sig ett eget land.

Angående att de vill bevara sin judiskhet är väl inget konstigt? De som kom dit har i nästan alla fall blivit förtryckta eller fördrivna just pga sin judiskhet och då kan man väl förstå att de vill söka stöd och gemenskap bland andra som fått stå ut med samma sak eller har samma släkthistoria. Sen har de ett uttryck också som lyder Never again! och syftar förstås främst på förintelsen. För att kunna hålla detta "löfte" till sig själva så måste de vara starka och stå tillsammans mot yttre hot och inre hot(och det finns det gott om) därav kan jag tänka mig att de vill ha en stark judisk stat och identitet/traditioner.

Som vanligt lyser dock alla SH:s tycka-synd-om:ares empati med sin frånvaro så fort det gäller just judar. Om detta nu är den beryktade antisemitismen eller inte får någon annan svara på. Ett faktum är det i alla fall.
Så, enligt samma logik; Var ska Zigenestan (?) ligga??? (Namnet Rom hade ju kunna fungera men det är tydligen upptaget...)

Så, enligt samma logik; Var ska Zigenestan (?) ligga??? (Namnet Rom hade ju kunna fungera men det är tydligen upptaget...)

Så för att zigenarna inte har något eget land så ska man ta judarnas land ifrån dem? Det är härlig kommunistlogik det där. :D

Så för att zigenarna inte har något eget land så ska man ta judarnas land ifrån dem?

:va
Hur fick du Bonnys inlägg till det? :va

Men som far åt en treåring är jag van att förklara igen och förtydliga så jag ger dig en ny chans att förstå Bonnys poäng....
BoSoZoKu skrev:
Hade de fått bo utan trakasserier från kristna och muslimer i andra länder så hade de aldrig behövt skapa sig ett eget land.
Bonny skrev:
Så, enligt samma logik; Var ska Zigenestan (?) ligga???

:va
Hur fick du Bonnys inlägg till det? :va

Men som far åt en treåring är jag van att förklara igen och förtydliga så jag ger dig en ny chans att förstå Bonnys poäng....

Det var inte alls svårt. Jag körde en "korvgubbe" och läste mellan raderna. Skillnaden är att när du läser mellan raderna har du en mycket livligare fantasi.

Varför dra upp zigenarna i en tråd där Israels judiska identitet kritiseras? Eller ens gå i polemik, vilket är det han gör, utan att ens lägga fram några argument. Allt för att han får en förklaring han inte klarar av att bemöta och då istället kör på jante istället. Att judarna minsann glider på räkmackor medan andra minoriteter inte alls får samma silverskedsbehandling. Jag har sett det hundra gånger förut och kommer med all säkerhet se det här igen.

Du vet att jag har rätt korvis, du behöver inte ens försöka påskina nåt annat eller plocka billiga poänger. Ge dig in i debatten istället. Var du står vet vi, du gillar inte judar särskilt mycket, men det hade varit trevligt med en liten förklaring till ditt ställningstagande för en gångs skull istället för att bara lägga in nån halvdan pik här och där.

Var du står vet vi, du gillar inte judar särskilt mycket...

Börjar du inte ledsna på att köra den där kommentaren? Min utmaning står kvar, hitta ETT enda inlägg där jag kritiserar judar eller judendom eller på något annat sätt uttrycker mig på ett sätt som ens med Bazookaögon kan anses antisemitiskt.

Eller anser du som vanligt att all kritik av statens Israels förehavanden per definition är antisemitism?! :va

Det var inte alls svårt. Jag körde en "korvgubbe" och läste mellan raderna. Skillnaden är att när du läser mellan raderna har du en mycket livligare fantasi.

Varför dra upp zigenarna i en tråd där Israels judiska identitet kritiseras? Eller ens gå i polemik, vilket är det han gör, utan att ens lägga fram några argument. Allt för att han får en förklaring han inte klarar av att bemöta och då istället kör på jante istället. Att judarna minsann glider på räkmackor medan andra minoriteter inte alls får samma silverskedsbehandling. Jag har sett det hundra gånger förut och kommer med all säkerhet se det här igen.

Du vet att jag har rätt korvis, du behöver inte ens försöka påskina nåt annat eller plocka billiga poänger. Ge dig in i debatten istället. Var du står vet vi, du gillar inte judar särskilt mycket, men det hade varit trevligt med en liten förklaring till ditt ställningstagande för en gångs skull istället för att bara lägga in nån halvdan pik här och där.
Du är nog lite dyslektisk om du läste in det mellan mina rader...

Varför dra upp Zigenare? Med all den logik som du anser dig ha borde det inte vara svårt att förstå. För att ett argument ska vara giltigt i en debatt bör det ha ett visst generaliseringsvärde och inte bara tillämpas, eller tolkas, när det passar en själv. Ett annat kul exempel på detta: om man menar att vi ska respektera ett minaretförbud i ett icke angivet land men motiveringen att folket har röstat och man ska respektera demokratiska val så blir konsekvensen, rent logiskt, att man även måste respektera om ett land skulle välja en regering vi inte gillar, typ Hamas. Annars står vi ju inte bakom den princip vi säger oss hylla.

Faktum är att det är hur enkelt som helst att byta judar mot zigenare i ditt ursprungsinlägg, agrumenten om förföljesle, brist på land, önskan om att bevara sin kultur o.s.v. skulle fortfarande vara helt giltiga och då borde väl slutsatsen vara den samma?!

För övrig la jag inte fram några argument då du ju redan hade lagt fram mina...

(Fast egentligen ville jag bara visa hur ologiskt du debatterar då du inte sätter in dina argument i bredare sammanhang eller ser om de kan användas på andra grupper. Plus att jag, givetvis, är en fanatisk judehatare...)

Hitta ETT enda inlägg där jag skriver att alla kritik av staten Israels förehavanden är antisemitism.

Du försöker ju ge sken av att jag på något sätt skulle ogilla judar så därför ber jag dig försöka hitta ett enda inlägg där jag faktiskt uttrycker något som ens kan liknas vid antisemitism.

Men om du inte kan hitta något inlägg där jag uttryckt ens den minsta missaktning mot judar så måste ju slutsatsen vara att du sätter likhetstecken mellan att kritisera Israels förehavanden och att vara antisemit.

Den enda andra förklaringen skulle vara att du sätter likhetstecken mellan "meningsmotståndare" och "antisemiter" vilket vore ännu mindre smickrande för dig.

Du är nog lite dyslektisk om du läste in det mellan mina rader...

Varför dra upp Zigenare? Med all den logik som du anser dig ha borde det inte vara svårt att förstå. För att ett argument ska vara giltigt i en debatt bör det ha ett visst generaliseringsvärde och inte bara tillämpas, eller tolkas, när det passar en själv. Ett annat kul exempel på detta: om man menar att vi ska respektera ett minaretförbud i ett icke angivet land men motiveringen att folket har röstat och man ska respektera demokratiska val så blir konsekvensen, rent logiskt, att man även måste respektera om ett land skulle välja en regering vi inte gillar, typ Hamas. Annars står vi ju inte bakom den princip vi säger oss hylla.

Faktum är att det är hur enkelt som helst att byta judar mot zigenare i ditt ursprungsinlägg, agrumenten om förföljesle, brist på land, önskan om att bevara sin kultur o.s.v. skulle fortfarande vara helt giltiga och då borde väl slutsatsen vara den samma?!

För övrig la jag inte fram några argument då du ju redan hade lagt fram mina...

(Fast egentligen ville jag bara visa hur ologiskt du debatterar då du inte sätter in dina argument i bredare sammanhang eller ser om de kan användas på andra grupper. Plus att jag, givetvis, är en fanatisk judehatare...)

Fine, ge romerna ett land, inte för att jag har hört några önskemål om det och jag tycker det kan ju kanske krävas lite möda från eget håll också. Ingen hade varit gladare än jag, tro mig, men det är ändå helt irrelevant att sätta in dem som nån slags motpol till judarna bara för att Hitler mördade dem också.

Jag förklarar varför Israel vill bevara sin judiskhet, du börjar sväva iväg om att zigenarna borde ha ett land. Så, om du verkligen, verkligen tar i och tänker efter så är det väl ändå du som är ologisk i ditt resonemang? Ologisk och framförallt osaklig.

Det hade faktiskt varit väldigt intressant att se hur ni Israelkritiker hade upprörts över hur zigenarna hade velat bevara sin zigenskhet i sitt land. Personligen tror jag inte att ni hade ägnat det en tanke (att det skulle vara odemokratiskt alltså och allt vad som svamlas om) utan mest tyckt att det var pittoreskt och mysigt med alla tält och hästar och leriga bakgator.

Du försöker ju ge sken av att jag på något sätt skulle ogilla judar så därför ber jag dig försöka hitta ett enda inlägg där jag faktiskt uttrycker något som ens kan liknas vid antisemitism.

Men om du inte kan hitta något inlägg där jag uttryckt ens den minsta missaktning mot judar så måste ju slutsatsen vara att du sätter likhetstecken mellan att kritisera Israels förehavanden och att vara antisemit.

Den enda andra förklaringen skulle vara att du sätter likhetstecken mellan "meningsmotståndare" och "antisemiter" vilket vore ännu mindre smickrande för dig.

Jag orkar faktiskt inte. Jag orkar inte heller googla fram ett uttalande där tex Schyman öppet säger sig vara kommunist men jag vet lik förbannat att hon är det.

Last edited:
Jag orkar faktiskt inte..

Och vad baserar du det "vetandet" på. Du har aldrig läst något inlägg där jag uttryckt mig antisemitiskt eller ens på något sätt kritiserat judar. Det enda du har är min kritik mot en del av Israels förehavanden. Så jag är väldigt nyfiken på varför du fått för dig att jag skulle ha något emot judar?! :va

...eller är man per definition mot judar för att man inte hakar på hetsen mot muslimer? :va
"-Antingen är du med oss eller emot oss!"

Ytterst låg retorik men jag är isåfall inte förvånad.

Och vad baserar du det "vetandet" på. Du har aldrig läst något inlägg där jag uttryckt mig antisemitiskt eller ens på något sätt kritiserat judar. Det enda du har är min kritik mot en del av Israels förehavanden. Så jag är väldigt nyfiken på varför du fått för dig att jag skulle ha något emot judar?! :va

...eller är man per definition mot judar för att man inte hakar på hetsen mot muslimer? :va
"-Antingen är du med oss eller emot oss!"

Ytterst låg retorik men jag är isåfall inte förvånad.

Om någon per automatik alltid upprörs tio gånger värre av vad Israel gör jämfört med om någon annan gör samma sak så måste det bottna i något. Vad som skiljer Israel mot den andra staten är att det är en judisk stat.

Om man även väljer att helt bortse från det bra israeler gör och de ansträngningar och eftergifter som faktiskt gjorts för fred borde det också bottna i något. Så fort det gäller Israel är all objektivitet som bortblåst. Detta är inget unikt för dig Korvgubbe utan ytterst vanligt i detta land där hälften av befolkningen ser Staffan och Rune som gudar.

Kan måhända ligga så djupt rotat att det bara finns i ditt undermedvetna. Ett långskott men jag ska inte avfärda det helt.

Om någon per automatik alltid upprörs tio gånger värre av vad Israel gör jämfört med om någon annan gör samma sak så måste det bottna i något..

"10 gånger värre" var ett intressant sammanträffande....

Du hävdar alltså att jag måste ogilla judar av den enkla anledningen att jag tycker att det är oproportionerligt att Israel dödat 10 palestinier(ca ett barn och nio vuxna palestinier) för varje döda Israel. :va

"10 gånger värre" var ett intressant sammanträffande....

Du hävdar alltså att jag måste ogilla judar av den enkla anledningen att jag tycker att det är oproportionerligt att Israel dödat 10 palestinier(ca ett barn och nio vuxna palestinier) för varje döda Israel. :va

Here we go again..:rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...